Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je
21.2.2022 | Petr Miler
Člověk nepotřebuje doktorát z raketových věd, aby pochopil, že italská značka neprožívá své nejlepší časy. Některé signály jsou ale silnější než jiné - i v době nedostatku aut, kdy si většina ostatních může dovolit zdražovat, se Alfa musí podbízet slevami.
Žijeme ve velmi zvláštní automobilové době, o které se jednou bude psát v učebnicích. Tradiční trh kupujících, na kterém si omezené množství zákazníků vybíralo z nepřeberného množství vozů všeho druhu a i ten nejdefensivnější kupec odjel při převzetí vozu alespoň s koberečky zdarma, se po dekádách náhle stal trhem prodávajících, na němž nepřeberné množství zákazníků „honí” omezené množství aut. A při vyřčení otázky: „Sleva?” se zpoza stolu nejbližšího obchodníka ozve jen hlasitý smích.
Je to bláznivé a z podstaty neudržitelné, ale teď to tak prostě je. A dokud v ekonomice bude kolovat spousta peněz vzniklých z ničeho, dokud bude auto bráno jako zajímavá věc, kterou si za ně lze koupit a dokud automobilky budou stiženy nedostatkem komponentů všeho druhu, nic se na tom nezmění. Současná situace je tak tragikomická, že v USA v lednu 82 % kupců nových aut přeplatilo ceníkové ceny. Z kdysi naprosto raritní věci odehrávající se leda v případě dočasně nedostupných novinek, se stal nový standard. Ani ten ale neplatí pro každého.
V záplavě zveřejněných údajů jsme při prvotní prezentaci této statistiky tak trochu přehlédli ryzí tragédii, která se na pozadí těchto dat odehrává. Lidé přeplácí skutečně skoro vše - nejen výjimečná auta jako Porsche, ale i dříve nepříliš chtěné Buicky, tuctové Fordy, nijak nespecifické Volkswageny, dokonce Fiaty nebo prodejně se propadající Jaguary. Je to následek laviny poptávky zavalující nabídku - lidé sice původně nechtěli Jaguar, ale když není Porsche (resp. by jej museli přeplatit o desetitisíce), najednou přijde vhod i Jaguar, který stačí přeplatit o polovinu. A nebo když u Hyundai musíte připlatit 30 tisíc navíc, proč nevzít Volkswagen, kde stačí přeplatit ceníkovou částku o 10 tisíc? Lidé prostě chtějí auto a berou všechno. Tedy skoro všechno.
I když by se mohlo zdát, že taková mohutná lavina musí padnout na všechny, není tomu tak. Šest značek nadále muselo pracovat se slevami, ovšem v pěti případech jde jen o kosmetické úpravy. V šestém nikoli, Alfa Romeo se musela v USA doslova podbízet.
Je to fascinující, ale momentální nezájem o vozy klasické italské značky je tak enormní, že zatímco třeba dealeři Audi si mohou dovolit předražit nabízená auta v průměru o skoro 29 tisíc Kč, dealeři Alfy musí v průměru o víc jak 73 tisíc zlevnit. To je až bláznivý rozdíl nejlépe ukazující, jak zle na tom Alfa Romeo dnes je - i když musíte u přímo konkurenční značky zaplatit desetitisíce navíc a cítit se nutně poníženě, že prosíte o prodání auta, ani zachování ceníkových cen u Alfy Romeo nestačí, aby si pro její auta někdo přišel. Ještě je třeba přihodit desítky tisíc slevy, teprve pak se prodeje rozjedou.
Italské sedany a SUV se sice lidem obvykle líbí, ale kupuje je málokdo. A pokud italská automobilka nedokáže zaujmout kupující ani v dnešní době tak, aby jí zaplatili aspoň standardní ceníkové ceny, je nutně třeba bát se o její budoucnost. Však jde o lákavé vozy vystupující z davu, jak pak chtějí Italové okouzlit s elektrickými modely, které se oproti konkurenci nebudou snad krom designu vymezovat prakticky ničím? Právě tohle mateřský Stellantis s Alfou zamýšlí.






Neřekli bychom, že současné Alfy Romeo jsou až tak nezajímavá auta, taková Giulia QV je výjimečná vzhledem, výkonem i jízdním projevem. Nezájem o modely značky je ale tak enormní, že ani v době, kdy kupující téměř všeho ostatního platí bez okolků víc než ceníkové ceny, musí dealeři Alfy v průměru o 73 tisíc Kč slevovat, aby něco prodali. Foto: Alfa Romeo
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Nissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
před 32 minutamiMax Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
před 2 hodinamiSymbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
před 3 hodinamiAudi zkouší napravit svůj největší moderní propadák novou „levnou” verzí, čekejme jen další fiasko
před 5 hodinamiGM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 10:13 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Detektory policejních radarů 05.13. 17:22 - GENEVO Guru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan