Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klesající zájem o elektromobily donutil automobilku k tomu, co ještě donedávna odmítala, zlevnila
5.4.2023 | Petr Miler
A za současného vývoje lze do budoucna stěží očekávat něco jiného od dalších, kteří se dušovali, že s cenami přinejmenším v Evropě nehnou. Pokud poptávka vyletí komínem a konkurence zlevňuje, co vám zbývá?
Země Evropské unie se ocitly v podivném klinči hybridu mezi tržním a plánovaným hospodářstvím, ze kterého ji mohou podle našeho názoru dostat jen dvě věci - radikální řez nebo totální krach. K tomu prvnímu se politici nemají, naopak nadále vymýšlí způsoby, jak přerozdělovat více a více peněz, které se v ekonomice točí. V takovém případě asi nelze věřit v nic lepšího než postupný rozklad, který pokusy o plánování neplánovatelného mají už tak nějak v genech.
Kdy a jakým způsobem nastane, nelze rozumně předvídat, do té doby se firmy budou muset nějak vypořádat s tím, že skáčou podle toho, jak pískají lidé, kteří si toho ve výsledku mnoho nekoupí. A peníze jim musí dát ti, jejichž přáními se neřídí a pořádně řídit ani nemohou. To je přesně onen klinč, který velmi dobře definují elektrická auta - jde o naprostou většinu trhu zcela nevyžádané řešení, které ale má být pro automobilky jednou tím jediným možným. Jak lze tohle probůh rozumně skloubit?
Obtížně je asi slabý výraz, ale dejme tomu. Nakonec EU a jí vesměs podřízené lokální vlády udělají první poslední proto, aby plánování neplánovatelného vycházelo tak dlouho, dokud to jen trochu půjde. Bude se tedy přerozdělovat, budou se omezovat možnosti volby zejména firmám, dokud ale na konci celého procesu bude člověk, který by se přirozeně rozhodl pro něco úplně jiného, bude to skřípat. A projevy toho vidíme už dnes.
Stačilo jen omezit dotace v Německu a zmírnit celý mechanismus vnucování elektrouat v Norsku, aby jejich prodeje zamířily dolů napříč Evropou. Některé značky jsou na tom lépe než jiné, řada ale tento vývoj pociťuje na vlastní kůži až do té míry, že sahají po tom, co na poli elektromobilů donedávna odmítaly - po slevách.
Začala s tím Tesla, některé konkurenční automobilky se ale začaly tvářit, že jich se to netýká a ceny udrží tam, kde jsou. Tedy přinejmenším v Evropě, kde je elektromobilita nařízená, zařízená, vyřízená, no prostě daná. Ještě v únoru to tvrdily VW a Renault, později se přidalo Volvo a částečně i Ford - ten zlevnil elektrické modely v USA, v Evropě ale hlásal, že dosavadní ceny udrží.
No neudržel. Jeho Mustang Mach-E si podle dat JATO Dynamics koupilo v Evropě za první dva měsíce roku pouhých 1 799 lidí, což je o 53 procent méně než loni. Modrý ovál si tak pustil z přehrávače Zmýlená neplatí a ceny poslal dolů. Dozvídáme se o tom díky nizozemskému zastoupení značky, které zlevnilo tento model z 58 100 Eur na 53 900 Eur, tedy asi z 1,36 na 1,26 milionu Kč. A bude to plošný krok - také v Česku vidíme, že základní cena vozu klesla obdobně z 1 558 900 Kč na 1 458 900 Kč. Debatu o tom, jakým kursem eura se dnes automobilky řídí, raději necháme pro dnešek být.
Tak či onak je jasné, že nezájmu za situace, kdy úhlavní konkurent posílá ceny dolů, nelze čelit s hlavou a cenami nahoře. Ford to zjistil a zlevňuje, spoustě konkurentů podle nás nezbude nic jiného. Takový Renault Zoe je letos prodejné dole o 59 %, Honda e o 66 %, Kia EV6 o 33 %, Jaguar I-Pace o 35 %, Mercedesy EQ až o 38 %, Nissan Leaf o 50 % a mohli bychom pokračovat ještě chvíli. A to se vlastně pořád nic neděje, jen trochu klesly dotace v pár zemích...



Ford se dušoval, že elektrický Mustang Mach-E v Evropě nezlevní, po masivním propadu prodejů mu ale nic jiného nezbylo. Kdo ho bude následovat? Foto: Ford
Zdroj: Ford Nederland, Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 11 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 7 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
před 9 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 10 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 11 hodinamiUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva