Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Dacie Duster míří volným pádem do propasti, jen na koronavirus to nesvede
31.10.2020 | Petr Miler
Že se letos prodejům nových aut dvakrát nedaří, víme. Nezdar jakéhokoli jiného populárního modelu lze ale jen stěží srovnat s tím, co celý rok zažívá Dacia Duster. Je to skutečně volný pád.
Letošní rok nebude zapsán v historii prodejních statistik nových aut zlatým písmem. Nebude v ní zapsán ani stříbrným či bronzovým písmem, půjde spíše o nějaký hodně depresivní odstín černé. Už předem bylo jasné, že vzhledem k nastupující nové vlně regulací EU nepůjde pro výrobce o lehký rok, pak ale přišel koronavirus, propady prodejů kvůli uzavírkám dealerství, problémy s dodávkami kvůli uzavírkám továren a další potíže způsobené prohlubující se ekonomickou nejistotou. Většina automobilek se tak musí vyrovnat s propady okolo 20 procent, neboť o tolik míří dolů registrace napříč kontinentem. A závěr roku je vzhledem k aktuálnímu dění, zdá se, pošle jedině dolů.
Za této situace obvykle říkáme, že alespoň relativně přeje dvěma typům značek. Jednak těm dražším, protože lidé kupující si auta za miliony obvykle během pár těžkých měsíců nezchudnou. A jednak těm levnějším, neboť více lidí začne hledat vysokou hodnotu za peníze a protože auto dál potřebují, zamíří od rozmaru právě k ní. Nakonec vidíme, že Škoda, jakkoli už není tak levná, jako bývala, letos kvůli tomu boduje. Člověk by to čekal i u Dacie a ano, třeba Sanderu se vzhledem ke konci životního cyklu vede za daných podmínek dobře. Rumunská dojná kráva na peníze jménem Duster se ale jaksi zasekla a s koronavirem jen dál vysychá.
Už jsme si v několika národních statistikách prodejů dříve všimli, že Dusteru se nedaří, až dnes jsme se ale ve statistikách JATO Dynamics podívali na její odbyt v celé Evropě. Za letošní rok eviduje pouhých 85 310 prodaných aut, což je dokonce horší průběžný výsledek než v roce 2011, kdy se Duster teprve rozkoukával na trhu a připsal si za celý rok 134 tisíc prodaných vozů. Loni jich bylo přes 220 tisíc a za stejné období 151 781. To je meziroční pokles o 43,8 %, na mysl se nutně krade citoslovce: „Au!”
Čím to je? Popravdě řečeno nemáme tušení. Duster byl na koni, loni razantně zlomil všechny rekordy, letos ale přestal prodejně fungovat hned v lednu a v únoru - už tehdy klesal o více jak 40 %. Březen byl samozřejmě špatný kvůli omezením, výsledky za duben a květen by šlo svést na totéž, ale po jistých úspěších v červnu a červenci přišel znovu mizerný srpen (10 886 oproti 19 451 vozům loni).
Zdánlivá jistota Dacie i mateřského Renaultu tak vyklízí pole a jasný důvod opravdu nenacházíme. Druhá generace na trhu není dlouho, vypadá dobře, drahá není. Znelíbily se snad kupcům nové, menší motory? Nebo Duster dohání stále častěji skloňované problémy se spolehlivostí? Těžko říci, možná něco z toho, možná všechno dohromady a možná ještě něco jiného, z hitu dekády se ale pro tuto chvíli stává propadák roku. A vzhledem k nastupujícím lockdownům v Francii či Německu a obecně složité situaci na trhu nepředpokládáme, že by na tom konec roku něco změnil.






Současná Dacia Duster pořád boduje v poměru hodnoty za peníze, letos se ale její kouzlo kamsi vytratilo. Meziroční pokles prodejů o skoro 44 procent je bez přehánění brutální a trvá už od ledna. Foto: Dacia
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
Levnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
včeraMercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
7.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Evropané kupují stále nudnější auta, ukázala studie, fantazie si při výběru zjevně bere volno
před 7 hodinamiMercedes otočil jako nikdo. Ještě nedávno chtěl za 4 roky skončit se všemi spalováky, teď říká, že v nabídce udrží i dvanáctiválce
před 9 hodinamiŠkoda má smůlu, Turci jí se svou vlastní novou Octavií začnou vypalovat německý rybník ještě tento měsíc
před 10 hodinamiDalší země po letech tlaků odpískala nařizování elektromobilů, není to ekonomicky únosné
včeraRenault ovládl Mnichov novým Cliem. Je šik, „normální”, úsporné a bude dál levné, jen příď má samý kosočtverec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva