Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar začíná vyrábět řadový šestiválec bez turba, v dnešní době je to skoro zázrak
28.6.2020 | Petr Miler
Neděláme si legraci, v roce 2020, na prahu začátku účinnosti nejpřísnějších limitů spotřeby historie začíná evropská automobilka vyrábět atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,8 litru.
Pokud se alespoň trochu vyznáte v autech a jejich vývoji za poslední dekády, víte, jak to bylo a je. Automobilky sice postupným vývojem přišly na to, že nejlepší koncepcí pro pohon většiny benzinových vozů jsou nepřeplňované motory s větším objemem a počtem válců, protože nabízí nejlepší poměr výkonu, životnosti a spotřeby ve skutečném světě. K tomu jsou znělé a kultivované a díky své linearitě a bezprostředním reakcím i velmi vyzpytatelné a dobře ovladatelné. Ještě tak před 15 až 20 léty výrobci tvrdili, že tohle je po všech pokusech s turby, elektřinou a kdo ví čím vším svatý grál, pak to ale někdo vymyslel za ně.
Prim už přestala hrát realita skutečná, ale papírová. Zejména Evropská unie (ale nejen ta) začala tlačit na minimalizaci papírové spotřeby, se kterou si kvůli charakteru místních testů takové motory nerozuměly. Pryč tak musely válce i objem, na jejich místo přišla turba, navíc se přidaly i tvrdší regulace jiných emisí než CO2 (což je ve skutečnosti spotřeba paliva, nic jiného) a výsledkem je, že si dnes můžete koupit krásnou novou Octavii s motorem 1,0, třemi válci, turbem a filtrem pevných částic. Děkujeme pěkně.
Rychlost této změny byla i z pohledu jednoho lidského života ohromná. Však třeba lidé z BMW - a to nežertujeme - ještě kolem roku 2000 tvrdili, že nikdy nepostaví ostrý model divize M s přeplňovaným motorem. A dnes nenabízí celá firma ani jeden konvenční model bez něj. Opakovaně jsme tak zmiňovali, že krom pár dožívajících exotů, jako jsou šestiválce Porsche či desetiválce a dvanáctiválce Lamborghini nemá žádný nepřeplňovaný motor šanci vstoupit do výroby, ale zázraky se dějí. Tedy aspoň do doby, než si přečtete poznámky malým písmem pod čarou.
Jaguar totiž oznámil, že vyrábět začíná nepřeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,8 litru. Štípnul jsem se, kouknul na datum, ale nic nenasvědčovalo spánku, posunu v čase ani nenadálému návratu 1. dubna. Britové skutečně vyrábí atmosférický motor 3,8 R6, nejde ale o vývojově nový agregát. Jde o jednotku pro klasický model XK, což by nemuselo vadit, kdyby si ji mohl koupit každý. Jenže ani to není pravda.
Abyste tento motor mohli získat, musíte nejdříve u Jaguaru prokázat, že jste vlastníkem původního XK a pak vám motor velkoryse prodá za 14 340 liber přesně. Tedy asi za 422 tisíc Kč. To není zrovna málo, výměnou ale Britové nabízí i možnost „vypálit” na motor i původní výrobní číslo, protože zrovna oni mohou. Zajímavá možnost, jistě, ke skutečnému návratu podobné strojovny do výroby pro kohokoli, navíc v novém autě, to ale má bohužel dost daleko.



Zdroj: Jaguar
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 8 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 10 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 11 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva