Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
19.4.2024 | Petr Miler
Neuvěřitelně pokryteckého vyjádření se dopustil jeden z dědiců modrého oválu a jeho nejvyšší šéf Bill Ford. Hovoří o oddanosti zákazníkům, zrovna tu ale popírá hned svou další větou. Klient v centru pozornosti americké automobilky dávno není.
Jestli některá z automobilek naskočila na elektrickou vlnu maximálně rychle a maximálně ochotně, byl to Ford. Ten už v roce 2021 oznámil, že budoucnost vidí jen v elektromobilech. Od roku 2026 tedy neměl nabízet jediné čistě spalovací auto a od roku 2030 jste si u něj neměli koupit nic než elektromobil.
Jak byste takový záměr zhodnotili? Jako oddanost přáním zákazníků, ať už budou v jakoukoli chvíli jakákoli? Nebo spíš jako vnucování jednoho typu auta bez ohledu na to, co si lidé přejí? Snad nejsme zaujatí, když se přikloníme spíš k druhé možnosti, bylo to dogmatické rozhodnutí mající nulovou vazbu na tržní i technickou realitu.
Kritizovali jsme to celé ty tři roky, po které nám Ford spílal, jak si vůbec dovolujeme jeho skvělé plány kritizovat, až šéf firmy nedávno řekl, že sázky na elektromobily lituje a nestojí o další „pitomé vize”, mezi které se rychlý přechod na elektrická auta nepochybně řadil. Nejsme si jisti, jak moc to platí pro Evropu, neboť evropský a americký Ford byly vždy dvě trochu jiné firmy, bez ohledu na to nám dnes ale přijde neuvěřitelně pokrytecké, aby se nejvyšší šéf automobilky a dědic 23 % akcií automobilky spojených s hlasovacími právy tvářil, jako by Ford žádný stoprocentní přechod jen na elektromobily během nesmyslně krátké doby nezamýšlel.
William Clay Ford Jr. známější jako Bill Ford si totiž v rozhovoru s Reuters nad celou věcí umyl ruce s tím, že se nesnaží nikoho přimět, aby vyměnit své spalovací auto za elektromobil. Jsou to prý zákazníci, kdo rozhodne o tom, co automobilka bude vyrábět, nikdo jiný.
„Nikomu nic necpeme do chřtánu,” řekl 66letý miliardář Reuters. To je ale přesně to, co Ford roky dělal a velmi, velmi agresivně se vyhrazoval proti komukoli, kdo se tuto misi pokoušel zpochybňovat. Automobilka prostě postavila klienty před hotovou věc a až po jejich zřetelném, roky trvajícím odporu a stamiliardách utrpěných ztrát couvl. A teď se tváří, že zákazník je „king”?
Kdyby k tomuto závěru došel pod tlakem okolností, ještě bychom to smířlivě vzali jako projev poučení, že se zákazníkem si není radno zahrávat, jenže podle všeho jde o oportunistické vyjádření nereflektující skutečné uvažování firmy. Jedním dechem si totiž Bill Ford postěžoval, že budoucnost je odvislá od toho, kdo bude zrovna sedět v Bílém domě a nadcházející volby mohou přinést pro výrobce automobilů nejistotu.
Na jednu stranu ano, politické prostředí není možné ignorovat, ale čiší z těchto slov oddanost zákazníkům? Ani ne, a to jsme necitovali to hlavní. „Problém je, že nás politici ženou bičem tam a zpět. (...) Prostě vyberte cestu a půjdeme po ní,” říká Bill Ford.
Znovu: Je tohle vyjádření oddanosti přáním zákazníků? Ani omylem, Ford tím říká, že když politici zítra zvolí cestu elektromobility, půjde po ní též. Jediný důvod, proč se nyní vyjadřuje váhavě je, že budoucnost je nejistá, jako ostatně vždy. V takové chvíli má firma unikátní možnost řídit se opravdu primárně tím, co chtějí lidé, touhle cestou ale ve skutečnosti nemíří - čeká na další ránu bičem a dokonce si o ni říká.



Ford se zcela zřetelné rozhodl „nacpat nám auta jako Mustang Mach-E do chřtánu”, o tom nemůže být pochyb. Že to teď popírá a říká, že je vše v rukou zákazníků, je jen reakcí na nezájem o elektromobily. Nejvyšší šéf firmy ale současně říká, že čeká na další povel od politiků, jak věrohodné tedy jeho vyjádření je? Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před 11 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 8 hodinamiNejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
před 10 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před 11 hodinamiNové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
včeraToyota nečekaně ukázala novou Corollu. Je tak jiná, že budete mít problém si ji spojit s jejím jménem
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.14. 23:32 - GeneHawkins
- BMW Divize 10.14. 23:07 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.14. 20:41 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.14. 16:58 - 911T
- Čerpadlo ostřikovačů 10.14. 16:15 - stenly11
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova