Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XKR-S GT 2013: britská 911 GT3 sází na podvozek a aerodynamiku
26.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Jag postavil ostré, ale silniční XKR-S GT s podvozkem F-Typu a karbon-keramickými kotouči. Těšit se ale mohou jen v Americe.
Britská značka Jaguar musí mít pro autosalon v New Yorku slabost. Letos na své expozici nepředstavuje pouze špičkovou verzi luxusní limuzíny XJR s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 550 koní, ale společnost jí bude dělat také čtvrtá, dosud nejrychlejší varianta druhé generace kupé XK.
Jaguar prezentuje novinku jako vrchol své typové řady, postavené kromě jiného při příležitosti čtvrtstoletí výroby modelů označených písmenem R. Podle tiskové zprávy stojí za jejím vývojem divize ETO (Engineered to Order - navrženo na objednávku) a základem se stal dosud nejvýkonnější model XKR-S.
Provedení GT zůstává u vidlicového osmiválce o objemu 5,0 litru s kompresorem, výkonem 550 koní a nejvyšším točivým momentem 680 newtonmetrů. Identická je dokonce i šestistupňová automatická převodovka spojená s aktivním elektronickým diferenciálem, a přesto se vůz může chlubit značně zlepšeným časem akcelerace. Původně vůz zvládl sprint z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h) za 4,2 sekundy, nyní automobilka uvádí 3,9 vteřiny.
Jaguar tvrdí, že k vylepšení dynamiky stačilo přeprogramovat trakční kontrolu, vylepšit podvozek a aerodynamiku, což zní docela triviálně, nové nastavení však patrně vyžadovalo více než jen záměnu pár komponentů. Posuďte sami. Konstruktéři kupříkladu rozšířili rozchod přední nápravy o 52 mm, vpředu i vzadu použili jiné těhlice, nová ložiska, ramena náprav, silentbloky a vyměnili celý zadní pomocný rám. Hodně si přitom pomohli součástkami z nového F-Typu, dokonce se zdá, jakoby z něj použili vše, co se na XK dalo napasovat. Zřejmě proto z něj pochází také rychlejší a přesnější převod řízení.
Novému systém zavěšení odpovídají překalibrované stavitelné tlumiče, laděné „více na okruhy“ a jiné jsou též pružiny - přední jsou tužší o 68 procent, zadní o 25 procent. Se sdělení Jaguaru vyplývá, že vůz je schopen mnohem lépe odolávat příčnému zrychlení v zatáčkách a „došlo ke značnému zpřesnění reakcí podvozku a současně zlepšení kontroly pohybů karoserie“.
Stranou nezůstaly ani brzdy. XKR-S GT i vzhledem k tomu, že má elektronický omezovač rychlosti nastaven na 300 km/h, dostal jako první produkční Jaguar karbon-keramické odvrtávané kotouče o průměru 398 mm vpředu a 380 mm vzadu. „Keramická pizza“ je zkombinována se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovým (rovněž žlutými) brzdiči vzadu. Jaguar říká, že tato sestava se postarala o úsporu neodpružené hmoty o váze 21 kilogramů.
Jaguar XKR-S GT je postaven na dvacetipalcových černých kovaných kolech a pneumatikách Porelli Corsa o rozměru 255/35 R20 vpředu and 305/30 R20 vzadu. Jak už jsme psali, motor je původní, výfukový systém nicméně doznal jistých úprav, které podporují patřičnou akustiku. Videosnímek za fotogalerií asi neprozradí vše, jako ukázka osmiválcové symfonie však stačí.
Rozpoznat nové XKR-S GT nebude vůbec těžké. Nejde ani tak o lakování barvou Polaris White s charakteristickou grafikou, jako spíše o sadu dodatečných aerodynamických úprav. Jag dostal nové karbonové „lízátko“ zasahující po stranách až do dvou třetin výšky podběhů předních blatníků. K tomu přibyly dva páry sešikmených lamel z uhlíkového kompozitu, zadní difuzor, především ale stavitelné zadní křídlo schopné vygenerovat při nejvyšší rychlosti přítlak o váze 145 kg.
R-S GT bude nezaměnitelné rovněž v kabině. Posádka dostala sportovní sedadla a volant potažený semišem, k tomu pár rudě kontrastních detailů a hliníková pádla řazení pod volantem.
Největší dosud známé „chyby“ nového Jaguaru? Automobilka nemá v plánu vyrobit více než třicet těchto aut, přičemž (a to je pro příznivce asi ještě horší zjištění) pětadvacet z nich půjde na export do Spojených států a zbylých pět dostane Kanada. Ano, s XKR-S GT se ve zbytku světa nepočítá a tím pádem je irelevantní také dosud neznámá cena, která by se podle našeho odhadu mohla pohybovat kolem čtyř až čtyři a půl milionu korun.





















Výkony pětilitrového osmiválce s kompresorem zůstaly identické, GT má 550 koní výchozího XKR-S
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejčtenější články
Toto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
2.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
2.7.2025Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub