Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží
10.11.2020 | Mirek Mazal
Podivný speciál působí díky svému vzhledu docela strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktičnosti. Jde o velice šikovný stroj, který za sebou nechává nové silnice.
Když se u nás pokládá asfalt, je u toho spousta strojů. Na začátku fronty je finišer, za ním řada náklaďáků vozících připravenou směs z obalovny. Ty postupně nacouvávají k finišeru, do zásobníku mu sypou směs a ten ji pokládá na předem připravený podklad. Mezi tím pobíhají dělníci s lopatami, jezdí vibrační válce a další stroje a na staveništi tak panuje organizovaný chaos. Podobně to probíhalo i v Austrálii, občas tam ale při této činnosti docházelo až k smrtelným úrazům.
Proto úřady oslovily místní firmy, zda-li by dokázaly vyvinout stroj, jenž by vše zjednodušil, zrychlil a ještě udělal bezpečnější pro lidi. Úkolu se ujala australská společnost Boral, která vyvinula stroj nazvaný FMAS (Forward Moving Aggregate Spreader, česky Vpřed se pohybující pokladač směsi).
Tento vůz má zcela unikátní nástavbu, která zajišťuje jak přepravu směsi, tak přímo její pokládku, což zvyšuje bezpečnost na pracovišti a rychlost výstavby. Za základ použila podvozek Stralis AD 8x4 italské značky Iveco zkombinovaný s devítilitrovým dieselem Cummins o výkonu 254 kW. Standardní automatickou převodovku Allison nahradila manuální skříň s převody určeným na nejpomalejší pohyb. Pracovní rychlost vozu je nyní pouhých 7 km/h, s pokládáním silnice ale zkrátka nelze spěchat příliš.
Na zádi stroje je umístěn vyhřívaný bunkr na stavební hmotu a vepředu zase pokladač směsi s šířkou nastavitelnou v rozmezí 2,5-3,7 metru. Kabina má základ u Iveca, je však zmenšená, vedle ní prochází dopravník směsi, který ji z bunkru přepravuje k pokladači. Proces pokládání nového povrchu je řízen elektronikou a dokáže za sebou nechat rovný povrch tloušťky od 4 do 14 milimetrů. Vzhledově netradiční mechanizace urychluje práci a zkvalitňuje výslednou silnici, jen u toho nevypadá zrovna šik.
Stroj se osvědčil a má se stát standardem na všech státem placených stavbách. A nedivili bychom se, kdyby se časem objevil i v jiných místech světa. U nás bychom se za ni rozhodně nezlobili, české silnice by podobných mašin snesly nespočet.











Iveco přestavěné firmou Boral na stroj jménem FAMS hrozivě, ale dokáže položit asfalt o šířce až 3,7 metru bez další mechanizace nablízku. Foto: Boral
Zdroj: Boral
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 11 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1