Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
O Škodu Enyaq je na běžně fungujících trzích minimální zájem, při její ceně není divu
18.7.2021 | Petr Miler
Z celkových prodejních čísel se může zdát, že se jasně nejdražší škodovka neprodává zase tak špatně, je ale třeba zabrousit do detailů, abychom pochopili, že za jejím odbytem nestojí přirozená poptávka a konkurenceschopnost.
Škoda loni představila svůj první ryze elektrický model Enyaq a byť přijat byl velmi vřele, jeho ceny jsou studená sprcha, zvlášť uvážíme-li jeho praktickou využitelnost. Dát za takové auto 1 089 900 Kč v momentě, kdy nemá pořádně žádnou výbavu a akumulátory odpovídající 12litrové nádrži nafty, může asi jen hodně velký fanda Škody, tohoto modelu či elektromobilů. A alespoň o trochu lépe vybavený a o kapku většími akumulátory disponující alternativa nabízená od 1 299 900 Kč nepůsobí v poměru výkonu a ceny o mnoho lépe.
V tomto kontextu se může zdát, že prodejní výsledky nejsou zase tak tristní. Auto má letos na kontě 7 575 prodaných vozů v Evropě, přičemž 5 257 se jich prodalo v květnu. To nevypadá špatně ani vedle 15 610 Octavií, což je absolutní bestseller české automobilky. Takže pohoda jazz, lidé elektromobily vlastně chtějí a nevadí jim, že za v mnoha ohledech méně dají o dost více? Ani ne.
Je třeba se totiž podívat na strukturu prodejů, která je pro Škodu velmi varovná. Evropa sestává z 50 států, z nichž 27 je členy Evropské unie. To je poměrně dost zemí a škodovka je tradičně populární ve spoustě z nich - válí i v takových místech, jako je Bělorusko. Nebo v nich aspoň válela dříve, než odtud byla vykázána. Kdyby byl zájem o Enyaq přirozeně rozptýlen mezi většinu těchto států, klobouk dolů, ale to není, ani omylem.
Podržíme-li se květnových prodejů, což je pro Enyaq jednak rekordní období a jednak zatím poslední kompletně uzavřený kalendářní měsíc dle dat JATO Dynamics, pak vidíme o poznání smutnější obrázek. Ze všech zmíněných prodaných Enyaqů se 1 646 vozů prodalo v Německu, 848 v Nizozemsku, 795 v Norsku a 234 ve Francii. To jsou všechno země, kde jsou masivně subvencována elektrická auta a/nebo masivně uměle zdražována ta konvenční. Za cizí peníze se tedy Enyaq prodává dobře, jak by ne. Není ale těžké si spočítat, že jen tyto země, 4 z 50, 3 z 27, se podílí na skoro 70 % veškerých prodejů vozu.
V naprosté většině Evropy, kde z trhu nebyl udělán spíše trhací kalendář deformovaný umělým přerozdělováním, je zájem minimální. Nakonec i v ČR, kde je Škoda domácí značkou a nejdražších Kodiaqů se tu prodalo skoro 700, si Enyaq dle dat SDA utrhl v kvěrnu jen 102 prodejů a na trhu má podíl 4,7 promile. I takový VW Arteon, drahý a v portfoliu Volkswagenu v podstatě okrajový model, se prodával lépe.
Je z toho znovu jasně vidět, že elektrická auta jsou zákazníky téměř zcela nežádaná a jediné, co je prodává, jsou dotace nebo jiné formy jejich umělého cenového zvýhodnění. Na tom chce Škoda stavět svou budoucnost a během 10 let prodávat hlavně to? To je skutečně obrovský hazard, snad každá firma by se přece primárně měla zajímat o to, co zákazníci chtějí a těm přizpůsobovat svou nabídku. Ne skákat podle toho, jak politici pískají a doufat, že trh „nějak ohnou”. V tomto smyslu žijeme ve skutečně absurdní době a nevidíme jiný významný obor lidské činnosti, kde by poptávka a nabídka začala tvořit tak vzdálené ostrovy, mezi kterými je stavěn tak chatrný most z peněz jen části lidí žijících na jednom z nich.






Optikou zájmu na trzích nezdeformovaných masivním přerozdělováním je o Škodu Enyaq minimální zájem, ani v ČR se moc neprodává. Téměř 70 procent jejího odbytu připadá na pouhé 4 země, které tlačí zákazníky do kouta. Foto: Škoda Auto
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
před 4 hodinamiPrototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Red Bull Rookies Cup v Aragonu 10:00
- Králem Aragónu byl a zůstává jím Marc Marquez včera 14:56
- Premiérové vítězství pro Denize Öncü, Salač v Top-5 včera 13:13
- Prvním dnešním vítězem v Alcanizi se stal David Muňoz včera 11:37
- YARTu se hattrick nepodařil včera 10:23
Nejnovější články
VW má cestu k záchraně přímo před očima, je „překvapen” obrovským zájmem o své po letech první dostupné lidové auto
před hodinouKrasavec od BMW, který málem přivedl automobilku ke krachu, dnes z majitelů dělá boháče. Boří aukční rekordy
před 3 hodinami„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
před 4 hodinamiPorsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
před 5 hodinamiFrancie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva