Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia ukázala, jak dalece se elektromobily nedokážou vyrovnat autům se spalovacími motory
18.11.2021 | Petr Miler
Korejci chtějí už za 14 let prodávat jen auta s elektrickým pohonem, a tak touží dokázat, kterak se elektromobily umí vyrovnat vozům se spalovacími motory. Zatím ale dokazují jen pravý opak.
Řekli jsme to už mnohokrát, musíme to ale znovu zopakovat. Plánovat si v jakémkoli byznysu, tuplem pak v rychle se měnícím oboru, co budete dělat za 14 let, je naprosto absurdní. Svět se vyvíjí stále rychleji a nikdo nemá tušení, co bude za 4 roky, natož pak za roků 14. Lidé budou jíst rohlíky a spát v postelích? Velmi pravděpodobně, je tomu tak už stovky let, ani to ale jisté není, každý den vznikají nové věci, které to mohou změnit. A čím budou lidé jezdit? To je dokonale ve hvězdách, neboť tento obor prošel za nějakých 130 let obrovskými změnami, které v posledních dekádách jen akcelerují.
Přesto se najdou automobilky, které dnes říkají, co za 14 let nabídnou. Nebo spíše co nenabídnou. Absurdní je obojí, absurdnější je ale to druhé, neboť i kdyby se lidé snažící plánovat vše, co plánovat lze, přetrhli vedví, na konci bude pořád zákazník, který za něco své peníze dát může a nemusí. A když mu nenabídnete, co chce, nebo co alespoň akceptuje, prostě vám je nedá.
Řada výrobců ale sází na to, že když dnes politici pro rok 2030 nebo 2035 něco zamýšlí, tak se to skutečně stane. Jedním z takových je Kia, která už oznámila, že v roce 2035 bude nabízet jen elektrická auta - i kdyby se do té doby vymyslelo cokoli, politická situace se posunula kamkoli a lidé měli zájem o jakékoli vozy. Přejeme hodně zdaru s takovou strategií, zvláště pak při současných marketingových snahách ji podpořit.
Kia se nejnověji pochlubila tím, že její elektrický crossover EV6 dojel z jednoho pobřeží USA na druhé a u nabíječek strávil „pouhých” 7 hodin, 10 minut a 1 sekundu. Zajímala by nás přesnost onoho měření na sekundy, ale to nechme stranou. Pozoruhodný je samotný čas dobíjení, který vypadá tragicky sám o sobě, je ale ještě tragičtější, když si řekneme zbytek příběhu a všechny hodnoty zasadíme do kontextu.
Přejet USA není legrace, jsou to různými cestami tisíce kilometrů, Kia jich takto najela 4 635. Současně je ale třeba dodat, že cesta jí trvala přes 7 dnů, takže muselo jít o extrémně pomalou jízdu - aby spotřeba byla co nejmenší a „tankování” tedy co nejkratší bez ohledu na to, jak dlouho bude celý přesun trvat. Uvážíme-li, že rekordní časy zaznamenané při snaze přejet kontinent co nejrychleji, se pohybují okolo 1 dne, jsme v jiné lize. Ten hlavní problém je ale jinde - jde o oněch 7 hodin a 10 minut.
Když byste jeli srovnatelně pomalu třeba se Škodou Superb 2,0 TDI, jehož mimoměstská spotřeba činí dle výrobce (a v praxi tak není problém jezdit, opravdu pomalou jízdou na spotřebu se lze dostat i níž) 4,1 litru nafty na 100 km a má nádrž na 66 litrů nafty, ujede na jedno natankování 1 610 km. Zmíněnou štreku tak bez problémů zdolá se třemi tankováními (resp. dvěma, když nebudeme počítat plnou nádrž na startu - pochybujeme, že Kia počítala jinak), tedy s nějakými 15 minutami zastávek u benzinek? Možná i s rychlou kávou.
7 hodin a 10 minut je vedle toho věčnost. Navíc u auta jako je Superb (a nakonec se to stalo i u onoho držitele časové rekordu) není problém použít o polovinu větší nádrž, nestane se prakticky nic, 30 kilo navíc v autě pomalu nepoznáte. A ze tří zastávek jsou dvě, z 15 minut bude 10, protože desítky litrů nafty do vozu nalupete za desítky sekund, s pistolí pro kamiony ještě rychleji. U Kie EV6 neuděláte s tímto časem nic - je dán limitem baterek i limitem dostupného elektrického výkonu. Když přidáte polovinu kapacity navíc, bude auto o stovky kilo těžší, s dobou nabíjení navíc neuděláte nic. A megawatty výkonu, které by odpovídaly naplnění nádrže za jednotky minut, se auta nebudou nabíjet nikdy, to vám řekneme rovnou.
Nemá to zkrátka žádné rozumné řešení. Časy dobíjení se jistě zkracují a jistě ještě zkrátit mohou, velký prostor už tu ale není, protože - krom neexistujících baterek, které by mohly elektřinu rychleji pojmout - na většině míst nikdy nebude dedikován třeba 1 MW výkonu jen pro dobíjení jednoho auta, nikdy. A i takovým by dobití ekvivalentu 66litrové nádrže nafty v bateriích (cca 257 kWh) při 90 % účinnosti trvalo přes 17 minut. Realita bude i za nejlepšího představitelného budoucího stavu ještě mnohonásobně horší.
Samozřejmě, jsou to extrémní případy, právě jimi ale Kia ukazuje, jak dalece jsou vzdálené světy praktické použitelnosti elektrických a spalovacích aut. Už proto nemůže nikdo soudný uvažovat o prodeji jen těch prvních v jakémkoli momentě, třeba pro „obchodní cestující” jezdící klidně 100 tisíc km za rok to bude nepoužitelné řešení v jakémkoli případě, to samé pro různé dodávky a jim podobné stroje. Kia to ale dělá a pokud předem říká, že ji nezajímá, o co budete stát vy jako zákazníci, možná je na čase ji předem dát najevo, že vás v takovém případě nezajímá, co ona nabízí jako automobilka. Jak se do lesa volá...





Kia EV6 potřebuje při ujetí 4 600 km rychlostí kráčejícího bagru strávit u dobíječek 7 hodin a 10 minut a prý je to skvělé. Spalovacímu autu bude při troše snahy stačit těch 10 minut, tomu se říká pokrok. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
