Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent
6.10.2019 | Petr Miler
Je bohužel nanejvýš pravděpodobné, že přinejmenším v automobilovém světě stojíme na prahu nové krize. O propadech většiny značek v USA jsme vás už informovali, nezmínili jsme se ale o všech.
Už měsíce píšeme o tom, že není ani tak otázkou zda, ale kdy zasáhne přinejmenším automobilový svět další velká recese. Prvním zlomem byl letošní duben, kdy se nečekaně dramaticky propadly prodeje aut v Číně. Ty sice padají už od loňska, letos na jaře ale Číňané udělali všechno proto, aby propad zvrátili. A přišel jen další velký pád, který trvá dodnes - například i Škoda, která je se svým portfoliem v Číně proti propadům relativně imunní, je letos o 16,2 procenta níže než loni. Tomu se aktuálně za velkou zdí říká úspěch.
Tohle se děje za situace, kdy se automobilky děsí roku 2020 v Evropě. Nová pravidla znamenající nástup vysokých pokut za normovanou spotřebu aut přesahující reálně dosažitelné mety je staví před rozhodnutí, zda se stále menšími zisky prodávat auta, která lidé ještě chtějí (tedy ta se spalovacími motory), nebo rovnou se ztrátou prodávat vozy, které lidé nechtějí (tedy elektromobily). Že ani jedna cesta nemůže být výhrou, je nabíledni.
Přes týden se pak provalilo, jak razantní propad zasáhl trh s novými auty v USA. Vzhledem k probíhající obchodní válce s Čínou se něco takového čekalo, přišlo to ale dříve a razantněji, než kdokoli doufal. Zejména japonské a korejské značky padaly v září nebo za celý třetí letošní kvartál i o více než 15 procent a Subaru, které ve Státech soustavně 93 měsíců rostlo, najednou kleslo o 9,4 procenta. Je to skutečně studená sprcha a pokud máte pocit, že dělat z ní kolaps je přehnané, jsou tu i horší výsledky.
Slabší značky padaly v USA i o více jak 20 procent a svými zářijovými prodeji se pochlubilo také u nás kdysi působící Infiniti. A jeho americké výsledky jsou teprve něco - meziročně -43,9 procenta. Co je též pozoruhodné, jindy odbyt táhnoucí SUV klesaly prodejně ještě níže (-46,9 %) než klasické osobní modely (-35,4 %). Neúspěch značky je nepochybně zčásti dán i stárnoucím portfoliem, to už ale není hvězdné dávno a přesto se Infiniti v USA drželo docela vysoko. Loni prodalo přes 149 tisíc aut, což bylo jen o málo méně než 153 tisíc v roce předchozím. Na relativně drahou luxusní značku to byly silné výsledky, o těch zářijových už to říci nelze.
Japonci oslovili pouhých 7 031 zákazníků, což je oproti 12 536 prodaným vozům v roce předchozím opravdu razantní sešup. Ten jen podtrhuje, co se nyní v USA děje, nejspíše dít bude a co dříve nebo později okusíme i u nás. V Evropě zatím žádné velké potíže neregistrujeme, mnohé automobilové firmy už se ale od léta na problémy připravují. Například německý Bosch intenzivně reviduje veškeré výdaje a zastavuje investice do čehokoli, co není nutné pro další fungování. Tyto firmy už měsíce ví, že problémy přijdou, ač tomu z pohledu běžného smrtelníka máloco fakticky nasvědčovalo.
Těžko z toho všeho vinit jeden faktor, nikdo tomu ale za daných okolností nepomáhá. Aby EU s takovou razancí bojovala proti emisím CO2 zrovna za situace, kdy obchodní válka Číny a USA automobilky tak jako tak dusí, je až absurdní. Ale plán je holt plán a bude třeba jej splnit, i kdyby to celou Evropu mělo ekonomicky dusit několik dalších let. Smutné, ale vše bohužel míří tímto směrem.

Zářijové výsledky Infiniti v USA jsou tristní. Jsou dány i momentální zranitelností značky, právě proto ale podtrhují, co se nyní v USA děje
Model Q60 se v září propadl skoro 60 procent a nebyl na tom nejhůř. Jindy odbyt táhnoucí SUV šly dolů ještě níže než konvenční vozy
Zdroj: Infiniti USA
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 9 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 10 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva