Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektrických aut v EU se ostře propadly, dobíjecí hybridy ztratily ještě víc. A bude hůř
30.8.2024 | Petr Miler
Letošní vývoj ukazuje, na čem dosavadní prodeje dominantně stály, s čím padají a mohou kdykoli dál padnout. Samostatně neživotaschopná iluze jakési elektrické revoluce se může v libovolném momentě zhroutit lusknutím prstu.
Co se stará o prodej většiny elektrických aut v Evropě? Jsou to jejich skvělé užitné vlastnosti, senzační ceny nebo snad vynikající schopnost držet hodnotu? Asi tušíte, že odpověďmi mohou být jen slova „ne, ne a ne”, o jejich odbyt se starají dominantně dotace a další formy přerozdělování. Kdyby všechny umělé podpory těmto autům někdo vzal, nezbude z jejich prodejů skoro nic, bavit se budeme navzdory ohromující nabídce o pár procentech trhu.
Ukazuje to nejen situace v České republice a řadě dalších zemí, které tato auta specificky protežují jen relativně málo, ale i letošní dosavadní vývoj prodejů v celé Evropské unii. Ta je sice přerozdělovacími schématy a dotačními programy přeplněná až po okraj, stačilo ale zrušit pouhý poslední střípek z dotační mozaiky v podobě přímých snížení kupních cen pro koncové zákazníky v pouhé jedné zemi a prodeje letí dolů. Co by se asi stalo, kdyby podobných kroků přišlo víc?
Bavíme se samozřejmě o Německu a zrušení tamních dotací pro koncové soukromé zákazníky, které vedou ke stále většímu zhroucení prodejů elektrických aut v zemi, které bude pokračovat nejméně ještě letos v srpnu, v omezené míře zřejmě až do konce roku. A táhne to spolu se skepsí na řadě dalších menších trhů celou EU, jak ukazují data ACEA.
Podle těch se v červenci prodalo v zemích Evropské unie jen 102 705 prodaných elektrických vozů. To je téměř o 11 procent míň než loni, což vzhledem k mírnému růstu celého trhu znamená ještě výraznější pokles jejich tržního podílu z 13,5 procenta na 12,1 procenta z roku na rok. Odbyt těchto aut sice výrazně rostl ve Francii, Nizozemsku a Belgii, kde je jejich podpora stále vysoká (ve Francii až bláznivá), nic z toho ale nedokázalo vykompenzovat propad prodejů v Německu o téměř 37 procent a přetrvávající skepsi ve většině zemí Unie včetně České republiky.
Auta do zásuvky minulý měsíc celkově nebodovala, neboť prodeje dobíjecích hybridů na tom byly ještě hůř. Klesly meziročně o 14,1 %, a to navzdory zvýšenému zájmu v Německu, kde už zjevně berou cokoli, co není ryzí elektromobil. Trochu zavádějící je od ACEA informace o růstu zájmu o hybridy o 25,5 %. Jednak je třeba říci, že hybridem je pro tuto klasifikaci všechno s jakoukoli hybridní asistencí, což je stále více aut - spousta modelů už nic jiného než tzv. mild-hybridy ani nenabízí, nikdo si je ale jako hybridy nekupuje, jsou to pro spotřebitele běžná spalovací auta na benzin i naftu. A především platí, že obvykle nepřichází jako alternativa k ryzím benzinům a dieselům, stávají se jedinou možností volby pro ty, kteří nechtějí elektrické auto. A těch je očividně drtivá většina.
Stejnou optikou je tedy třeba vnímat i pokles prodejů benzinových aut o 7 a naftových o 10 procent - není to pokles, je to jen přesun k jiné formě benzinového a naftového pohonu, ostatně jinak by celý trh nemohl posunout o 0,2 % vzhůru.
Tyto výsledky pochopitelně nepřichází jako překvapení, pokládají ale výmluvnou otázku: Co by asi zbylo z prodejů elektrických a vůbec dobíjecích aut, kdyby jim zítra někdo sebral veškerou umělou podporu, kterou v prvé řadě nikdy neměla dostat? Konkrétní odpověď je zbytečná.
Přesto je třeba dodat, že je to přesně tohle, na co většina automobilek vsadila prakticky vše -na přerozdělovací mechanismy, na politickou podporou, na tržní manipulaci, na ohýbání technické a ekonomické reality. Na nic jiného to není, zákazník stál při jejich rozhodování kdesi v dáli v mlze. Tato slova říkají vše nezbytné k vysvětlení jejich chování z posledních let - hrají dál marnou hru, kterou naivně rozehrály a za žádnou cenu si nechtějí přiznat, že v ruce drží černého Petra.



I Škoda Enyaq se prodává levněji než kdy dřív. A také hůř než kdy dřív. Čímpak to asi bude? Foto: Škoda Auto
Zdroj: data ACEA
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB