Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci srovnali Škodu Octavia RS a Ford Focus ST, škodovka prý zdegenerovala
15.2.2021 | Petr Miler
Poměrně ostrými slovy častují jeden z vrcholů nabídky mladoboleslavské automobilky kolegové z německého Auto Bildu. Hovoří o degeneraci, šicím stroji a vysavači, nakonec ale musí uznat, že pro každý den je i ten zdegenerovaný vysavač lepší.
Donedávna velmi frekventovaná třída poctivých ostrých kompaktů dostává v poslední době hodně na frak. Výkonné deriváty hatchbacků, liftbacků a kombíků nižší střední třídy buď z nabídek mizí zcela, nebo se z nich stávají hybridní či jinak motoricky a technicky kompromisní vozy. Příklad za všechny? BMW M135i. Z donedávna šestiválcového bijce s pohonem zadních či dodatečně všech kol se stalo čtyřválcové ořezávátko, které je konstrukčně předokolkou s pohonem 4x4 a povinným automatem. Někdejší nadšené kupce ostré jedničky nemá takové auto šanci zaujmout.
Nečekejme, že by se tento trend výhledově zastavit - tlak EU na minimalizaci emisí CO2 dělá z hot-hatchů lovnou zvěř, která přežije nejprve nanejvýš v hybridizované podobě a později nejspíše vůbec. Kolegové z německého Auto Bildu se ale za tohoto stavu věcí rozhodli sáhnout po dvou vozech, které pořád vypadají jako ze staré školy - Fordu Focus ST a Škodě Octavia RS.
Ano, takovou Octavii RS lze koupit i jako rozpačité, hybridní iV, ale také pořád jako dvoulitrové turbo dokonce s manuální převodovkou. Focus ST je na tom velmi podobně, jeho motor 2,3 turbo působí v dnešním světě skoro jako monstrum z minulosti a manuální řazení má k dispozici též. K testu tedy nastoupila Octavie s automatem a Focus s manuálem, i tak to ale bylo velmi „čisté” klání. Jeho výsledek? Záleží na úhlu pohledu.
Němci říkají, že pokud se na auta podíváte jako nadšenci, Octavia nemá mnoho co nabídnout. Je sice velmi prostorná a praktická, uvnitř ale vládne atmosféra masové produkce a za jízdy auto působí dojmem, jako by verze RS zdegenerovala na pouhé označení výbavy. Auto se sice přes 35koňové manko na Focus (245 proti 280 koním) srovnatelně rychlé, řízení je přesné a přímé, jízdní projev vychovaně nedotáčivý a standardně adaptivní podvozek podle volby jízdního režimu komfortní až tuhý, ale nikdy příliš drsný. Co je to ovšem platné, když pocity z jízdy jsou naprosto nezáživné?
Motor auta prý zní jako šicí stroj, jeho přirozený zvukový projev je nulový. Napravit se to snaží umělý zvuk, který ale podle Němců představení ve výsledku jen kazí. Pokud jej necháte zapnutý, zní RS jako vysavač s poškozenými ložisky. A vypínat jej při každém startu nebo přepínat jízdní režim je stejně otravné, jako se s čímkoli mezi šicím strojem a porouchaným vysavačem potýkat.
Vedle toho je Focus ST jiný svět. Jeho objemný motor prý krásně zní a o zvukový projev se stará výlučně sám agregát a jeho výfukový systém. Auto je prý oddané ostré jízdě, chce působit jako atlet na závodní dráze a daří se mu to. Onen zvuk, nepříliš aktivní ESP, obepínající sedadla Recaro, ostřejší a preciznější řízení a podvozek dovolující vozu s lehkostí se překlápět mezi zatáčkami dělá z Focusu návykovou řidičskou volbu. Podle Němců těžko nějaké auto této třídy dnes nabídne zábavnější svezení a třebaže nabízí méně prostoru a bere více paliva než Škoda, je to Ford, který řidiče potěší. Navíc je třeba dodat, že Focus je v Německu o výrazných 6 000 euro (155 tisíc Kč) levnější.
Jenže Auto Bild má na všechno tabulky a v nich Octavia se svými až 1 555 litry v zavazadelníku, spoustou prostoru pro cestující a vhodnějším naladěním pro každodenní používání prostě lepší. I přes v přepočtu milionovou základní cenovku získala 541 bodů z 800, zatímco Ford si musel vystačit s 505. Škodovka je zkrátka z obecného pohledu jasný vítěz tohoto srovnání. Pokud jde ale o pohled nadšence, zájemce o skutečný hot-hatch, je to ona, která na Ford výrazně ztrácí.



Škoda Octavia RS je podle Němců zdegenerovaná na úroveň výbavového stupně a zní jako šicí stroj nebo vysavač. Jenže to je pohled nadšence, z toho obecného... Foto: Škoda Auto
...ve srovnání porazila Focus ST na hlavu. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 5 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Nejčtenější články
- Někdo najel 342 tisíc km v superautě s motorem 5,0 V10 biturbo, teď ho levně prodává
31.1.2021 - Cena silného nového VW ve Francii ukazuje, jak zajistí rozmach elektromobilů přes nezájem o ně
31.1.2021 - Majitelé výhodných čínských SUV s nimi měli ihned přestat jezdit, teď možná nebudou litovat
31.1.2021 - Výroba nejžádanějšího vozu v době COVIDu stojí, ukazuje chaos dnešního světa aut
31.1.2021 - Luxusní rodinný VW s 5,3 metru délky je navzdory svému pojetí i ceně velký hit
31.1.2021 - Němci postavili extrémní stroj, v luxusu zvládne 100procentní stoupání i stovku za 3,5 s
31.1.2021 - Zloději ukradli kola z luxusního Porsche i přes plot, pak s ním ve spěchu práskli o zem
1.2.2021 - Někdo si upravil nejpraktičtější dieselový VW na 400 koní, teď s ním trápí sporťáky
1.2.2021 - Číňané míří do Evropy s větší, vybavenější a silnější Škodou Karoq, stojí neuvěřitelně málo
1.2.2021 - Němci srovnali své nejprodávanější SUV s novinkou s „neviditelnými“ světly, má šanci?
1.2.2021
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koronavirus 12:04 - Stepan
- Onboard videa 10:23 - Arkis
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000