Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci vysvětlili, proč i dnes odmítají motory s turbem, není těžké je chápat
7.6.2021 | Petr Miler
Zatímco některé evropské automobilky se tváří, že i malé motory s přeplňováním u nich brzy budou zakázaným ovocem, Toyota se Subaru nabízí pro své nové modely jen a pouze větší atmosféru. Není to náhoda ani z nouze ctnost.
Jedněmi z velmi zajímavých novinek posledních měsíců jsou další generace Subaru BRZ a nová Toyota GR 86. Ačkoli tato auta vypadají jen jako větší facelifty předchozích provedení, jsou prakticky kompletně nová, a to zejména po technické stránce. Právě to je zajímavé, však nám ukažte, kolik moderních sportovních kupé vám nabídne atmosféricky plněný motor pod přední kapotou, manuální převodovku, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál? Vedle BRZ a GR 86 to budou obvykle jen citelně exotičtější, a tedy i dražší modely.
Bohužel, tentýž faktor činí tyto premiéry z poloviny smutnými. Evropa zahleděná do jakési uhlíkové revoluce odmítá cokoli, co na papíře nevypadá jako zelený grál, ať už to reálně dělá cokoli. Před místními předpisy projde v podobných cenových hladinách leda malý, přeplňovaný, nejlépe elektrifikovaný benzin, nebo rovnou elektrický pohon. Subaru už se tak ani nepokusí u nás BRZ nabídnout, což je pro pestrost místní nabídky aut jednoznačně škoda. Toyota to udělá, ale spíše z trucu - jako největší automobilka světa si může dovolit prodávat některé modely jen jako imagemakery a pochybujeme, že na prodeji GR 86 vydělá byť jen korunu.
I z toho důvodu, ale také kvůli limitům předchozích generací se na mysl klade otázka, proč vlastně dostal přednost tento motor. Proč Japonci v době, kdy i prestižní automobilky daly od atmosfér ruce pryč, zvolili právě toto řešení? Však nový motor sice má o nějakých 30 koní a 40 Nm více než dříve, ale to stěží ohromí ty, kteří „Toyobaru” označovali za možná zábavné, ale pomalé. V době, kdy motory 2,0 turbo generují i přes 400 koní, působí jednotka 2,4 bez turba s 231 koňmi jako anachronismus.
Právě na to byli kolegy z Carscoops tázáni lidé z Toyoty při americké prezentaci vozu a jejich reakci není těžké chápat. Toyota prý chtěla, aby novinka byla ambiciózní, ale dosažitelná. Kdyby pak sáhla po přeplňovaném motoru, zvýšilo by složitost auta a výrobní náklady, což je přesný opak poslání GR 86, která chce být lehkým a cenově dostupným autem. Subaru dále dodává, že použití motoru 2,4 s turbem, které má Subaru k dispozici, by zvýšilo nejen hmotnost, ale i těžiště vozu. A jeho ovladatelnost by s použitím přeplňování byla horší - to není problém u univerzálního Outbacku, ale je to problém u „hračky”, jako je BRZ.
Japonské značky tak sáhly po atmosféře, kterou naladily tak, aby nevyžadovala tak vysoké otáčky pro dodávání solidního výkonu (maximum točivého momentu je nyní v 3 700 místo 6 600 ot./min jako u předchozí generace). Auto by tedy mělo být rychlejší, stále dobře ovladatelné a dostupné nejen z hlediska pořizovací ceny, ale servisních i dalších provozních nákladů, reálnou spotřebu nevyjímaje.
Japonci tak podle nás udělali dobře - přeplňovaných alternativ je ne trhu bezpočet, tohle mohou být snadno jedny z posledních lidových sporťáků bez přeplňování se všemi obvyklými výhodami této koncepce. V Evropě si i kvůli tomu koupíme už jen jeden z nich. ale... nemusí pršet, jen když kape.






Toyota GR 86, tedy druhá generace GT 86, je řidičským ideál svého druhu, a to hlavně díky svému neobvyklému motoru, alespoň na dnešní dobu. Japonci jej nepoužili náhodou, chtěli lehký, dobře ovladatelný a dostupný sporťáček, u nějž na prvním místě není dynamika v přímce. Foto: Toyota
Zdroje: Carscoops, Subaru
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 11 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB