Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, potíže způsobuje už teď
3.2.2020 | Petr Miler
Neskloňovanější slovo posledních dnů může leckomu přijít jako ryze zdravotní hrozba, důsledky reakce na šíření koronaviru ale pocítí i ekonomika. Automobilový průmysl je vzhledem k okolnostem první na ráně.
Odpustíme si nyní komentář k tomu, jak moc adekvátní je reakce politiků, médií či obyčejných lidí na šíření tzv. koronaviru v Číně. Podstatné je, že ona reakce je skutečná a má skutečné dopady na skutečný svět. A vzhledem k míře a rozsahu přijatých opatření to mohou být dopady tak tvrdé, že je dnes nikdo ani nedokáže domyslet.
Podstatou jakýchsi sekundárních problémů jsou přijatá omezení běžného života v Číně. Úřady Říše středu nejprve prodloužily prázdniny spojené s příchodem nového lunárního roku až do konce minulého týdne a následně oznámily, že návrat lidí do zaměstnání, která nejsou nutná pro zajištění nejdůležitějších potřeb občanů, bude odložen až na 10. února. A nemusí to být poslední takové opatření.
Přidejte si k tomu rozsáhlá omezení dopravy všeho druhu a fakt, že nejpřísnější režim se týká 11 provincií v čínském vnitrozemí, kam jsou soustředěny dvě třetiny automobilového průmyslu. Nic dalšího zřejmě už nemusíme dodávat - čínský autoprůmysl stojí a návrat k normálu je v nedohlednu. I kdyby úřední omezení příští týden padla, samy firmy, které jsou z velké části spoluvlastněny a spoluovládány zahraničními subjekty, mohou v obavách z rozšíření nemoci v řadách vlastních zaměstnanců omezení dále prodlužovat.
Toto je pochopitelně problém primárně pro Čínu, která už nyní očekává pokles automobilové výroby v prvním kvartálu o 15 %. A omezení výroby není jedinou obavou, nastalý stav a zmíněná omezení prakticky vyprázdnily i čínské autosalony, neboť lidé jednak nemají pomyšlení za takové situace kupovat auta a i kdyby chtěli, snaží se vyhýbat veřejným místům, jako jsou právě autosalony. Tím pochopitelně klesá i poptávka.
To ale z našeho pohledu pořád není ten největší problém, třebaže s Číňany soucítíme. Jakékoli omezení výroby čehokoli v Číně je potíží pro celý svět, zvlášť za současné situace. Čína je výrobnou všeho, automobilové komponenty nevyjímaje a v době, kdy sklad je průmyslu skoro sprosté slovo a světové logistice vládne přístup just-in-time, dojde všechno průběžně nevyráběné téměř okamžitě. Potíže ve středu Číny tak mohou za pár dnů zastavit výrobu aut klidně na severu Německa, protože i když půjde o pár celkem druhotných dílů, zákazníkům jakkoli auto nekompletní dodat nemůžete.
Některé problémy jsou znát už teď, protože Čína je jasně největším světovým výrobcem akumulátorů pro dnes tak protěžované elektromobily. Jejich dodávky byly už před problémy s koronavirem nedostačující a nyní, s minimálně několikatýdenní odstávkou, jsou prakticky nedostupným zbožím. Pokud tedy nastalý stav potrvá po delší čas, může výrobu aut doslova rozložit po celém světě a výkony celých ekonomik poslat razantně dolů.
Samozřejmě nechceme být špatnými proroky a doufáme, že situace se co nejrychleji uklidní, neboť v opačném případě by šlo pro už tak dost týraný automobilový průmysl o další velkou ránu. Nedivme se ale, pokud se to nestane a část automobilek nebude mít po nějaký čas možnost určité modely vyrábět se vším, co s tím souvisí.




Čínský automobilový průmysl v tuto chvíli prakticky stojí a další týden stát bude. Co bude následovat, nikdo neví, pokud ale bude současná situace trvat dále, mohou výpadky dodávek dohnat prakticky všechny
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejnovější články
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 11 hodinami
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
včera
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
včera
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
včera
Z Hujera rebelem za 24 hodin: Šéfka GM chtěla prodávat jen elektromobily, teď brečí, že kvůli jejich nařizování málem zavřela továrny
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
