Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová auta čeká další masivní zdražení, říká bývalý šéf Škody, to nejlevnější má přijít na 613 tisíc
17.7.2022 | Petr Miler
Pokud máte pocit, že nová auta jsou dnes tak drahá, že nutně musí dříve nebo později zlevnit, mýlíte se. Alespoň podle bývalého šéfa Škody, dnes šéfa Volkswagenu, se stane pravý opak. Co toho bude příčinou, nemusíte hádat dvakrát.
Nebudeme vám příliš dlouze rozmlouvat, pokud jste dospěli k přesvědčení, že se současní političtí a ekonomičtí vládci Evropy museli zbláznit. Už před skoro dvěma a půl roky bylo jasné - a opakovaně jsme se o tom tehdy zmiňovali -, že se řítíme do velkých hospodářských problémů. Že tedy není čas pokračovat v rozmařilých zelených experimentech a je třeba se vrátit k ekonomické racionalitě a vypracovat se z neblahých následků koronavirové pandemie primárně efektivními, nikoli líbivě zelenými řešeními.
Nestalo se. Místo okamžitého odložení všech vysněných eko-cílů politici začali přesně naopak tlačit na ještě rychlejší postup tím směrem. A kde jsme dnes, vidíme dobře. Situaci jistě neprospěly ani jiné faktory, ale to, že vám zrovna přišel dopis zdražující elektřinu skoro dvojnásobně, že obyčejná auta stojí místo 300 tisíc 500 tisíc nebo že inflace atakuje dekády nepoznané mety, je dáno primárně těmito tlaky resp. neochotou od nich ustoupit.
A v pátek si přečtete, že se ČEZ rozhodl stát se uhlíkově neutrální firmou v roce 2040 místo roku 2050. Koho to - s prominutím do háje - zajímá, když se s vážnou tváří bavíme o tom, jestli vůbec v zimě budeme mít čím svítit a topit? To je neuvěřitelné odtržení od reality.
Bohužel, budíčkem se zjevně bude muset stát mnohem větší problém, jehož příchod si nikdo nepřeje, odpovědné osoby k němu ale přesto bez okolků míří. Potvrzují to i slova Thomase Schäfera, donedávna šéfa Škody, který dnes u koncernu VW řídí značku Volkswagen a v představenstvu odpovídá za aktivity všech levnějších automobilek skupiny. Ten v rozhovoru pro Welt am Sonntag řekl, že auta se stanou do budoucna ještě podstatně dražšími, ne naopak.
Ačkoli dnes taková Škoda Fabia stojí od 340 tisíc Kč a Octavia od 520 tisíc Kč, což jsou bezprecedentní a bláznivé ceny vzhledem k tomu, co základní verze těchto aut nabízí, Schäfer říká, že ani s něčím takovým nemůžeme do budoucna počítat. Éra podobně „dostupných” aut je podle něj definitině u konce, výhledově lze očekávat u těchto modelů zdražení o 3 až 5 tisíc Eur (tedy asi 74 až 123 tisíc Kč).
Proč? Stane se snad po letech zdražování cokoli, co by objektivně vyžadovalo další posun tím směre? Ne, Schäfer očekává, že tolik peněz navíc si vyžádají investice do anti-emisních systémů, které tyto vozy budou muset mít po nástupu normy Euro 7. Ta platí za jakési koště na spalovací auta, které konečně zařídí cenovou paritu mezi spalovacími a elektrickými modely. Pochopitelně tak, že uměle zdraží spalovací vozy, aby si je nové nemohlo koupit ještě více lidí, jsou to jen další a další formy „emisních povolenek”. Co je tohle proboha za strategii?
Schäfer tak říká, že VW dosud ani neví, zda vyvine nový Golf 9, toto rozhodnutí prý padne do 12 měsíců. Protože se mu investice do takového auta vůbec nemusí vrátit. Naopak hovoří o tom, že nejlevnějším autem v jeho nabídce bude výhledově prťavý elektrický model ID.2 (a koncernové ekvivalenty) s cenou od 25 tisíc Eur (dnes asi 613 tisíc Kč).
Kdo se dnes s vážnou tváří dokáže za politiku EU postavit a říci, že to je v současné situaci dobrý nápad? Schäfer s tím zjevně nemá problém, jakkoli z toho nejásá, my s tím problém máme. Tohle je drzost, pokrytectví, poslední hřebíček do rakve, nic jiného.
![Nová auta čeká další masivní zdražení, říká bývalý šéf Škody, to nejlevnější má přijít na 613 tisíc - 1 - Thomas Schafer Skoda CEO budoucnost 2021 Perex](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Ex-šéf Škody Thomas Schäfer varuje, že nová auta zdraží o další 3 až 5 tisíc Eur kvůli normě Euro 7 a nejlevnějším vozem bude výhledově elektrické mini s cenou od 613 tisíc Kč v přepočtu. No není to za současného stavu Evropy skvělá vize? Foto: Škoda Auto
Zdroj: Welt am Sonntag
Bleskovky
Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
dnesNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejčtenější články
Nejlevnější velký kombík Evropy se vrátil do prodeje. Oproti minulosti zdražil, pořád je ale nejlevnější
17.5.2024Novou Škodu Elroq poprvé nafotili při testech, zaujmout bude chtít i tak, že se bude tvářit jako spalovací auto
17.5.2024Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
17.5.2024Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
17.5.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva