Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron
1.10.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Lamborghini v Paříži ukázalo vůz, který nazývá supersportem budoucnosti. Silná slova? Jistě, ale aspoň na papíře se koncept Sesto Elemento zdá být vskutku přelomovým vozem. Zajímá vás, proč? Pak čtěte dále.
Lamborghini po uplynulých několik týdnů tak trochu unavovalo čtenáře automobilových periodik z celého světa postupným odhalováním konceptu svého nového sporťáku. Vzhledem k tomu, že na nich beztak nic podstatného nebylo vidět, jsme vás této hry ušetřili a přinášíme vám rovnou plné představení vozu s mnoha zajímavými informacemi a fotografiemi.



Novinka Lamborghini se jmenuje Sesto Elemento neboli Šestý Element a je zatím ryzím konceptem. Jeho podivné jméno nemá tendenci zazářit na filmovém plátně s Brucem Willisem po boku, ale je možné jej přeložit také jako šestý prvek, šestý prvek chemické tabulky prvků. Protonové číslo šest má uhlík, což naznačuje jeho mohutné využití při stavbě vozu. Není ale jen tak ledajaké.
Z uhlíku alias karbonu je totiž vůz prakticky celý a i když doba pokročila, stál by vůz takto postavený z klasického plastu vyztuženého karbonovými vlákny jedním slovem „raketu.” Jenže u Sesto Elemento tomu tak není. Konstrukce vozu je totiž výsledkem vývoje nové výrobní technologie, kterou automobilka vyvinula ve spolupráci Boeingem. Ta již vyrábí „karbonové” letadlo, a tak má značné zkušenosti s použitím uhlíku pro konstrukci prakticky celého velkého stroje. Lamborghini tedy díky Boeingu použilo pro kontrukci Sesto Elemento nový materiál, který zatím nemá žádný okrasný název a říká si „zpevněný karbon”.
Vyznačuje se tím, že jeho výroba je zásadně jednoduší a tedy i levnější a je tak možné jej použít pro konstrukci prakticky celého vozu, aniž by náklady na jeho vývoj vyletěly do extrémních výšin. Je stejně lehký jako CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) a dle slov Lamborghini je i „téměř stejně” pevný. Na vozu je z něj vyroben rám, dveře, střecha, přední kapota, nárazníky, nápravy a jak je vidno na přiložených snímcích, i téměř celý interiér. Lamborghini pochopitelně považuje tuto konstrukci za přelomovou a očekává, že ovlivní budoucí vývoj automobilsmu.
Proč? Inu, celý vůz je velmi lehký, má hmotnost pouhých 999 kilogramů. S desetiválcem Gallarda Superleggera o výkonu až 570 koní dosahuje dynamiky, s níž se dnes mezi auty chlubí jen Bugatti Veyron. Má totiž 570 koní výkonu na hmotnosti a to je více než cokoli co známe z dnešní nabídky srovnatelně velkých vozů - např. Ferrari 458 Italia má při své hmotnosti a výkonu jen 370 koní na tunu a to je rozdíl několika tříd.
Dynamika poměru výkonu a hmotnosti odpovídá - zrychlení na stovku za 2,5 sekundy a 400 metrlů s pevným startem za méně než 10 sekund jsou fascinující čílsla. Maximální rychlost už hmotnost neovlivňuje, a tak je stejná jako u Gallarda Superleggera, 320 km/h.
Sesto Elemento je skutečně působivý vůz a to zdaleka ne jen svým vzhledem. Pokud by vývoj automobilismu směřoval skutečně touto cestou a konečně se zbavil ohromných mezigeneračních přírůstků hmotnosti (ještě před deseti lety byla třeba auta nižší střední třídy o 30 % lehčí než dnes!), které devastují dynamiku u ekonomiku provozu, byla by to nesporně skvělá zpráva.
Jaká však bude budoucnost doopravdy, to ukáže jen čas. Lamborghini pochopitelně slibuje, že se řešení ze Šestého Elementu objeví na každém dalším produkčním modelu, ale aby nezůstalo jen u slov, nebo příliš malých částí...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
včeraNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nejčtenější články
Audi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
17.4.2025Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
17.4.2025Pokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
17.4.2025Japonské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
17.4.2025Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
17.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva