Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Huracán LP 580-2 je zmařená šance udělat pořádnou zadokolku
17.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
K Huracánu s pohonem zadních kol hleděli mnozí s očekáváními. Italové jej ale udělali jen takový, aby ani náhodou nebyl lepší než čtyřkolka.
To, o čem se ještě nedávno jen spekulovalo, je nyní skutečností. Lamborghini těsně před začátkem autosalonu v Los Angeles strhlo plachtu z Huracánu LP 580-2, tedy některými toužebně očekávané verze s pohonem pouze zadních kol. Taková koncepce sice vozu ubere něco ze skoro nekonečné „trakční jistoty”, ubere ale také desítky kilogramů hmotnosti, přidá čitelnější přenos výkonu a pochopitelně i prostor si s trakcí vozu více pohrávat, ať už si pod těmito slovy představíte cokoli.
Zní to jako zajímavá alternativa a ve výsledku ji tahle verze je, Lamborghini ale dalece nevyužívá její potenciál. Naopak, činí z ní záměrně „něco méně”, a to tak průhledně, až to bolí. Přitom by právě tato varianta mohla vedle univerzálnějšího provedení s pohonem všech kol nabízet více nejen řidičsky, ale i dynamiky. Nenabízí a hned vám povíme, proč.
Už z označení modelu jste jistě pochopili, že 5,2litrový desetiválec má v případě provedení s pohonem zadních kol maximální výkon pouze 426 kW (580 koní) namísto 448 kW (610 koní). Podobně poklesl i maximální točivý moment - 540 místo 560 Nm. Jde o ryze umělé opatření a na místě je ptát se, proč. Automobilka bude jistě později argumentovat tím, že výkon byl na zadokolku moc vysoký, ale to je nesmysl, oněch 30 koní a 20 Nm nedělá rozdíl mezi paličem pneumatik a klidnou silou.
Důvod je jinde - eliminací pohonu všech kol přišel Huracán o 33 kg hmotnosti (a i to je „uměle málo”, viz dále), a tak nyní váží jen 1 389 kg s rozložením 40 % na přední nápravě a 60 na zadní. Kdyby měl vůz stejných 610 koní, bude jistě ve většině situací - krom chvíle po startu z místa či na povrchu s nižší adhezí - rychlejší než čtyřkolka. To Lambo nechce, neboť čtyřkolka je jeho klenot, je dražší a nechce si samo dokazovat, že to bez ní jde někdy lépe i levněji. A tak je Huracán jako zadokolka uměle oslaben. Převodovka je stejná, výlučně automatická sedmistupňová (manuál by prý žádalo příliš malé procento kupců), a tak vůz zvládne stovku za 3,4 sekundy, tedy o 0,2 sekundy pomaleji než vůz s 610 koňmi a 4x4. A snížila se pochopitelně také maximálka - z 325 na 320 km/h.
Na okruhu by se přesto klidně mohlo stát, že pouhé oslabení motoru nebude stačit, Lambo tedy šlo ještě dále. Vůz dále zatížilo (vysvětluje to částečně i rozdíl „jen” 33 kg v hmotnosti) standardními ocelovými brzdami místo karbon-keramických, od kterých lze navíc očekávat horší výkony při opakované intenzivní deceleraci. Dílo je pak dokonáno odebráním aktivní aerodynamiky - prý zadokolka pohyblivý spojler nepotřebuje. Ačkoli tedy Italové hovoří o této verzi jako o té, která má lépe uspokojovat choutky nadšených řidičů, udělalo z ní spíše jakousi levnější variantu.
S tímto statutem koresponduje rovněž cena začínající na 150 000 Eur (cca 4,05 milionu Kč) „brutto” (bez lokálních daní a dalších poplatků) namísto 169 500 Eur (cca 4,58 milionu Kč), které musíte dát za provedení 610-4. A co dále za své peníze dostanete?
Jednak je to trochu odlišný vzhled, který souvisí i s oněmi aerodynamickými změnami. Na autě vidíme větší přední otvory pro přívod studeného vzduchu, přepracovaný difuzor, některé drobné prvky na zádi a již zmíněný, chybějící pohyblivý spojler. Vůz dále dostal jiné řízení pro preciznější zatáčení, jiné stabilizátory náprav a rekalibrovanou kontrolu trakce s jízdními režimy Strada, Sport a Corsa. O přenos výkonu na silnici se pak starají nové pneumatiky Pirelli PZero připravené přímo pro tento Huracán a obuté na 19" kolech Kari.
„Poloviční” Huracán pak dostal i další změny, které v rámci nového modelového roku získala i čtyřkolka. A mezi nimi třeba i tzv. LPI - Lamborghini Piattforma Inerziale. Toto řešení pracuje se senzorem umístěným v místě těžiště vozu, které třídimenzionálně sleduje veškeré pohyby karoserie a přizpůsobuje jim nastavení (příplatkového) adaptivního podvozku MRS (Magneto Rheological Suspension), odezvy řízení a stabilizačního systému.
Mezi dalšími známými novinkami je pak také možnost vypínání poloviny válců motoru s cílem snížit jeho zejména papírovou spotřebu. Ta tedy u zadokolky činí 11,9 l/100km, což odpovídá emisím 278 g CO2 na km.
Nechápejte nás špatně, za každé rozšíření nabídky jsme rádi a za zadokolku u jinak vesměs striktně „čtyřkolkového” Lamborghini obzvlášť. Jen nás prostě trápí, s jakou průhlednou vehemencí nepošlapat svůj marketing Lambo ke stvoření této verze přistoupilo. Udělalo dost, ale mohlo udělat víc. Stačilo vozu nechat původní výkon a všechny jeho standardní vychytávky a mohl tu být nový, ve spoustě případů rychlejší Huracán, který by většina klientů stejně nepreferovala. Teď je tu jen další Huracán, aby se neřeklo, že není. A je záměrně takový, aby ze sebe nedostával všechno, co by mohl. To je podle nás zmařená šance udělat věci pořádně...






Huracán LP 580-2 je zajímavý, ale mohl být ještě o dost zajímavější, stačilo uměle neomezovat jeho potenciál...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 5 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 7 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 8 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 10 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
