Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan si podepsal rozsudek smrti. V reakci na spalovací novinky japonských soupeřů říká, že s benziny a diesely skončil
3.6.2024 | Petr Miler
Co se za poslední už skoro rok stalo, co by kohokoli soudného mohlo utvrdit v tom, že slepá sázka na elektrický pohon je tou správnou? To není řečnická otázka, odpověď je jednoslovná: Nic. Jen sebevrah může za takové situace říci, že do elektromobilů půjde po hlavě i tak.
Japonské automobilky Toyota, Subaru a Mazda nám minulý týden udělaly radost, když navzdory přetrvávajícím zeleným náladám ukázaly elektromobilům záda a místo dalšího cpaní peněz do zjevně utopické budoucnosti ohlásily vývoj nových spalovacích motorů. Není to tak, že bychom komukoli vyčítali investice do elektromobilů a snahu s tímto druhem pohonu prorazit - to je v pořádku a jistě i Toyota, Subaru a Mazda na takových autech pracují. Ale pracovat jen na nich? To tváří v tvář vývoji na trhu od loňského léta zavání sebevražednými sklony.
Přesto se najdou tací, kteří přesně tohle dělají. Opakovaně jsme se pozastavovali na naprosto absurdním dogmatismem Audi, které dál otevřeně hlásí konec se spalovacími auty v momentě, kdy třeba v Česku letos prodalo 18 (osmnáct, ani divukrásných devatenáct) elektrických aut všech tříd, typů a verzí. Kdybychom v takové pozici zaslechli slova současného šéfa Audi jako kdokoli z vedení českého zastoupení značky, tak nás z „divokejch citů poleje a zebe” a žhavíme linku do Ingolstadtu, jestli se náhodou nezbláznili. Ale ne, vedení českého zastoupení značky začne žhavit linku k nám a vyčítat nám, že jim ošklivými slovíčky kazíme jejich senzační strategii. To byste nevymysleli.
Audi ale může těšit, že v nebetyčné absurditě a zabedněnosti svého uvažování není samo. Kolegové z australského Drivu v reakci na výše popsané plány třech japonských automobilových gigantů oslovili Nissan, jestli si za takové situace také nechce změnit své dřívější odhodlání zbavit se spalovacích motorů a přejít do roku 2030 jen na elektrická auta, jak poněkud (časově) nešťastně potvrdil loni v září. A víte co? Nechce, protože plán je plán, to je jednička. A zákazník je míň než plán, to je nula.
Francois Bailly, viceprezident a šéf plánování pro region zvaný AMIEO (Afrika, Střední východ, Indie, Evropa a Oceánie), tak v reakci na otázku, zda u značky mají budoucnost dieselové motory, řekl: „Naší budoucností jsou elektromobily.” Inu, správný manažer umí říci „ne”, aniž by toto nepěkné slovo vyřkl. „Neinvestujeme do nových spalovacích motorů, to je jisté,” dodal Bailly s tím, že zážehovým a vznětovým motorům u automobilky svítí na semaforu červená, neboť nic jiného než elektromobily u ní nemá budoucnost.
Jak ale podotýkají přímo australští kolegové, v aktuálním produktovém portfoliu Nissanu pro nejmenším světový kontinent v podstatě žádný elektromobil není - vedle končícího Leafu II nabízí Japonci jen spalovací auta. U nás není situace o mnoho odlišná, vedle Leafu je tu z osobních modelů v nabídce ještě Ariya (na fotkách okolo), přičemž oba modely si letos v Česku našly po 1 (po jednom, každý jeden kus, snad je to srozumitelné) zákazníkovi. To jsou zase jednou pecky, které bychom v nabídce chtěli replikovat, seč to jen půjde...
Pokud by tohle byla pravda, Nissan si právě podepsal rozsudek smrti. Ale nevěříme tomu, že to tak je. Je samozřejmě možné, že plán automobilky je skutečně takový, ale nikdo nás nedonutí věřit tomu, že jej firma hodlá naplnit za každou cenu, přepnutí na elektrický pohon za 5,5 roku by ji přivedlo ke krachu během asi 5,5 týdne. I tento záměr bude pod tlakem okolností změněn - buď ho pan Bailly vymění za jiný, nebo bude za někoho jiného vyměněn pan Bailly, třetí cestu si snad ani nedovedeme představit.






Elektrický Nissan Ariya je zjevný kasovní trhák, letos se u nás prodalo 1 auto. Je tedy naprosto jasné, že se Japonci drží plánu prodávat jen elektromobily, kdo by se tomu divil. Foto: Nissan
Zdroje: Drive, Nissan, SDA
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 11 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
před 6 hodinamiNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 7 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 8 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 10 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom