Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hiriko ialai: jediné auto, které premiéru slaví v Evropském parlamentu
30.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Podle evropských sociálních architektů elektrické budoucnosti bude mít občan nárok i na trochu té buržoazní rozmařilosti v podobě bateriového roadsteru.
Letos v Bruselu představený elektromobil Hiriko dostal požehnání přímo z nejvyšších pater EU, když se jeho prezentace na parlamentní půdě zúčastnil rovnou šéf Evropské komise José Manuel Barroso. Pan předseda vozíku zatleskal, autory poplácal po zádech, a proto nepochybujeme, že výrobě miniauta chystané ve Španělsku nestojí v tuto chvíli již žádné překážky, i kdyby mělo nakrásně skončit jen jako veřejné přibližovadlo nakoupené z veřejných prostředků pro zaměstnance EP nebo občany hlavního města evropské byrokracie.
Že se tento protekcí zavánějící obchod vyvíjí dál, svědčí prezentace druhé karosářské varianty v prostorech Evropského parlamentu (už to samo o sobě mnohé naznačuje - normální novinka se představuje především svým zákazníkům, tato evidentně žádné jiné zákazníky krom úřadů veřejné správy neočekává). Dvousedadlový roadster s nízkým větrným štítem, bezpečnostními oblouky, bez dveří a poháněný jen baterkami dostal jméno ialai.
Vůz přebírá techniku z výchozího modelu s označením Fold a to znamená, že dostal čtyři elektromotory s celkovým výkonem 15 kW (20 koní), které jsou schopné dosáhnout maximální rychlost 95 km/h (ve městě automaticky omezena na 50 km/h) a akcelerovat z 0 na 60 km/h za 10 sekund. Kapacitu akumulátorů si firma nechává pro sebe, uvádí pouze čas nabíjení ze standardní zásuvky 3 hodiny a dojezd rovných 100 km, což je o dvacet kilometrů méně než psali u „kupé“.
Roadster ialai měří na délku 2,6 metru, tu je ale možné před zaparkováním zkrátit na dva metry pomocí kloubového mechanismu umístěného mezi nápravami. Konsorcium sedmi firem vystupujících pod společným jménem Afypaida dále prozradilo, že ve výbavě elektromobilu se objeví dotykový displej integrovaný do volantu, tablet umístěný na středové konzole a součástí bude rovněž rozhraní pro chytrý mobil a navigační systém.
Co pořád není jasné, je odpověď na otázku, jak firma hodlá protlačit přes současnou legislativu řízení steer-by-wire bez přímé mechanické vazby, které zákony momentálně nedovolují. Dokonce i Nissan připravující stejnou technologií do sériové výroby v roce 2013 má mít ve svých vozech jako bezpečnostní pojistku klasickou kloubovou hřídel volantu směřující k převodce řízení, od které ji bude oddělovat jen pro všechny případy nachystaná spojka. Ona to ale nějaká politicky korektně naformulovaná výjimka jistě udělá, nebo se to prostě ztratí mezi těmi dalšími, vztahujícími se kupříkladu k právu vyhnout se standardním nárazovým testům.
Cena Hiriko ialai má být stejná jako u verze Fold, a to znamená 12 500 Eur, v přepočtu přes 310 tisíc korun. Výrobce přitom odhaduje, že v roce 2020, který se zcela nepochybně jen náhodou kryje s termínem, kdy Německo chce mít na silnicích milion a Francie (aby se neřeklo) rovnou dvojnásobek elektromobilů, ať se děje cokoli, plánuje ročně produkovat kolem 7 500 těchto aut.




EU chce naučit Evropany využívat MHD, kola nebo vlastní nohy, trochu toho sportovního luxusu nám ale zjevně dopřeje
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo je Mattia Rato? 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 4 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 6 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 7 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 9 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 19:04 - abgx1
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
