Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Huracán LP 580-2 je zmařená šance udělat pořádnou zadokolku
17.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
K Huracánu s pohonem zadních kol hleděli mnozí s očekáváními. Italové jej ale udělali jen takový, aby ani náhodou nebyl lepší než čtyřkolka.
To, o čem se ještě nedávno jen spekulovalo, je nyní skutečností. Lamborghini těsně před začátkem autosalonu v Los Angeles strhlo plachtu z Huracánu LP 580-2, tedy některými toužebně očekávané verze s pohonem pouze zadních kol. Taková koncepce sice vozu ubere něco ze skoro nekonečné „trakční jistoty”, ubere ale také desítky kilogramů hmotnosti, přidá čitelnější přenos výkonu a pochopitelně i prostor si s trakcí vozu více pohrávat, ať už si pod těmito slovy představíte cokoli.
Zní to jako zajímavá alternativa a ve výsledku ji tahle verze je, Lamborghini ale dalece nevyužívá její potenciál. Naopak, činí z ní záměrně „něco méně”, a to tak průhledně, až to bolí. Přitom by právě tato varianta mohla vedle univerzálnějšího provedení s pohonem všech kol nabízet více nejen řidičsky, ale i dynamiky. Nenabízí a hned vám povíme, proč.
Už z označení modelu jste jistě pochopili, že 5,2litrový desetiválec má v případě provedení s pohonem zadních kol maximální výkon pouze 426 kW (580 koní) namísto 448 kW (610 koní). Podobně poklesl i maximální točivý moment - 540 místo 560 Nm. Jde o ryze umělé opatření a na místě je ptát se, proč. Automobilka bude jistě později argumentovat tím, že výkon byl na zadokolku moc vysoký, ale to je nesmysl, oněch 30 koní a 20 Nm nedělá rozdíl mezi paličem pneumatik a klidnou silou.
Důvod je jinde - eliminací pohonu všech kol přišel Huracán o 33 kg hmotnosti (a i to je „uměle málo”, viz dále), a tak nyní váží jen 1 389 kg s rozložením 40 % na přední nápravě a 60 na zadní. Kdyby měl vůz stejných 610 koní, bude jistě ve většině situací - krom chvíle po startu z místa či na povrchu s nižší adhezí - rychlejší než čtyřkolka. To Lambo nechce, neboť čtyřkolka je jeho klenot, je dražší a nechce si samo dokazovat, že to bez ní jde někdy lépe i levněji. A tak je Huracán jako zadokolka uměle oslaben. Převodovka je stejná, výlučně automatická sedmistupňová (manuál by prý žádalo příliš malé procento kupců), a tak vůz zvládne stovku za 3,4 sekundy, tedy o 0,2 sekundy pomaleji než vůz s 610 koňmi a 4x4. A snížila se pochopitelně také maximálka - z 325 na 320 km/h.
Na okruhu by se přesto klidně mohlo stát, že pouhé oslabení motoru nebude stačit, Lambo tedy šlo ještě dále. Vůz dále zatížilo (vysvětluje to částečně i rozdíl „jen” 33 kg v hmotnosti) standardními ocelovými brzdami místo karbon-keramických, od kterých lze navíc očekávat horší výkony při opakované intenzivní deceleraci. Dílo je pak dokonáno odebráním aktivní aerodynamiky - prý zadokolka pohyblivý spojler nepotřebuje. Ačkoli tedy Italové hovoří o této verzi jako o té, která má lépe uspokojovat choutky nadšených řidičů, udělalo z ní spíše jakousi levnější variantu.
S tímto statutem koresponduje rovněž cena začínající na 150 000 Eur (cca 4,05 milionu Kč) „brutto” (bez lokálních daní a dalších poplatků) namísto 169 500 Eur (cca 4,58 milionu Kč), které musíte dát za provedení 610-4. A co dále za své peníze dostanete?
Jednak je to trochu odlišný vzhled, který souvisí i s oněmi aerodynamickými změnami. Na autě vidíme větší přední otvory pro přívod studeného vzduchu, přepracovaný difuzor, některé drobné prvky na zádi a již zmíněný, chybějící pohyblivý spojler. Vůz dále dostal jiné řízení pro preciznější zatáčení, jiné stabilizátory náprav a rekalibrovanou kontrolu trakce s jízdními režimy Strada, Sport a Corsa. O přenos výkonu na silnici se pak starají nové pneumatiky Pirelli PZero připravené přímo pro tento Huracán a obuté na 19" kolech Kari.
„Poloviční” Huracán pak dostal i další změny, které v rámci nového modelového roku získala i čtyřkolka. A mezi nimi třeba i tzv. LPI - Lamborghini Piattforma Inerziale. Toto řešení pracuje se senzorem umístěným v místě těžiště vozu, které třídimenzionálně sleduje veškeré pohyby karoserie a přizpůsobuje jim nastavení (příplatkového) adaptivního podvozku MRS (Magneto Rheological Suspension), odezvy řízení a stabilizačního systému.
Mezi dalšími známými novinkami je pak také možnost vypínání poloviny válců motoru s cílem snížit jeho zejména papírovou spotřebu. Ta tedy u zadokolky činí 11,9 l/100km, což odpovídá emisím 278 g CO2 na km.
Nechápejte nás špatně, za každé rozšíření nabídky jsme rádi a za zadokolku u jinak vesměs striktně „čtyřkolkového” Lamborghini obzvlášť. Jen nás prostě trápí, s jakou průhlednou vehemencí nepošlapat svůj marketing Lambo ke stvoření této verze přistoupilo. Udělalo dost, ale mohlo udělat víc. Stačilo vozu nechat původní výkon a všechny jeho standardní vychytávky a mohl tu být nový, ve spoustě případů rychlejší Huracán, který by většina klientů stejně nepreferovala. Teď je tu jen další Huracán, aby se neřeklo, že není. A je záměrně takový, aby ze sebe nedostával všechno, co by mohl. To je podle nás zmařená šance udělat věci pořádně...






Huracán LP 580-2 je zajímavý, ale mohl být ještě o dost zajímavější, stačilo uměle neomezovat jeho potenciál...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
4.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
4.7.2025První tuningová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
4.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva