Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po nebi létá spousta „letadel duchů“ bez jediného cestujícího, aerolinky nemají na výběr
10.3.2020 | Mirek Mazal
Zkostnatělá pravidla upravující letový provoz v EU se postarala o to, že kvůli epidemii nového koronaviru lidé sice přestali létat, letadla ale nikoli.
Evropský letový provoz se řídí docela absurdními pravidly. Ta aerolinky nutí prokazovat, že obsluhují jednotlivá letiště, aby pro příště dostaly privilegium létat do stejných destinací. Jinými slovy - podle evidovaného provozu v minulém období jsou jim následně přidělovány volné časy odletů či příletů v období budoucím, a tak aerolinky vypravují letadla i tehdy, kdy nejsou příliš obsazena. Za normálních okolností to není velký problém, v současné situaci to ale má tragikomické následky.
Kvůli zachování prestiže a získání nejlepších letových časů pro příští roky aktuálně nebe křižuje spousta letadel s posádkou, ale bez jediného cestujícího. Omezení zavedené kvůli zamezení šíření koronaviru zasáhlo v prvé řadě cestování letadly, firmy si ale nemohou dovolit ztratit čárky v pro ně klíčových tabulkách obsloužených tras. A tak nad našimi hlavami protínají mraky „letadla duchů“.
Zdrojem nesmyslného stavu je desítky let stará regulace „k zajištění toho, aby letecké podniky měly přístup k nejrušnějším letištím Evropské unie na základě zásad neutrality, transparentnosti a nediskriminace“. Jestliže firma v EU nevyužije 80 % přidělených letových časů na konkrétním letišti, riskuje ztrátu přednosti a otevírá prostor konkurenci. Aerolinky musí v zásadě prokazovat nárok na službu lidem, což zní v době bující epidemie zákeřného viru naprosto absurdně - o takovou službu mnohdy nikdo nestojí.
EU ale pravidla nemění, a tak princip platí i teď, během epidemie koronaviru, která postihla nejméně 113 tisíc lidí po celém světě. Počet obětí překročil čtyři tisíce, zatímco Česká republika zaznamenává čtyři desítky případů COVID-19. Evropsky nejpostiženější Itálie zavádí karanténu pro celou zemi, přesto do nebezpečné zóny létají letadla. „Na základě cestovních restrikcí ze strany české vlády, které nepovolují některé lety z Itálie do Prahy v období od pátého do osmnáctého března, byly lety z Milána Melpansy a Benátek zrušeny. V opačném směru ale lety budou nadále fungovat," uvedla mluvčí easyJet Anita Carstensenová. Z jihu nesmí nikdo, proto jsou sedadla všech tříd prázdná.
Britský ministr dopravy Grant Shapps předal regulačním orgánům EU žádost o moratorium na zastaralá pravidla o vzdušném prostoru. Přebytečné přelety bez ekonomického uplatnění zanechávají zbytečnou ekologickou stopu, proto Shapps navrhl odklad platnosti předpisů s ohledem na environmentální a ekonomické dopady. Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu odhaduje ztráty za létání s prázdnými letadly na 113 miliard USD (2,5 biliónu Kč) a budou jen větší, pokud EU neustoupí. Je smutné vidět, že třeba v případě aut tak horečnatě bojuje proti každému gramu CO2, nesmyslné přelety prázdných jim ale nevadí.



Na jednosměrný let z Litvy do Itálie loni v dubnu nastoupil jen jeden pasažér, nikdo jiný nabídku jednosměrné letenky v rámci charterového let nevyužil. Tehdy to bylo ještě k pobavení, aktuálně podobný stav není už tolik zábavný
Linky bez lidí dodržují letový řad kvůli - za současné situace - absurdním pravidlům EU
Zdroj: Gizmodo
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Spalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
před 2 hodinamiOpuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
před 4 hodinamiDnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
včeraZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
včeraReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva