Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší skupina poslanců europarlamentu už pracuje na zrušení zákazu spalovacích aut, chce je výslovně povolit
3.7.2024 | Petr Miler
Jsou to ti samí lidé, kteří jej loni zavedli, ale berme to jako projev ochoty naslouchat přání lidí. Ti dávají dokola najevo, že si něco takového nepřejí, nyní se dříve vágně definovaný prostor pro motory poháněné syntetickými palivy má stát přesněji vymezeným.
Dlouhodobě tvrdíme, že pokusy politicky definovat „tu správnou” technologii řešení čehokoli na dekádu nebo dekády dopředu jsou zcela nesmyslnou doktrínou, která nemá šanci přežít. A nejsme v tom zdaleka sami, tento postup před sebou má z technického i ekonomického hlediska jen dva možné osudy: Buď bude včas zrušen, nebo sám pojde na svou vlastní neefektivitu.
Pochopitelně si přejeme to první, za to po stejný čas bojujeme, protože v druhém případě bude výsledek stejný, jen nás všechny bude víc bolet. A ačkoli podobné nesmysly jsou obvykle snadno zaváděny a komplikovaně, pokud vůbec kdy rušeny, nyní se zdá, že se přece jen dočkáme pozitivnější možnosti. A to v našem případě nejsledovanější snaze fakticky zakázat prodej auta se spalovacími motory od roku 2035 v zemích Evropské unie a dovolit nabízení hlavně bateriových elektrických aut.
EU pochopitelně věc přímo takto nedefinovala, zdánlivě obecnější rámec ale pro nic jiného nedává prostor, aspoň ne v dohledné dobře, ne ve větším měřítku. Protože se ale zřetelněji ukazuje, jak utopická taková vize je, a jak významným tématem voleb se odpor proti podobným nařízením stal, už necelý rok po zavedení výše zmíněného dokonce ta samá frakce Evropského parlamentu pracuje na tom, aby došlo k zásadnímu přepracování popsaného záměru.
Informuje o tom agentura Reuters s odvoláním na dokumenty, které mohla vidět po prvním setkání nově zvolených poslanců europarlamentu za Evropskou lidovou stranu (EPP) v Portugalsku. Ta zastává 188 z celkovým 720 křesel a má klíčový vliv na to, co Evropský parlament přijme a odmítne.
Mezi politickými prioritami pro následující pětileté funkční období se tak objevil cíl „revidovat pravidla pro snižování emisí CO2 u nových automobilů a dodávek, aby bylo možné po roce 2035 používat alternativní paliva s nulovými emisemi.” Prostor pro jejich nasazení byl ponechán už v původním omezení, byl ale definován velmi vágně a někteří jej považovali pouze za neúčinný ústupek těm, kteří si nepřáli fakticky definovat konkrétní technologii pohonu aut na tak dlouhou dobu dopředu. Nyní se má stát jasně zakotvenou možností, která prodej spalovacích vozů fakticky dovolí i po roce 2035.
To by výrobcům aut dovolilo už nyní vyvíjet řešení, která nebudou znamenat sázku na jedinou, nutně ošidnou kartu. Dokument EPP hovoří o touze „revidovat zákaz spalovacích motorů s cílem vyvinout špičkovou technologii spalovacích motorů”, čili opravdu nejde o nic nekonkrétního. Musíme si ale ještě chvíli počkat, než se tato snaha stane definitivně oficiální.
Dodejme, že i dosavadní šéfka Evropské komise a strůjkyně velké části podobných omezení je členem EPP. Protože ale chce komisi řídit dál, je připravena k podobným ústupkům, neboť bez podpory odpůrců tohoto zákazu zřejmě nemá šanci uspět. Jak moc je změna jejího pohledu na věc účelová, ukáže znovu jen čas, tedy bude-li skutečně opět zvolena do své dosavadní funkce. Jistou krátkodobou konzistenci jí ale nelze upřít, o toto otevřeně bojovala už před letošními volbami.



Je pikantní, že o zrušení zákazu spalovacích motorů v EU se má zasadit i dáma, která se loni zasadila o jeho zavedení, ale co by člověka v EU roku 2024 překvapilo. Foto: Europa EU/EC - Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj: Reuters
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů včera 17:00
- Účastníci testu Supersport - Phillip Island 15.2.2025
- Od pondělí testy na Phillip Islandu 15.2.2025
- Neuvěřitelné: V MS-Supersport 11 Rookies 14.2.2025
- Motocykl roku 2025: hlasujte a vyhrajte 2 VIP vstupenky na Superbiky v Mostě 14.2.2025
Nejnovější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
včeraTaké Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
včeraNová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
včeraSoučasný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
včeraPokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva