Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
O Škodu Enyaq je na běžně fungujících trzích minimální zájem, při její ceně není divu
18.7.2021 | Petr Miler
Z celkových prodejních čísel se může zdát, že se jasně nejdražší škodovka neprodává zase tak špatně, je ale třeba zabrousit do detailů, abychom pochopili, že za jejím odbytem nestojí přirozená poptávka a konkurenceschopnost.
Škoda loni představila svůj první ryze elektrický model Enyaq a byť přijat byl velmi vřele, jeho ceny jsou studená sprcha, zvlášť uvážíme-li jeho praktickou využitelnost. Dát za takové auto 1 089 900 Kč v momentě, kdy nemá pořádně žádnou výbavu a akumulátory odpovídající 12litrové nádrži nafty, může asi jen hodně velký fanda Škody, tohoto modelu či elektromobilů. A alespoň o trochu lépe vybavený a o kapku většími akumulátory disponující alternativa nabízená od 1 299 900 Kč nepůsobí v poměru výkonu a ceny o mnoho lépe.
V tomto kontextu se může zdát, že prodejní výsledky nejsou zase tak tristní. Auto má letos na kontě 7 575 prodaných vozů v Evropě, přičemž 5 257 se jich prodalo v květnu. To nevypadá špatně ani vedle 15 610 Octavií, což je absolutní bestseller české automobilky. Takže pohoda jazz, lidé elektromobily vlastně chtějí a nevadí jim, že za v mnoha ohledech méně dají o dost více? Ani ne.
Je třeba se totiž podívat na strukturu prodejů, která je pro Škodu velmi varovná. Evropa sestává z 50 států, z nichž 27 je členy Evropské unie. To je poměrně dost zemí a škodovka je tradičně populární ve spoustě z nich - válí i v takových místech, jako je Bělorusko. Nebo v nich aspoň válela dříve, než odtud byla vykázána. Kdyby byl zájem o Enyaq přirozeně rozptýlen mezi většinu těchto států, klobouk dolů, ale to není, ani omylem.
Podržíme-li se květnových prodejů, což je pro Enyaq jednak rekordní období a jednak zatím poslední kompletně uzavřený kalendářní měsíc dle dat JATO Dynamics, pak vidíme o poznání smutnější obrázek. Ze všech zmíněných prodaných Enyaqů se 1 646 vozů prodalo v Německu, 848 v Nizozemsku, 795 v Norsku a 234 ve Francii. To jsou všechno země, kde jsou masivně subvencována elektrická auta a/nebo masivně uměle zdražována ta konvenční. Za cizí peníze se tedy Enyaq prodává dobře, jak by ne. Není ale těžké si spočítat, že jen tyto země, 4 z 50, 3 z 27, se podílí na skoro 70 % veškerých prodejů vozu.
V naprosté většině Evropy, kde z trhu nebyl udělán spíše trhací kalendář deformovaný umělým přerozdělováním, je zájem minimální. Nakonec i v ČR, kde je Škoda domácí značkou a nejdražších Kodiaqů se tu prodalo skoro 700, si Enyaq dle dat SDA utrhl v kvěrnu jen 102 prodejů a na trhu má podíl 4,7 promile. I takový VW Arteon, drahý a v portfoliu Volkswagenu v podstatě okrajový model, se prodával lépe.
Je z toho znovu jasně vidět, že elektrická auta jsou zákazníky téměř zcela nežádaná a jediné, co je prodává, jsou dotace nebo jiné formy jejich umělého cenového zvýhodnění. Na tom chce Škoda stavět svou budoucnost a během 10 let prodávat hlavně to? To je skutečně obrovský hazard, snad každá firma by se přece primárně měla zajímat o to, co zákazníci chtějí a těm přizpůsobovat svou nabídku. Ne skákat podle toho, jak politici pískají a doufat, že trh „nějak ohnou”. V tomto smyslu žijeme ve skutečně absurdní době a nevidíme jiný významný obor lidské činnosti, kde by poptávka a nabídka začala tvořit tak vzdálené ostrovy, mezi kterými je stavěn tak chatrný most z peněz jen části lidí žijících na jednom z nich.






Optikou zájmu na trzích nezdeformovaných masivním přerozdělováním je o Škodu Enyaq minimální zájem, ani v ČR se moc neprodává. Téměř 70 procent jejího odbytu připadá na pouhé 4 země, které tlačí zákazníky do kouta. Foto: Škoda Auto
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejnovější články
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 11 hodinami
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
včera
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
včera
Živá témata na fóru
- Genesis 12.17. 02:17 - Rose Barton
- Rychlodotazy 12.17. 00:56 - abgx1
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
