Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už se ví, co válka udělala s prodeji aut v Rusku. Škoda trpí skoro nejvíc ze všech, Číňané naopak
5.4.2022 | Petr Miler
Očekávané se stalo skutkem, po faktické obchodní blokádě Ruska nebylo možné počítat s ničím jiným než poklesem. Dopady na různé značky jsou ale nestejné, Škoda je bohužel nepřekvapivě mezi těmi, které nastalou situací trpí nejvíc.
O dopadech konfliktu na Ukrajině na ruský trh s auty se od jeho vypuknutí zmiňujeme pravidelně. Bylo jasné, že nebude prospěšný, ostatně dopady by měl v každém případě už kvůli dalším ránám pro dodavatelsko-odběratelské řetězce. Horší ale byly sekundární dopady - nejprve sankce západu, pak prudký pokles kursu rublu, následně dobrovolná či pod tlakem okolností iniciovaná omezení aktivit většiny zahraničních automobilek v zemi... Všechno to nemohlo přinést nic než pokles prodejů.
Otázkou bylo, jak velký bude a koho se hlavně dotkne a nyní tu máme první konkrétní čísla. Nejde zatím o tradiční výsledky vzniklé na základě reportování jednotlivých automobilek, ale o předběžné informace, která dal tamní Avtostat dohromady na základě dat o úředních registracích. Ta jsou ovšem obvykle dostatečně přesná na to, aby malovala výmluvný obrázek.
Podle nich tedy ruský trh s auty v březinu meziročně klesl o masivních 43 procent. To je opravdu hodně, nedivili bychom se ale, kdyby mnozí čekali ještě víc. Výsledkem je tak 79 tisíc prodaných aut, což pořád není zanedbatelné číslo, navíc veškerý pokles není dán jen specifickou situací Ruska. Takový britský trh klesl o 14 procent kvůli nedostatku aut a tušíme (na jasnější závěry je brzy), že zbytek Evropy na tom bude podobně. Situace navíc měla tendenci se - alespoň z hlediska celkových čísel - v průběhu měsíce stabilizovat. Prvotní cenový šok do značné míry odezněl, kurs rublu k dolaru se vrátil na velmi podobné hodnoty, jaké měl před měsícem a půl. A i když některých aut na trhu hned tak nepřibude, jiná do země proudí dál.
Z tohoto krátkodobého trendu pochopitelně není možné dělat dalekosáhlé závěry, neboť válka neskončila, sankce neskončily, dovoz aut z většiny zemí neprobíhá a lokální výroba je též značně omezená. Jediná auta, která do Ruska dál vesele proudí v prakticky neomezené míře, navíc s ohledem na opětovné posílení rublu za dobré ceny, jsou ta čínská. A tak opravdu není divu, že Číňané své pozice posilují. Haval je jedinou značkou z nejlepší desítky, která rostla (+10 %), nahoru se dere i relativně nový Exeed, luxusní značka Chery (+102 %). Rostl ale i Citroen, Opel a Jeep (+16 až +31 %), to ale v Rusku nejsou moc významné značky a výsledek byl dán spíše nízkou loňskou statistickou základnou.
Všichni ostatní klesali. Absolutně nejúspěšnějšími značkami zůstaly Lada, Kia, Huyndai, Renault a Toyota, které šly ovšem dolů o 39 až 50 %. Nejvíce ale z větších mainstreamových výrobců situaci odskákaly automobilky Škoda, Subaru a Volkswagen s poklesem o 56, 57 a 59 %. Už v průběhu března jsme zmiňovali, že Škoda na situaci velmi doplatí, a protože do Ruska dál nic nedováží, ani tam nic nevyrábí, může čekat jen větší a větší propady. Ve prospěch Číňanů? Velmi pravděpodobně.
Škoda se v Rusku prodejně nepřekvapivě dramaticky propadla, v březnu odepsala 59 % loňských prodejů. A lépe bude jen těžko. Foto: Škoda Auto
Číňané jsou naopak nahoře, z velkých značek dokázal růst jedině Haval, jistě hlavně díky svému Jolionu - nahoře je o 10 %. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před hodinou - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před hodinou - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 2 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 4 hodinami - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 5 hodinami - Nejnovější BMW vypadá jako prase s nanesenou rtěnkou, i za takové auto ale dnes musíme být rádi
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB