Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent
6.10.2019 | Petr Miler
Je bohužel nanejvýš pravděpodobné, že přinejmenším v automobilovém světě stojíme na prahu nové krize. O propadech většiny značek v USA jsme vás už informovali, nezmínili jsme se ale o všech.
Už měsíce píšeme o tom, že není ani tak otázkou zda, ale kdy zasáhne přinejmenším automobilový svět další velká recese. Prvním zlomem byl letošní duben, kdy se nečekaně dramaticky propadly prodeje aut v Číně. Ty sice padají už od loňska, letos na jaře ale Číňané udělali všechno proto, aby propad zvrátili. A přišel jen další velký pád, který trvá dodnes - například i Škoda, která je se svým portfoliem v Číně proti propadům relativně imunní, je letos o 16,2 procenta níže než loni. Tomu se aktuálně za velkou zdí říká úspěch.
Tohle se děje za situace, kdy se automobilky děsí roku 2020 v Evropě. Nová pravidla znamenající nástup vysokých pokut za normovanou spotřebu aut přesahující reálně dosažitelné mety je staví před rozhodnutí, zda se stále menšími zisky prodávat auta, která lidé ještě chtějí (tedy ta se spalovacími motory), nebo rovnou se ztrátou prodávat vozy, které lidé nechtějí (tedy elektromobily). Že ani jedna cesta nemůže být výhrou, je nabíledni.
Přes týden se pak provalilo, jak razantní propad zasáhl trh s novými auty v USA. Vzhledem k probíhající obchodní válce s Čínou se něco takového čekalo, přišlo to ale dříve a razantněji, než kdokoli doufal. Zejména japonské a korejské značky padaly v září nebo za celý třetí letošní kvartál i o více než 15 procent a Subaru, které ve Státech soustavně 93 měsíců rostlo, najednou kleslo o 9,4 procenta. Je to skutečně studená sprcha a pokud máte pocit, že dělat z ní kolaps je přehnané, jsou tu i horší výsledky.
Slabší značky padaly v USA i o více jak 20 procent a svými zářijovými prodeji se pochlubilo také u nás kdysi působící Infiniti. A jeho americké výsledky jsou teprve něco - meziročně -43,9 procenta. Co je též pozoruhodné, jindy odbyt táhnoucí SUV klesaly prodejně ještě níže (-46,9 %) než klasické osobní modely (-35,4 %). Neúspěch značky je nepochybně zčásti dán i stárnoucím portfoliem, to už ale není hvězdné dávno a přesto se Infiniti v USA drželo docela vysoko. Loni prodalo přes 149 tisíc aut, což bylo jen o málo méně než 153 tisíc v roce předchozím. Na relativně drahou luxusní značku to byly silné výsledky, o těch zářijových už to říci nelze.
Japonci oslovili pouhých 7 031 zákazníků, což je oproti 12 536 prodaným vozům v roce předchozím opravdu razantní sešup. Ten jen podtrhuje, co se nyní v USA děje, nejspíše dít bude a co dříve nebo později okusíme i u nás. V Evropě zatím žádné velké potíže neregistrujeme, mnohé automobilové firmy už se ale od léta na problémy připravují. Například německý Bosch intenzivně reviduje veškeré výdaje a zastavuje investice do čehokoli, co není nutné pro další fungování. Tyto firmy už měsíce ví, že problémy přijdou, ač tomu z pohledu běžného smrtelníka máloco fakticky nasvědčovalo.
Těžko z toho všeho vinit jeden faktor, nikdo tomu ale za daných okolností nepomáhá. Aby EU s takovou razancí bojovala proti emisím CO2 zrovna za situace, kdy obchodní válka Číny a USA automobilky tak jako tak dusí, je až absurdní. Ale plán je holt plán a bude třeba jej splnit, i kdyby to celou Evropu mělo ekonomicky dusit několik dalších let. Smutné, ale vše bohužel míří tímto směrem.

Zářijové výsledky Infiniti v USA jsou tristní. Jsou dány i momentální zranitelností značky, právě proto ale podtrhují, co se nyní v USA děje
Model Q60 se v září propadl skoro 60 procent a nebyl na tom nejhůř. Jindy odbyt táhnoucí SUV šly dolů ještě níže než konvenční vozy
Zdroj: Infiniti USA
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 2 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 3 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 5 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 6 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva