Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný čínský sok Octavie poráží Škodu na hlavu, prodává se 45krát lépe. Při jeho ceně, technice a vzhledu není divu
25.1.2023 | Petr Miler
Z českého pohledu je to smutné představení. Někdejší světový hit Škody vyklízí scénu, a to v prvé řadě na svém kdysi největším trhu. Soupeřů jen přibývá a tento je asi tím nejpovedenějším. Jeho prodeje jsou už po pár měsících v úplně jiné dimenzi.
Changan je nejstarší čínskou automobilovou značkou a patří do velké čtyřky tamních, státem ovládaných automobilek. Jakkoli už samo státní vlastnictví působí pochybně, Changanu se daří a dokáže se prosazovat i mimo svou domovinu. Vděčí za to mimo jiné své široké nabídce, kdy prémiová SUV a osobní vozy nabízí pod vlastní značkou, zatímco levnější SUV či MPV prodává jako Oshany. A užitkové vozy a náklaďáky nabízí coby Kaicene. V posledních měsících ale tlačí do popředí také moderně střižené vozy značky UNI, o nichž u nás už několikrát byla řeč hlavně v souvislosti s SUV. Nejen těmi ale živ je Changan.
Loni automobilka rozšířila nabídku těchto vozů o liftback UNI-V, který měří na délku standardně 4 680 milimetrů, některé verze ji ale díky použitým nárazníkům protahují až k 4 705. Tak či onak jde o docela velké auto na pomezí nižší střední a střední třídy, které má už proto blízko ke Škodě Octavia. Rozvor náprav pak činí vždy 2 750 mm, čím dokonce překonává i prodlouženou Škodu Octavia PRO určenou pro Čínu. Právě té je přímým konkurentem, překonává ji ale prakticky ve všech ohledech.
Už v případě dostupných motorizací se Číňané rozhodli kráčet složitější cestou než Češi. Octavii PRO lze koupit s jediným motorem 1,5 TSI, Changan UNI-V je ale k mání jak se srovnatelným 1,5litrovým benzinovým čtyřválcem s turbem o výkonu 188 koní a 300 Nm točivého momentu, tak s dvoulitrový turbem s 232 koňmi a 390 Nm. To nezní špatně, zvláště ne ve srovnání s Octavií s maximálně 150 koňmi, potenciál motoru tak nezaostává ani za agresivním zevnějškem. Převodovka UNI-V je vždy automatická, v případě slabšího motoru 7stupňová dvouspojková, se silnějším se pojí osmistupňový automat s hydrodynamický měničem.
Blíže se ale musíme podívat i na zmíněný exteriér, který působí opravdu atraktivně. Pravda, není dokonale originální - čelními partiemi velmi připomíná poslední vozy značky Hyundai, zezadu si pak dost možná vzpomenete na Hondu Civic, nakonec i proto, že logo Changanu hodně připomíná emblém japonské automobilky. Kromě asijských značek je nicméně patrný také vliv Audi či Peugeotu. Ale jako celek jde o líbivý, svébytný vůz.
Interiér je též podobný těm v posledních Peugeotech a stejně jako většina současných aut dává sbohem většině tlačítek. Pár jich přitom najdeme na středové konzoli, Francouze pak Changan napodobuje i malým volantem, který je usazený před digitálním přístrojovým štítem. Ten je zajímavý také tím, že jej tvoří tři obrazovky, které vás obklopují jako u závodních simulátorů. Číňané uvádí, že konfigurace displejů 3+1 zásadně zvýšila bezpečnost, neboť řidič musí pohybovat očima pouze v 10stupňovém úhlu, aby viděl vše důležité - tedy jak data na obrazovkách, tak i vozovku.
Zmínit je třeba, že kromě standardního provedení jsou k dispozici také verze Sport a Speed. Ty se liší oněmi nárazníky, poznáte je také podle oranžově zbarvených doplňků. Nejpodstatnější je tak příchod tlačítka Super Race, s jehož pomocí lze aktivovat sportovní režim. Zrychlí se tím řazení automatu, zatímco volant ztěžkne a výfuk začne produkovat výraznější zvuk. Mimo to se vozu vysune i zadní křídlo a na obrazovce se objeví měřič přetížení.
Ceny jsou mimořádně atraktivní, když s motorem 1,5 turbo startují na 108 900 yuanech (cca 350 tisíc korun), dvoulitr lze pořídit od 129 900 CNY (asi 420 tisíc Kč). To je s ohledem na vše zmíněné láce, koneckonců u nás standardní Octavia s kratším rozvorem a motorem 1,5 TSI pod kapotou startuje na 619 900 Kč. Navíc pokud byste chtěli aspoň trochu srovnat krok, za verzi 2,0 TSI se 190 koňmi dáte už minimálně 1 059 900 Kč - jinak než ve verzi RS tento motor dnes nedostanete.
Není tedy divu, že z UNI-V se téměř okamžitě stal prodejní hit. Pořádně je k dispozici až od druhého kvartálu loňského roku, jeho prosincové prodeje se ale vyšplhaly už na 20 211 aut, což z něj dělá 12. nejprodávanější auto v zemi. A je to mimochodem 45,5krát více, než kolik se za stejný měsíc prodalo Octavie PRO (444 kusů). Ani celoroční výsledky pro Škodu nevyznívají dobře - Changan oslovil 108 845 kupců, Škoda jen 9 347, to pořád skoro dvanáctinásobek, jiná dimenze.
Číňané zjevně umí nabídnout i žádoucí auto konvenčního střihu, ne že ne. A je jen otázkou času, než se dostane k nám. V Rusku se oficiálně začne prodávat už v prvním kvartálu 2023 a další trhy na západ od Číny budou následovat. Až se UNI-V zjeví tady, Škoda z toho radost mít jistě nebude, se svým aktuálním ceníkem rozhodně ne.















Changan UNI-V je atraktivní auto se zajímavou technikou, výbavou i cenou, které jde přímo po zákaznících Škody Octavia. Není divu, že se prodává jako housky na krámě, škodovka nabídce Číňanů nemá jak konkurovat. Foto: Changan
Zdroj: Changan
Bleskovky
Policie naměřila řidiči s čerstvým řidičákem 253 km/h a nezůstalo u toho. Přišel hned nejen o něj
před 10 hodinamiDealer omylem nabízel nové Porsche za 399 tisíc Kč a stovky lidí se chytily, musel ho prodat za almužnu
dnesPár dnů staré Tesle upadl při jízdě po dálnici volant, automobilka za to majiteli poslala fakturu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Neobvyklý VW původně za milion a víc dnes koupíte ojetý od 200 tisíc Kč, nejvíc ale láká až po „upsizingu”
před 3 hodinamiŠéf Renaultu se otevřeně pustil do EU, strhal její kroky proti benzinům a dieselům i nařizování elektromobilů
před 5 hodinamiMercedes chystá brutální čistku ve své nabídce, skončí řada modelů včetně několika SUV
před 6 hodinamiManažer si koupil elektrické Audi za 3 miliony, za dva roky s ním víc času strávil v servisech než na silnici
před 8 hodinamiNový šéf Škody má od elektromobilů zcela nereálná očekávání, značka spíš skončí než naplní jeho vize
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva