Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan GT-R 2012 oficiálně: je libo stovku za 2,72 sekundy?
7.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Po mnoha spekulacích nyní můžeme říci s jistotou: Godzilla dále posiluje. Pro další rok bude ještě silnější a rychlejší, a to o dost.
Doplněno 17:00: Jen několik hodin po odhalení japonských specifikací inovovaného GT-R přišel Nissan i s představením evropské verze. Její parametry se nikterak neliší, pouze Track Pack bude zatím k mání výlučně v vozům s pravostranným řízením. U evropských dealerů můžeme inovované „gétéerko” očekávat v lednu 2012.
Teprve před pár hodinami jsme v souvislosti s odhalením Subaru Advanced Tourer Concept psali o tom, jak rychle přibývá japonských novinek chystaných pro Motor Show v Tokiu a už tu máme další. Nissan se totiž rozhodl využít domácího autosalonu k prezentaci inovovaného provedení svého pojízdného chrámu rychlosti, modelu GT-R.
O tom v poslední době bylo slyšet hlavně v souvislosti s koncepční vylomeninou jménem Juke-R, jemuž poskytl své „vnitřní orgány”. I GT-R modelového roku 2012 jsme se ale už věnovali, když jsme vám před létem přinesli souhrn očekávaný specifikací verze Spec R 2012. O té zatím nic nevíme, neboť jako první se světu odhalí výchozí provedení pro japonský trh, i to ale více než jasně dává najevo, kam má GT-R namířeno - ještě výše.
Již současné vlastnosti vozu jsou přitom stejně fascinující jako neuvěřitelné. Z japonské Godzilly už se asi nikdy nestane auto, které by okouzlovalo příznivce „čistého” ježdění, co do rychlosti ale předvádí stále více ohromující výkony. Již letošní modelový rok (v Americe mu říkají 2012, ale tam jsou vždy napřed...) šokoval svou schopností zrychlit na stovku pod 3 sekundy a obrazit Severní smyčku Nürburgringu v čase 7:24,22. Když uvážíte hmotnost vozu kolem jeden a tři čtvrtě tuny a výkon „jen” něco přes 500 koní, je to vážně skoro k nevíře. Kdo ale s GT-R jel ví, že je vážně tak rychlé, jak se povídá. A pro další rok bude ještě rychlejší.
Automobilka totiž tento model pravidelně vylepšuje a takřka každoroční modifikace si nemohla odpustit ani letos. Jako obvykle přichází vůz s vyšším výkonem, který bude nově vrcholit číslem 550 (v koních) resp. 404 (v kW). Rozdíl proti dosavadním 530 koním resp. 390 kW to není nikterak drastický, Nissan ale slibuje i vyšší výkon ve středních otáčkách (maximum točivého momentu nyní vrcholí hodnotou 632 Nm v rozmezí 3 200 a 5 800 ot./min, dříve 612) a rychlejší odezvy agregátu v nižších a středních otáčkách. Aby toho nebylo málo, agregát má být též úspornější, kombinovaná normovaná spotřeba má nově činit 11,8 místo dosavadních 12 litrů na 100 km jízdy.
Za lepší projev motor může děkovat nejen softwarové úpravě, změnila se i technika. Upravena byla též konstrukce výfukových ventilů plněných sodíkem, která dovolí jejich lepší chlazení. Výrobce dále hovoří hlavně o upraveném sání, jenž bylo zbaveno části zbytečných odporů úpravou sacího potrubí a použití speciálních pryskyřic v rozšířeném sacím traktu mezichladiče stlačeného vzduchu. Nevíme, jestli jste díky těmto větám chytřejší, ale takto jednu z novinek popisuje Nissan.
Když jsme u proudění vzduchu, pozměněna byla i aerodynamika vozu jako takového. Díky novému, menšímu katalyzátoru mohlo být upraveno zakrytování podlahy a vůz tak „trpí” menším odporem vzduchu. To se má pochopitelně projevit nejen na lepší dynamice, ale i nižší spotřebě paliva.
Při starém nezůstala ani převodovka, jenž se opět změnila i mechanicky a má se při přeřazení projevovat jemněji a hlavně tišeji. Budeme-li pokračovat dále po ose přenosu výkonu, pak diferenciály dostaly olej R35 Comeptition 2189E 75W140 stvořený původně pro závodní vozy, který se má postarat o spolehlivější fungování těchto ústrojí.
Také na podvozku došlo ke změnám. Pozoruhodné je, že zavěšení dostalo tzv. asymetrické nastavení, které počítá s tím, že levá nebo pravá část vozu je kvůli řidiči, řízení, pedálům apod. zatížena více než druhá část. I toto je přístup známý spíše ze závodních sérií než z ladění silničních aut, ale ambice Nissanu jsou zkrátka nemalé. Samotné zavěšení tedy má tužší pružinu na jedné straně přední nápravy, vzadu je se stejným cílem osa doplněna o jedno pomocné rameno. Japonci slibují, že díky tomu je vůz agilnější, přesnější, stabilnější i komfortnější, zkrátka samá pozitiva. Zda to tak je i ve skutečnosti uvidíme časem, nyní můžeme do party vylepšení započítat i zvýšenou torzní tuhost danou dodatečnými výztuhami v oblasti motoru a přístrojové desky. A neměli bychom zapomenout na to, že k vozu budou nyní k mání příplatkové karbon-keramické brzdy.
Pokud by vám všechno výše zmíněné nestačilo, můžete si navíc pořídit ještě tzv. Track Pack neboli okruhový paket, který vozu dodá tužší naladění podvozku, lepší řešení chlazení brzd, kovaná kola z lehkých slitin Rays a nový spojler na předním nárazníku, který má dále zlepšit aerodynamiku. Vůz navíc takto bude zbaven zadních sedadel nahrazených jen jakýmsi přehozem (viz foto), samozřejmě s cílem snížit hmotnost.
A teď pozor - Nissan říká, že takto vyladěný vůz bude na Nordschleife rychlejší o dalších 8-10 sekund a mohl by se tak hodně přiblížit aktuálnímu rekordmanovi Dodge Viper ACR s časem 7 minut a 12,13 sekundy. Co je ještě úžasnější, na stovku má podle automobilky zrychlovat za pouhých 2,72 sekundy, tedy skoro o další dvě desetiny sekundy rychleji než dnes. Nedávno jsme přitom mohli vidět, že GT-R dnes na stovku vážně zrychlí pod 3 s a další tak výrazné zlepšení je vzhledem provedeným změnám opět dechberoucí.
Raději na tomto místě zopakujeme, že vše zmíněné platí pro japonský model 2012, nepředpokládáme ale, že by se ten evropský měl dramaticky lišit. Více nejen na toto téma se jistě dozvíme nejpozději 30. listopadu, kdy startuje tokijský autosalon.
Nissan GT-R 2012 v nové verzi Track Pack, kterou v Evropě zatím pořídíte jen ve Velké Británii
Později uvolněné fotografie základního provedení pro Evropu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 44 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22