Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda dodatečně přidala výkon svému převratnému motoru, lidem ho dá zdarma
25.11.2020 | Petr Miler
Má hodně co nabídnout i v dosavadním provedení, pro některé své parametry byl ale kritizován. Tak jej Mazda vylepšila a co je pozoruhodné, novinky dopřeje zdarma i těm, kteří si auto s ním koupili dříve.
Motor Mazdy SkyActiv-X vstoupil do historie jako neboli revoluční „diesel na benzin”, neboť jako první sériově vyráběný agregát spaluje směs benzinu se vzduchem ve válcích vznícením, nikoli zážehem. Pravda, není to čisté vznícení, Mazda si kvůli lepší kontrole procesu spalování pomáhá v některých režimech fungování zapalovací svíčkou, ale to nakonec není tak podstatné.
Výhody tohoto řešení jsou zřejmé - vyšší pracovní efektivita bez nežádoucích emisí. Motor se tak snaží spojovat výhody dieselů a benzinů v jednom balení a funkčně se mu to celkem daří. Problém je jen v tom, že jde o dosti drahou pohonnou jednotku, která svou cenu neospravedlňuje výkonem. Dosud jediná prodávaná verze, 2,0 SkyActiv-X s kompresním poměrem 15:1, generuje 180 koní a 224 Nm, což na dnešní dobu není žádný zázrak. Akcelerace na stovku v modelu 3 za 8,2 sekundy v kombinaci s manuální převodovkou (s automatem 8,6) neurazí, ale popravdě řečeno ani nenadchne.
Právě to bylo na motoru kritizováno a stalo se i jedním z důvodů, proč stále nedorazil do USA. Japonci se ale na kritiku rozhodli zareagovat tím nejpádnějším možným způsobem a motor vylepšili. Jejich 2,0 SkyActiv-X tak nyní nabízí až 190 koní výkonu a 240 Nm točivého momentu. Pravda, žádný dramatický rozdíl, ale znát bude.
Změny bylo dosaženo díky optimalizaci spalovacího procesu, vylepšení přeplňování za pomoci kompresoru a řízení 24V asynchronního motoru. Výkonnostní parametry díky tomu nejen nevzrostly, ale maximum točivého momentu se také posunulo o 1 500 otáček výše - nyní je místo 3 000 ot./min v 4 500 ot./min. Mazda nicméně říká, že v celém spektru od 3 000 do 4 500 otáček je vyšší než býval, takže dynamice tato změna prospívá bez ohledu na jízdní režim. Konkrétní data ale automobilka do placu nedala, známa též není spotřeba paliva, změnila-li se.
Novinky přichází s dalšími dílčími modifikacemi, jako jsou upravené tlumiče pérování nebo elektronické funkce typu adaptivní tempomat, jehož fungování se má nyní více přiblížit lidskému řízení. Největší zajímavost je ale ještě jinde. Změna fungování motoru je čistě softwarová, a tak Mazda nabídne lepší parametry nové verze nejen novým zákazníkům, ale zdarma motor posílí i všem současným majitelům „trojky”. Něco takového jsme ve světě konvenčních aut ještě nezažili, třebaže spousta jiných úprav existujících motorů neproběhla jiným způsobem.
Z novinky mohou těžit zákazníci Mazdy v Japonsku od této chvíle, další trhy snad budou následovat. Konkrétní informace ale Japonci di placu nedali.












Mazda 3 s motorem SkyActiv-X loví zákazníky vcelku úspěšně, a to i se 180 koňmi. Nové jich bude mít 190 a Mazda výkon přidá zdarma i všem dosavadním majitelům vozu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový plán GP Katalánska včera 08:12
- Oliveira musí hledat jinou alternativu včera 08:00
- European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 2-7.9.2025 1.9.2025
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix 31.8.2025
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony 31.8.2025
Nejnovější články
Rusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
včeraElektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
včeraNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
včeraMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
včeraElektrický Charger je takový propadák, že výrobce musel snížit cenu o víc jak 100 tisíc. Nepomůže tím stejně ničemu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva