Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km
2.4.2024 | Petr Miler
Už jsme poznali různé cenové padáky, ale tohle je snad i víc než nový král, to je hotový císař. Přijít o víc než 1 milion korun během pouhého dvouměsíčního vlastnictví auta je opravdu soda, ale přesně tak tomu dnes v případě Fiskerů Ocean je.
Koupě nového auta je málokdy dobrou investicí. Pokud nemáte možnost zařadit se mezi kupce limitovaných Bugatti, Ferrari, Pagani, Porsche a podobných exotů, jen zřídka se vám vydané peníze tímto směrem vrátí jinak než v podobě poutavých jízdních zážitků. Na druhou stranu realita nebývá zase tak zlá, jak se někteří automobilovým světem nepolíbení finanční analytici pokouší tvrdit.
Ačkoli formulky definující ztrátu hodnoty auta stylem „20 procent za první rok, 10 procent za každý další” bývají technicky správné, obvykle ignorují, že za ceníkové ceny se téměř žádné auto neprodává. Minulé roky byly výjimkou, jinak je ale sleva mezi 10 a 20 procenty z ceny udávané na webech automobilek standardem. Naopak neznalost tohoto stavu kolikrát dělá uměle výhodné nabídky z ročních vozů, které jsou třeba o 20 procent levnější oproti ceníku, ale někdo je koupil o 15 procent levněji a pak s nimi rok jezdil.
Ani zmíněné ale nemění nic na tom, že hodnota vozu v průběhu času klesá. A u některých modelů se tak děje opravdu výrazně. V minulosti jsme si do škatulky „králové ztráty hodnoty” mohli zařadit hlavně luxusní a výkonné sedany či SUV ne zase tak prestižních značek jako Audi, BMW a Mercedes, které trpí ne snad ani tím, že by byly špatné, ale svou vysokou pořizovací cenou, drahým provozem, potenciálně vysokými náklady provozu staršího auta a z toho všeho vyplývající omezené poptávce na trhu ojetin. Elektromobily kvůli své nižší životnosti dané hlavně akumulátory měřítka přepsaly, to ony jsou teď „děla ztráty hodnoty”, mezi jednookými se ale najde také jeden úplně slepý. A má jméno: Fisker Ocean.
První a zřejmě také poslední sériový model dnes krachující automobilky nebyl levným zbožím, jak už to u elektromobilů bývá. Kolegové z Edmunds si vůz pro vlastní testování koupili letos v lednu za 69 012 USD, tedy asi 1,62 milionu Kč. Vystavili mu podobně jako jiní zdrcující hodnocení, které nepochybně pomohlo ke kolapsu firmy, takže si za to můžou i tak trochu sami, ale to berte s nadsázkou. Buď jak buď, auto schytalo řadu negativních recenzí, firma za ním stojící se rozpadá a v zoufalosti vůz zlevnila až pod cenu základní Octavie. Všechny tyto faktory logicky poslaly cenu existujících aut mohutně dolů.
Někteří (jako třeba Tesla) s nimi už úplně odmítají obchodovat kvůli vysokému riziku právě ztráty hodnoty, americký CarMax ale jedná podle starých obchodních zásad: „Ne” se zákazníkovi neříká a každé zboží má svou cenu, maximálně musí reflektovat adekvátní situaci na trhu. Právě do CarMaxu (jakési AAA Auto v americkém podání) tak právě kolegové z Edmunds odvezli svůj vůz na ocenění a dočkali se opravdu luxusní nabídky: 21 000 dolarů za okamžitý výkup. To je asi 495 tisíc Kč.
Matematika vám moc jít nemusela, přesto si snadno spočítáte, že vůz ztratil za pouhé dva měsíce od koupě skoro 70 procent své ceny, nominálně jde o víc jak 1,1 milionu Kč. My jsme ti poslední, kteří by od pořízení vozu očekávali přímé finanční zhodnocení, hodnotu automobilu spatřujeme v něčem jiném, ale platit přes 550 tisíc za měsíc ježdění? A optikou necelých 6 800 najetých km asi 166 Kč za ujetý kilometr? To je vážně luxus, cesta z Prahy do Brna a zpět s takovým vozem vás vyjde na víc než 68 tisíc Kč jen na ztrátě hodnoty. Za pár hodin je po všem a vy na to pak budete vydělávat klidně měsíce...
K tomuto stavu pochopitelně došlo vlivem kombinace faktorů, která se hned tak nebude opakovat, přesto nemáme problém s přitakáním citovat kolegy z Edmunds: „Nejde to říct dost důrazně: Nekupujte si nový Fisker Ocean.” Tak to bohužel je, pořízení tohoto auta bude dnes hrou se záporným součtem, i kdybyste se rozkrájeli na kousky.



Osud Fiskeru Ocean je smutný, to si snad tohle auto ani nezasloužilo. Bankrot bude zřejmě vysvobozením pro všechny, to už si můžeme říci. Foto: Fisker
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
před 5 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejčtenější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
