Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi úspěšný Japonec v Evropě skončil jako propadák a s ním i jeho továrna, jela na 8 procent
4.1.2022 | Petr Miler
Je to auto, kterému by v dnešní době kde kdo věštil úspěch, ale nestalo se. Nejprve skončily deriváty stojící na jeho základech, následně samotný Nissan Navara a nyní i továrna v Barceloně, která jej vyráběla.
Když se zmiňujeme o autech, která jsou dnes skoro zaručenými prodejními hity, jde o SUV či crossovery křížícími s tímto karosářským stylem skoro cokoli. K nim navíc nezřídka přidáváme zmínku o pick-upech, které jsou zejména v USA, Austrálii a některých dalších částech světa populární stejně, ne-li ještě více. Dávalo by tedy smysl očekávat, že se prosazovat začnou i v Evropě a chvíli se zdálo, že se to opravdu stane, dnes už bychom na to ale příliš nesázeli.
Důvodem budiž i osud Nissanu Navara, kdysi populárního pick-upu. Ještě v roce 2016 se jej na starém kontinentu prodávalo přes 30 tisíc kusů za rok, což bylo a je docela obdivuhodné číslo, pak se ale cosi pokazilo. V roce 2019 prodeje padly o třetinu na 21 904 vozů, loni pak skoro o polovinu na 11 695 aut, přičemž 40 procent aut se prodávalo ve Velké Británii, tedy mimo EU. V tu chvíli se Nissan rozhodl, že Evropě nedopřeje modernizaci, kterou nadělil zbytku světa.
Tím jeho osud zřejmě zpečetil, neboť prodeje to poslalo dále ke dnu. Automobilka tak už v létě avizovala, že s Navarou skončí a teď to opravdu udělala. Za evropským příběhem tohoto vozu se zavřela opona s koncem loňského a za jeho pokračováním už budete muset vyrazit na jiné světadíly. Ve zmíněné Austrálii, v Africe či na jihu Asie bude vůz dále k dispozici v modernizovaném provedení, v Evropě už vůbec.
S koncem tohoto modelu pak Nissan zavřel i svůj závod ve španělské Barceloně, kde se auto pro Evropu vyrábělo. V poslední době už mu tam byla společníkem jen elektrická dodávka e-NV200, ani ta ale dále není k dispozici. Barcelonská fabrika, která byla s to posílat do světa až 500 aut denně, tak v posledních měsících jela s výrobou 40 vozů za den jen na 8 % své kapacity, což pochopitelně nebylo udržitelné.
Nissan tím napsal tečku hned za několika příběhy naráz, zlobit se ale nemusí jen sám na sebe. Továrně v Barceloně sepsali parte i jiní, neboť na základech Navary vznikly také deriváty dalších značek, které se nedokázaly prosadit. Jmenovitě šlo o Mercedes třídy X a Renault Alaskan, za nimiž se v Evropě zavřela voda už dříve. Pro udržení výroby už tak zkrátka nebylo z čeho brát. Navara tedy opouští Evropu s hanbou jako kdysi relativně úspěšný vůz, který se rychle změnil v propadák i se všemi svými deriváty. Inu, možná Evropané na pick-upy přece jen zvědaví nejsou.






Takto vypadá Nissan Navara po své poslední modernizaci pro Evropu. Foto: Nissan






Aktuálnější verzi pro rok 2021 starý kontinent nedostal a nedostane, vůz tu ve výše vyobrazené podobě zcela skončí. Foto: Nissan



I to pak podepsalo ortel továrně v Barceloně, jejíž éru kdysi otevřela vyrábět off-roadového Patrolu. Nyní ji vedle Navary smutně zakončila i dodávka e-NV200. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 23 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
