Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci dál vyvíjí pneumatiku budoucnosti, chytře snižuje spotřebu i zlepšuje jízdu
21.12.2020 | Petr Miler
I s koly vypadá jako z vesmírného modulu, o hudbu hodně vzdálené budoucnosti se ale nejedná. Němci upřesnili její fungování i vyhlídky na sériovou výrobu, na autě ji můžeme vidět už za pár let.
Povinné elektronické sledování správného tlaku pneumatik je prakticky k ničemu a dojezdové obutí typu run-flat jen ničí kvalitu jízdy i výdrž podvozkových komponentů. Nejlepším řešením sledovat tlak klasickým manometrem a vozit s sebou plnohodnotnou rezervu. Jenže na to první dnes spousta lidí nemá čas a na kompletní páté kolo uvnitř vozu už ani nebývá v dnešních zavazadlových prostorech místo.
Tuto situaci chce jakousi třetí cestou vyřešit německý Continental, který už dříve ukázal návrh inteligentní pneumatiky, která se sama dovede dofukovat za jízdy a přizpůsobuje vnitřní tlak aktuálním podmínkám. Říká si Conti C.A.R.E. (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified. - budeme ji dále říkat jen Care) a slibuje být pneumatikou budoucnosti, která se postará o vždy správný stav a tlak v pneu bez nutnosti se čímkoli zabývat. Auto tak má mít vždy minimální spotřebu a nejlepší možný jízdní projev, aniž by tím utrpěl komfort jízdy nebo technika zbytku vozu. Nyní víme více o tom, co také dovede a jaké jsou vyhlídky na její reálné uplatnění.
Řešení počítá s řadou senzorů, která sledují hloubku vzorku, technický stav, teplotu a samozřejmě také vnitřní tlak pneu. Všechny tyto informace jsou shromažďovány systémem ContiSense a přenášeny prostřednictvím zabudovaného rozhraní Bluetooth do palubního počítače automobilu. Nastřádaná data je možné v konečném důsledku poslat na mobilní telefon řidiči či servisu, ale to není podstata věci.
Základním kamenem Conti Care je schopnost samostatně upravovat tlak. Co je důležité, chytrý systém nepoužívá zastaralé externí dofukování jako z nákladních vozidel, které je těžké, složité a energeticky náročné. Chytře používá integrované odstředivé čerpadlo, jakmile tedy vůz dosáhne vyšší rychlosti, zařízení začne pumpovat vzduch do pneumatiky.
Odstředivé čerpadlo nedokáže fungovat či nefungovat podle libosti, funguje pořád. Pokud ale máte obavy, že bude pneumatiku neustále dofukovat, nebo ji bude nutné permanentně plnit tlakem a současně ji upouštět, není tomu tak. Přebytečné množství tlakového vzduchu Conti Care ukládá do zvláštní „nádrže” a dokáže jej použít v momentě, kdy je třeba tlak rychle navýšit, třeba v případě defektu. V takovém momentě by odstředivé čerpadlo nestačilo, tohle situaci řeší.
Precizní práce s tlakem má pak spolu se zvláštním vzorkem a vůbec konstrukcí celého kola přispět i k minimalizaci hlučnosti, což lze též jen kvitovat. Vypadá to jako zajímavé a přitom jednoduché řešení, i proto také podle Continentalu nejde o žádné sci-fi. Vývoj dále pokračuje a hotový produkt se na prvním sériovém autě může objevit už během následujících let.












Koncept Conti Care se pečlivě stará hlavně o tlak v pneumatikách s pomocí odstředivého čerpadla a zvláštní nádrže, tím pomůže spotřebě i jízdním vlastnostem. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 2 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 09:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
