Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německu došly peníze, narazilo na dluhovou brzdu. Dotace na elektromobily úplně zruší už v průběhu roku
14.12.2023 | Petr Miler
Dotace měly tak jako tak doznat od 1. ledna dalšího podstatného snížení, nyní je jasné, že s nimi bude amen ještě před koncem roku 2024. Pro prodeje elektromobilů u našich západních sousedů je to další špatná zpráva.
Vývoj v Německu v posledních měsících nejlépe ukazuje, jak moc velký je přirozený zájem o elektrická auta. Jistě je nenulový, spíše se ale limitně blíží tomuto číslu než pomyslnému nekonečnu. U našich západních sousedů se totiž rozdávaly na tyto vozy takové peníze, že je dlouho šlo mít zadarmo, nebo na nich bylo možné i vydělávat, na konci letošního léta ale zlaté časy skončily.
Po dílčích a vpravdě nepodstatných redukcích byly s koncem srpna zcela zrušeny dotace pro firmy, což poslalo jejich prodeje dolů o 73,4 procenta. Další měsíc se situace stabilizovala, v listopadu ale odbyt znovu výrazně klesal, i když jsme před koncem roku čekali spíše opak. Od 1. ledna 2024 budou totiž výrazně omezeny také soukromé dotace, kdy lidé dostanou už „jen” 4 500 Eur místo současných 6 750 Eur (110 resp. 165 tisíc Kč), což prodeje těchto aut na konci roku 2023 dříve nebo později nakopne. V lednu lze ale čekat další pád. A ten nebude poslední.
Tzv. semaforová vládnoucí koalice se totiž včera dohodla na finálním znění federálním rozpočtu pro rok 2024, který musela upravit po rozhodnutí Spolkového ústavního soudu. Ten před měsícem označil jednu ze zamýšlených účetních operací za protiústavní (pokud správně chápeme, šlo o započítání dříve nevyužitých prostředků pro boj s koronavirem jako příjmu), čímž se deficit rozpočtu dostal za hranci tzv. dluhové brzdy (toto opatření známe i od nás) o zhruba 17 miliard Eur (cca 415 miliard Kč). Koalice tak musela hledat cesty, jak tyto peníze ušetřit.
Teoreticky bylo možné odhlasovat i pozastavení účinnosti dluhové brzdy, což ústava ve zvláštních krizových situacích umožňuje. Zelení a socialisté byli pro, FDP ale trvala na tom, že taková situace nenastala a byla striktně proti pozastavení spolu opoziční CDU, která hrozila dalšími ústavními žalobami. Chybějící stovky miliard korun tedy musely být nalezeny v úsporách, které dopadnou i na dotace na elektromobily a solární panely.
Ministr hospodářství Robert Habeck tak na tiskové konferenci po dosažení dohody s koaličními partnery oznámil, že finance na dotování elektromobilů dojdou dříve, než se plánovalo, protože Německu došly peníze a prostě už není kde brát. „Stejně by došly, ale stane se to dříve,” řekl ministr za zelené ve včerejších odpoledních hodinách. Stejně tak potvrdil škrty v solárním průmyslu. „Mrzí mě to,” řekl během společného prohlášení s kancléřem Olafem Scholzem a ministrem financí Christianem Lindnerem.
Upřesněme, že částka pro financování dotací byla pro rok 2024 tak jako tak omezena sumou 1,4 miliardy Eur (cca 34 miliard Kč), už v minulosti ale docházelo při jejím vyčerpání na navyšování. To se letos jistě nestane, naopak dostupné maximum má být dále sníženo. Jak moc velký škrt přijde, zatím nebylo upřesněno.
Na závěr dodejme, že tento krok nepřekvapivě neocenilo německé Sdružení automobilového průmyslu (VDA), které označilo škrty už tak snížených dotacích na elektromobily za chybu. „Toto financování bylo vždy právem časově omezené. Jeho zrušení v předstihu ale povede k nejistotě, utlumí rozmach elektromobility a ohrožuje cíl koaliční smlouvy dostat do oběhu do roku 2030 zhruba 15 milionů elektromobilů,” uvedla v prohlášení VDA. Její šéfka Hildegard Müller se pak dožaduje aspoň toho, aby dotace byla přiklepnuta v momentě objednání, nikoli až dodání elektrického auta, neboť to zájem dále utlumí v obavách, že auto nebude dodáno před vyčerpáním omezeného rozpočtu. V tomto směru jsou ale německá pravidla jasná a VDA se změny v minulosti neúspěšně dožadovalo několikrát, ani tentokrát tedy úspěch neočekáváme.



Už tak obtížně prodejný VW ID.3 bude mít na klíčovém německém trhu další problémy s odbytem. Po omezení dotací v lednu přijde ještě v průběhu roku 2024 jejich úplný konec. Němcům došly peníze, dluhová brzda je donutila šetřit i na tomto poli. Foto: Volkswagen
Zdroje: DPA, VDA, Golem, kfz betrieb
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
Nejčtenější články
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Porsche v krizi přepnulo do plně panického módu a tahá za záchrannou brzdu, spalovací motory vrátí i nové 718 a Macanu
22.9.2025Praktický a úsporný sporťáček skončil po třech letech jako totální propadák, hrstku prodaných aut dnes koupíte za pakatel i sotva jetou
22.9.2025Na těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
22.9.2025Nové nejrychlejší silniční auto světa je z Číny, jede skoro 500 km/h. Morálně to něco znamená, fakticky vůbec nic
22.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva