Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší jaderný ledoborec světa je stále větší průšvih, ani jedno z pěti monster nedokončili
19.9.2020 | Mirek Mazal
Atomová loď pro arktické oblasti je tak obrovská, že vypadá, jako by si na své palubě vezla panelový dům. Mělo jich vzniknout pět, hotová ale dodnes není jediná.
Arktika, největší ledoborec světa poháněný jadernou energií, sice první plavbu na vlastní pohon absolvoval už letos v únoru, ani v tuto chvíli ale není hotový. Při testovací plavbě došlo ke zkratu na jednom ze tří elektrických motorů, který jej výrazně poškodil a muselo dojít k jeho komplikované výměně. První ostré nasazení v ledových vodách se tak mělo odehrát v červnu, ani v tuto chvíli ale loď není dokončena. A tak došlo na první žaloby.
Ruská atomová loď byla totiž poprvé spuštěna na vodu již v červnu 2016 s cílem stát se nejmocnějším lamačem ledu na světě. Veškeré systémy stroje měly být funkční už v roce 2017, pak v roce 2018, pak v roce 2019 a nakonec letos. Ani se to ale zatím nestalo a k předání ledoborce Rosatomflotu stále nedošlo.
Státní firma tak ztratila trpělivost a podala celkem tři žaloby na firmu Baltic Shipyard, která stavbu lodě zajišťuje. Požaduje v přepočtu přes 300 milionů Kč za ztráty způsobené odklady, Baltic Shipyard se za ně ale necítí odpovědná. A tak pro změnu žaluje své tři dodavatele o obdobnou sumu. Spor bude muset vyřešit arbitrážní soud, který teprve zasedne.
Dosud tak došlo nanejvýš na cvičnou plavbu do Finského zálivu, která prověřila hlavně schopnosti stroje orientovat se na severu. Zkušební technici cvičně zatížili například balastní nádrže, navigační přístroje, manévrovací zařízení, zátěžový systém, kotevní techniku nebo spouštění člunů. Součástí zkoušek se ale nečekaně staly hlavně rezervní dieselové generátory, které musely nastoupit na místo nefunkčního jaderného pohonu.
Kromě dieselových agregátů používá Arktika pohonnou jednotku RITM-200 složenou ze dvou reaktorů s celkovým tepelným výkonem 175 megawattů. Zdroj atomové energie vznikl speciálně pro tento typ lodě o délce 173,3 metru, šířce 34 metrů, výšce 15,2 metru a výtlaku 33,5 tisíce tun. Ponor se může měnit od 8,65 metru po 10,5 metru a maximální rychlost byla stanovena na 22 uzlů (40,7 km/h).
Pokud bude Arktika někdy dokončena tak, jak je plánováno, má umět prorazit vodu zamrzlou do hloubky až 2,9 metru, což umožňuje zajišťovat doprovod nákladních lodí se surovinami z arktických nalezišť. Má jít o vůbec první použitelný ledoborec určený pro celoroční plavbu severovýchodní cestou, který bude obsluhovat 53 námořníků. To všechno je ale zatím jen teorie, ze které se v praxi stává jen a jen větší průšvih - odkladů byl již nespočet, a tak novému termínu dokončení stroje, ke kterému by mělo dojít letos v říjnu, málokdo věří.
Dodejme, že Arktika je první z nové třídy jaderně poháněných ledoborců, které se mají stát těmi světově největšími. Projekt dobývání severních oblastí pokračuje konstrukcí dalších dvou plně vybavených kusů lodí Sibiř a Ural, ani jejich výroba ale nejde podle plánu dokončeny měly být v letech 2021 resp. 2022.

















Rusové měli už dávno uvést do provozu první ledoborec Arktika a po něm čtyři další. Ani v roce 2020 není hotový jediný. Foto: Rosatomflot
Zdroje: Atomic-energy.ru, 47news.ru, Rosatomflot
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
před 11 hodinamiPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 2 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 4 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 5 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 7 hodinamiProdeje elektromobilů v Německu se dál propadají i těsně před dalším omezením dotací, králem poražených je Škoda
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva