McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý

Celkem 12 let se čekalo na nový sériový supersport z britského Wokingu. Nástupce kultovního modelu McLaren F1 nese označení MP4-12C a na trh přijde v roce 2011.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý

13.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek

McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Celkem 12 let se čekalo na nový sériový supersport z britského Wokingu. Nástupce kultovního modelu McLaren F1 nese označení MP4-12C a na trh přijde v roce 2011.

Úzká spolupráce s Mercedesem, který je čtyřicetiprocentním akcionářem McLaren Group, na modelu SLR je minulostí, novinka pochází celá z dílen firmy McLaren Automotive ve Wokingu. Další civilní McLaren sice nese „formulové“ značení MP4-12C, ale tentokrát nemíří na samý vrchol jako jeho předchůdce, ale chce patřit do nejpopulárnější skupiny silničních supersportů, kde by měl představovat konkurenci například pro Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo či Audi R8 GT. Svědčí o tom i cena, která se bude podle předběžných odhadů pohybovat mezi 125 až 175 tisíci liber (3 750 000 - 5 250 000 korun). Výkony však očekávejte rozhodně nadprůměrné, prakticky ve všech sledovaných parametrech by měl nový mclaren patřit na vrchol své kategorie.

Základem konstrukce modelu MP4-12C je extrémně pevná a lehká karbonová vana (Carbon MonoCell), kterou McLaren poprvé použil u formule 1 v roce 1981, u silničního vozidla pak v roce 1993 u modelu F1. Většího rozšíření se tento materiál dočkal u modelu Mercedes SLR McLaren, kterého bylo vyrobeno celkem 2 100 kusů. Největšími přednostmi tohoto „kosmického“ materiálu jsou nízká hmotnost, obrovská pevnost a také stálost. Samotná vana totiž váží pouhých 80 kg. Při zkouškách bylo navíc zjištěno, že tuhost karoserie McLarenu F1 se nijak neshoršila ani po 18 letech. Karbon je použit zčásti i na elegantní karoserii, a tak se nelze divit pohotovostní hmotnosti pouhých 1 300 kg. I když se šetřilo na každém gramu, nabídne interiér celkem bohatou výbavu, v níž nebude chybět například navigační systém se sedmipalcovým dotykovým displejem otočeným kvůli úzkému středovému panelu na výšku, dvouzónová klimatizace s ovládacím panelem na dveřním madle nebo výkonný audiosystém.

Pod skleněným víkem kousek za sedadly se skrývá podélně umístěný vidlicový osmiválec (90°) o zdvihovém objemu 3,8 litru s dvěma turbodmychadly a variabilním časováním ventilů, který dosahuje výkonu 440 kW (600 k) při 8 500 1/min. Jeho největší točivý moment dosahuje hodnoty 600 N.m a celých 80 procent z ní je k dispozici již v otáčkách 2 000 1/min, přičemž motor lze vytáčet až k otáčkám 8 500 1/min. Osmiválec s označením M838T byl vyvinut speciálně pro MP4-12C. Je kompaktní, lehký a velmi tuhý, zároveň nabízí nekompromisní kombinaci vysokého výkonu s vynikající hospodárností a nízkou produkci CO2 ve své třídě. Speciální péče doznalo i výfukové potrubí, které se stará o nenapodobitelný zvuk této unikátní pohonné jednotky.

O přenos výkonu na zadní kola se stará samočinná sedmistupňová převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox) se dvěma „mokrými“ spojkami ovládaná pádly na volantu, která nabídne tři režimy řazení pro normální, sportovní a závodní jízdu, pokud bude chtít majitel dostat z automobilu maximální výkon například na okruhu. Žádná další varianta v nabídce nebude, ostatně do úzkého prostoru pro řidičovy nohy se tak jako tak vejdou pouze dva pedály. Lidé od McLarenu navíc tvrdí, že žádný řidič na světě by nepřeřadil rychleji než jejich SSG.

Standardní verze bude vybavena novými brzdami kombinujícími kovaný hliník a ocel, což umožnilo uspořit drahocenných 8 kg. Do budoucna se však počítá také s karbon-keramickými brzdami, které se objeví jako výbava za příplatek. Ze světa formule 1 (konkrétně z modelu MP4-12 z roku 1997) převzal MP4-12C systém Brake Steer, který cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce eliminuje nedotáčivost vozidla. Toto řešení z důvodu ušetření hmotnosti nahrazuje mnohem komplikovanější samosvorný diferenciál, přitom je mu funkčně díky inteligentní řídící jednotce zcela rovnocenné. O co největší přítlak zadní poháněné nápravy se pak stará samočinně nastavitelný spojler, který může posloužit ve své krajní poloze také jako aerodynamická brzda. S cílem maximální pevnosti a nízké hmotnosti byla metodou tzv. konečných prvků počítačem navržena také kola z lehkých slitin (19 palců vpředu a 20 vzadu), což mimochodem ušetřilo další 4 kg. U Pirelli pak speciálně pro MP4-12C vyvinuli pneumatiky.

Výrobce již zveřejnil první předběžné údaje o dynamice svého hýčkaného supersportu. „Stovku“ prý zvládne nový mclaren za 3,5 s a rychlost 200 km/h budete mít na rychloměru za méně než 10 s. Pokud to vezmeme v opačném gardu, pak za méně než 3 s budete z rychlosti 100 km/h stát na místě (méně než 30 m), z 200 km/h to bude trvat přibližně o dvě sekundy déle. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 320 km/h.


McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 1 - McLaren-MP4-12C_4McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 2 - McLaren-MP4-12C_6McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 3 - McLaren-MP4-12C_7McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 4 - McLaren-MP4-12C_8McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 5 - McLaren-MP4-12C_9McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 6 - McLaren-MP4-12C_10McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 7 - McLaren-MP4-12C_11McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 8 - McLaren-MP4-12C_12McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 9 - McLaren-MP4-12C_1McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 10 - McLaren-MP4-12C_2McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 11 - McLaren-MP4-12C_13McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 12 - McLaren-MP4-12C_3McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 13 - McLaren-MP4-12C_14McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 14 - McLaren-MP4-12C_15McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 15 - McLaren-MP4-12C_16McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 16 - McLaren-MP4-12C_17McLaren MP4-12C: extrémně lehký, extrémně rychlý - 17 - McLaren-MP4-12C_18

Roman Kalina

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.