Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda dodatečně přidala výkon svému převratnému motoru, lidem ho dá zdarma
25.11.2020 | Petr Miler
Má hodně co nabídnout i v dosavadním provedení, pro některé své parametry byl ale kritizován. Tak jej Mazda vylepšila a co je pozoruhodné, novinky dopřeje zdarma i těm, kteří si auto s ním koupili dříve.
Motor Mazdy SkyActiv-X vstoupil do historie jako neboli revoluční „diesel na benzin”, neboť jako první sériově vyráběný agregát spaluje směs benzinu se vzduchem ve válcích vznícením, nikoli zážehem. Pravda, není to čisté vznícení, Mazda si kvůli lepší kontrole procesu spalování pomáhá v některých režimech fungování zapalovací svíčkou, ale to nakonec není tak podstatné.
Výhody tohoto řešení jsou zřejmé - vyšší pracovní efektivita bez nežádoucích emisí. Motor se tak snaží spojovat výhody dieselů a benzinů v jednom balení a funkčně se mu to celkem daří. Problém je jen v tom, že jde o dosti drahou pohonnou jednotku, která svou cenu neospravedlňuje výkonem. Dosud jediná prodávaná verze, 2,0 SkyActiv-X s kompresním poměrem 15:1, generuje 180 koní a 224 Nm, což na dnešní dobu není žádný zázrak. Akcelerace na stovku v modelu 3 za 8,2 sekundy v kombinaci s manuální převodovkou (s automatem 8,6) neurazí, ale popravdě řečeno ani nenadchne.
Právě to bylo na motoru kritizováno a stalo se i jedním z důvodů, proč stále nedorazil do USA. Japonci se ale na kritiku rozhodli zareagovat tím nejpádnějším možným způsobem a motor vylepšili. Jejich 2,0 SkyActiv-X tak nyní nabízí až 190 koní výkonu a 240 Nm točivého momentu. Pravda, žádný dramatický rozdíl, ale znát bude.
Změny bylo dosaženo díky optimalizaci spalovacího procesu, vylepšení přeplňování za pomoci kompresoru a řízení 24V asynchronního motoru. Výkonnostní parametry díky tomu nejen nevzrostly, ale maximum točivého momentu se také posunulo o 1 500 otáček výše - nyní je místo 3 000 ot./min v 4 500 ot./min. Mazda nicméně říká, že v celém spektru od 3 000 do 4 500 otáček je vyšší než býval, takže dynamice tato změna prospívá bez ohledu na jízdní režim. Konkrétní data ale automobilka do placu nedala, známa též není spotřeba paliva, změnila-li se.
Novinky přichází s dalšími dílčími modifikacemi, jako jsou upravené tlumiče pérování nebo elektronické funkce typu adaptivní tempomat, jehož fungování se má nyní více přiblížit lidskému řízení. Největší zajímavost je ale ještě jinde. Změna fungování motoru je čistě softwarová, a tak Mazda nabídne lepší parametry nové verze nejen novým zákazníkům, ale zdarma motor posílí i všem současným majitelům „trojky”. Něco takového jsme ve světě konvenčních aut ještě nezažili, třebaže spousta jiných úprav existujících motorů neproběhla jiným způsobem.
Z novinky mohou těžit zákazníci Mazdy v Japonsku od této chvíle, další trhy snad budou následovat. Konkrétní informace ale Japonci di placu nedali.












Mazda 3 s motorem SkyActiv-X loví zákazníky vcelku úspěšně, a to i se 180 koňmi. Nové jich bude mít 190 a Mazda výkon přidá zdarma i všem dosavadním majitelům vozu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Zákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
před 2 hodinamiChystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
před 3 hodinamiProdeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
před 5 hodinamiDalší detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
před 6 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva