Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Letošní prodeje nových aut v Evropě mají velmi nepravděpodobnou hvězdu
25.10.2019 | Petr Miler
Růžky vystrkuje už dlouho, až v chaosu zářijový prodejů se ale rozzářila naplno. Kdo by ještě před pár léty řekl, že největším soupeřem VW v boji o krále Evropy bude Mercedes.
Automobilový svět se v posledních letech mění před očima. Platí to v mnoha ohledech, všechny změny ale ve výsledku pokládají před automobilky jedinou výzvu - buď se jim přizpůsobí a budou stoupat vzhůru, nebo nikoli a půjdou dolů. Jen tak se mohlo stát, že celý koncern Fiat Chrysler dnes neprodává v Evropě tolik aut, co Škoda, že mezi nejúspěšnější značky patří Dacia a... že se jedním z automobilových hegemonů starého kontinentu stal Mercedes-Benz.
Přesně tento fakt nechávají vyniknout zářijové statistiky JATO Dynamics, podle nichž je Mercedes druhou nejúspěšnější značkou za Volkswagenem. Není to náhoda ani neobvyklý výkyv, ale potvrzení letošního trendu, který třícípou hvězdu pravidelně řadil mezi nejúspěšnější značky vůbec. V srpnu byl Mercedes třetí, v září už je druhý a ztráta pouhých 29 tisíc prodaných aut na vedoucí Volkswagen dokresluje, jak silná jeho pozice je. Jeho meziroční růst není dramatický, ale je stabilní a díky němu snadno překonává BMW, o Audi ani nemluvě.
Pro momentálně ztrátovou firmu stíhanou řadou nepříjemností spojenou především s její závislostí na naftových motorech je to jistě skvělá zpráva a pozitivní novinky nekončí zde. Mezi modely má Mercedes aktuálně čtvrtou pozici absolutně a druhou ve své třídě. Tak vysoko je nová třída A, což je pro nás docela překvapení. Vizuálně nemastné-neslané auto bychom na pokořitele Focusu, Octavie nebo Corolly netipovali, ale je jím, s naprostým přehledem.
Nejen úspěchy Mercedesu ale statistiky JATO přibližují. Dozvídáme se z nich také, že z loňského zářijového chaosu (daného příchodem nové normy pro měření spotřeby a emisí jménem WLTP) se trh probral s meziročním růstem o téměř 15 % a způsobil některé bizarní pohyby - například růst prodejů VW Golf těsně před nástupem nového modelu o 116 % nebo VW Tiguan o 174 %. Rostli tedy prakticky všichni výrobci z pomyslné top 20, až na BMW, protože to přebírá krizový štafetový kolík od Mercedesu a Nissanu, který bez šéfa neví kudy kam ani v Evropě.
Další růst tržního podílu SUV na úkor většiny ostatních obchodních tříd nepřekvapí, stejně jako pokles zájmu o diesely růst prodejů elektrických a hybridních aut. Mezi nimi se opět nepřekvapivě stala jasným králem Tesla Model 3 jako v podstatě jediná nabídka relativně normálního, prakticky využitelného elektrického auta s ještě přijatelnou cenovkou.
Vývoj na jednotlivých trzích ale ukazuje, že elektromobily přesto nejsou výhra - Norsko a Nizozemsko, které na jejich prodeje nejvíce tlačí, optikou celého letošního vývoje meziročně klesají, v záři ovšem rostly všechny trhy krom Litvy. Detailní přehled o všem zmíněném vám nabízí přiložené tabulky a grafy.





Letošní září bylo kvůli tomu loňskému v případě prodeje nových aut trochu chaotické, jejich největší a nejpřekvapivější hvězdou je ale Mercedes...
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejčtenější články
Autopůjčovnám hrozí kvůli elektromobilům krach, varují Britové, byla by to rána i pro samotné výrobce aut
4.6.2025Dodnes jediný majitel si před 37 léty koupil špičkovou „komunistickou” vývozní Škodu. Moc toho s ní nenajel, až teď ji prodává
4.6.2025Ford Focus na některých místech neobjednáte už v žádné verzi. Jeden slavný příběh se chýlí ke konci, i když zájem nepolevuje
4.6.2025Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025