Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Dacie Duster míří volným pádem do propasti, jen na koronavirus to nesvede
31.10.2020 | Petr Miler
Že se letos prodejům nových aut dvakrát nedaří, víme. Nezdar jakéhokoli jiného populárního modelu lze ale jen stěží srovnat s tím, co celý rok zažívá Dacia Duster. Je to skutečně volný pád.
Letošní rok nebude zapsán v historii prodejních statistik nových aut zlatým písmem. Nebude v ní zapsán ani stříbrným či bronzovým písmem, půjde spíše o nějaký hodně depresivní odstín černé. Už předem bylo jasné, že vzhledem k nastupující nové vlně regulací EU nepůjde pro výrobce o lehký rok, pak ale přišel koronavirus, propady prodejů kvůli uzavírkám dealerství, problémy s dodávkami kvůli uzavírkám továren a další potíže způsobené prohlubující se ekonomickou nejistotou. Většina automobilek se tak musí vyrovnat s propady okolo 20 procent, neboť o tolik míří dolů registrace napříč kontinentem. A závěr roku je vzhledem k aktuálnímu dění, zdá se, pošle jedině dolů.
Za této situace obvykle říkáme, že alespoň relativně přeje dvěma typům značek. Jednak těm dražším, protože lidé kupující si auta za miliony obvykle během pár těžkých měsíců nezchudnou. A jednak těm levnějším, neboť více lidí začne hledat vysokou hodnotu za peníze a protože auto dál potřebují, zamíří od rozmaru právě k ní. Nakonec vidíme, že Škoda, jakkoli už není tak levná, jako bývala, letos kvůli tomu boduje. Člověk by to čekal i u Dacie a ano, třeba Sanderu se vzhledem ke konci životního cyklu vede za daných podmínek dobře. Rumunská dojná kráva na peníze jménem Duster se ale jaksi zasekla a s koronavirem jen dál vysychá.
Už jsme si v několika národních statistikách prodejů dříve všimli, že Dusteru se nedaří, až dnes jsme se ale ve statistikách JATO Dynamics podívali na její odbyt v celé Evropě. Za letošní rok eviduje pouhých 85 310 prodaných aut, což je dokonce horší průběžný výsledek než v roce 2011, kdy se Duster teprve rozkoukával na trhu a připsal si za celý rok 134 tisíc prodaných vozů. Loni jich bylo přes 220 tisíc a za stejné období 151 781. To je meziroční pokles o 43,8 %, na mysl se nutně krade citoslovce: „Au!”
Čím to je? Popravdě řečeno nemáme tušení. Duster byl na koni, loni razantně zlomil všechny rekordy, letos ale přestal prodejně fungovat hned v lednu a v únoru - už tehdy klesal o více jak 40 %. Březen byl samozřejmě špatný kvůli omezením, výsledky za duben a květen by šlo svést na totéž, ale po jistých úspěších v červnu a červenci přišel znovu mizerný srpen (10 886 oproti 19 451 vozům loni).
Zdánlivá jistota Dacie i mateřského Renaultu tak vyklízí pole a jasný důvod opravdu nenacházíme. Druhá generace na trhu není dlouho, vypadá dobře, drahá není. Znelíbily se snad kupcům nové, menší motory? Nebo Duster dohání stále častěji skloňované problémy se spolehlivostí? Těžko říci, možná něco z toho, možná všechno dohromady a možná ještě něco jiného, z hitu dekády se ale pro tuto chvíli stává propadák roku. A vzhledem k nastupujícím lockdownům v Francii či Německu a obecně složité situaci na trhu nepředpokládáme, že by na tom konec roku něco změnil.






Současná Dacia Duster pořád boduje v poměru hodnoty za peníze, letos se ale její kouzlo kamsi vytratilo. Meziroční pokles prodejů o skoro 44 procent je bez přehánění brutální a trvá už od ledna. Foto: Dacia
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 10 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program GP Francie v Le Mans 15:07
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
Nejčtenější články
Studie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
7.4.2025Poslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
7.4.2025Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
7.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy