Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

Pamatujete si, jak vypadal automobilový svět v roce 1996? Škoda prodávala je Felicii a chystala se odhalit první Octavii. Přesně do těchto časů se nyní vrátily prodeje nových aut v Evropě, klesají už smutných 12 měsíců v řadě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

17.7.2022 | Petr Miler

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

/

Foto: Škoda Auto

Pamatujete si, jak vypadal automobilový svět v roce 1996? Škoda prodávala je Felicii a chystala se odhalit první Octavii. Přesně do těchto časů se nyní vrátily prodeje nových aut v Evropě, klesají už smutných 12 měsíců v řadě.

Jakkoli neuvěřitelně to může znít, Evropa se v uplynulém měsíci vrátila o 26 let zpátky v čase. Na kontinentu bylo prodáno nejméně nových osobních automobilů od roku 1996, a to něco málo přes 1,06 milionu vozů. To představuje již dvanáctý meziroční pokles v řadě, tentokrát o 16,8 %, prodeje některých značek ale klesaly o vysoké desítky procent.

Z dat asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) vyplývá, že nejvíce zasaženým velkým výrobcem automobilů byl Volkswagen Group s téměř o čtvrtinu nižšími prodeji než loni v červnu. Mohutně k tomu přispívá i Škoda, která je za celé první pololetí nejvíce klesající značkou koncernu a jednou z nejméně úspěšných značek vůbec. Tento výsledek hlásí přesto, že do dat ACEA nespadají výsledky ruského trhu, který Škoda téměř zcela opustila a který byl jejím druhým největším odbytištěm na celém světě.

Česká automobilka zaznamenala meziroční pokles o 24,6 % a pouze Fiat, Citroën, Smart, Volvo a Jaguar jsou na tom hůře než ona. Zároveň jde tedy o největší takto klesající značku, neboť všichni zmínění konkurenti v uplynulých letech byli - a i letos jsou - v ještě horší situaci pohledem nominálních prodejů.

Už z výše zmíněného je patrné, že mizerně je na tom také koncern Stellantis (v červnu -17 %, za první pololetí i 22,5 %), vůbec nejhůře si ale v uplynulém měsíci vedlo Volvo (-45,7 %), které je na tom prachbídně i za celé pololetí (-27,4 %). Automobilky při snaze vysvětlit své stále horší výsledky obvykle jmenují inflaci, překážky v dodavatelských řetězcích, rostoucí počet případů koronaviru v některých zemích a pokračující nedostatek čipů jako hlavní z problémů.

Všechny čtyři hlavní trhy Evropské unie - Španělsko, Itálie, Německo a Francie - hlásí pokles registrací, Česko je na tom podobně, s výsledkem -16,9 % oproti roku 2021 ale v podstatě kopíruje průměr. Nejrychleji klesajícím trhem v červnu bylo Chorvatsko, za první pololetí tento nepěkný titul připadl Dánsku. Lehce v plusu je jen pár menších trhů (mimochodem včetně Slovenska), to i další detaily vám ale přiblíží grafika citované asociace níže.


Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 1 - Prodeje aut EU 2022 06 01Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 2 - Prodeje aut EU 2022 06 02Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 3 - Prodeje aut EU 2022 06 03
Prodeje aut za letošní červen jsou tak mizerné, že už 26 let nebylo hůř. Zlepšení není na obzoru. Grafika: ACEA

Zdroje: ACEA, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše