Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektrických aut v EU se ostře propadly, dobíjecí hybridy ztratily ještě víc. A bude hůř
30.8.2024 | Petr Miler
Letošní vývoj ukazuje, na čem dosavadní prodeje dominantně stály, s čím padají a mohou kdykoli dál padnout. Samostatně neživotaschopná iluze jakési elektrické revoluce se může v libovolném momentě zhroutit lusknutím prstu.
Co se stará o prodej většiny elektrických aut v Evropě? Jsou to jejich skvělé užitné vlastnosti, senzační ceny nebo snad vynikající schopnost držet hodnotu? Asi tušíte, že odpověďmi mohou být jen slova „ne, ne a ne”, o jejich odbyt se starají dominantně dotace a další formy přerozdělování. Kdyby všechny umělé podpory těmto autům někdo vzal, nezbude z jejich prodejů skoro nic, bavit se budeme navzdory ohromující nabídce o pár procentech trhu.
Ukazuje to nejen situace v České republice a řadě dalších zemí, které tato auta specificky protežují jen relativně málo, ale i letošní dosavadní vývoj prodejů v celé Evropské unii. Ta je sice přerozdělovacími schématy a dotačními programy přeplněná až po okraj, stačilo ale zrušit pouhý poslední střípek z dotační mozaiky v podobě přímých snížení kupních cen pro koncové zákazníky v pouhé jedné zemi a prodeje letí dolů. Co by se asi stalo, kdyby podobných kroků přišlo víc?
Bavíme se samozřejmě o Německu a zrušení tamních dotací pro koncové soukromé zákazníky, které vedou ke stále většímu zhroucení prodejů elektrických aut v zemi, které bude pokračovat nejméně ještě letos v srpnu, v omezené míře zřejmě až do konce roku. A táhne to spolu se skepsí na řadě dalších menších trhů celou EU, jak ukazují data ACEA.
Podle těch se v červenci prodalo v zemích Evropské unie jen 102 705 prodaných elektrických vozů. To je téměř o 11 procent míň než loni, což vzhledem k mírnému růstu celého trhu znamená ještě výraznější pokles jejich tržního podílu z 13,5 procenta na 12,1 procenta z roku na rok. Odbyt těchto aut sice výrazně rostl ve Francii, Nizozemsku a Belgii, kde je jejich podpora stále vysoká (ve Francii až bláznivá), nic z toho ale nedokázalo vykompenzovat propad prodejů v Německu o téměř 37 procent a přetrvávající skepsi ve většině zemí Unie včetně České republiky.
Auta do zásuvky minulý měsíc celkově nebodovala, neboť prodeje dobíjecích hybridů na tom byly ještě hůř. Klesly meziročně o 14,1 %, a to navzdory zvýšenému zájmu v Německu, kde už zjevně berou cokoli, co není ryzí elektromobil. Trochu zavádějící je od ACEA informace o růstu zájmu o hybridy o 25,5 %. Jednak je třeba říci, že hybridem je pro tuto klasifikaci všechno s jakoukoli hybridní asistencí, což je stále více aut - spousta modelů už nic jiného než tzv. mild-hybridy ani nenabízí, nikdo si je ale jako hybridy nekupuje, jsou to pro spotřebitele běžná spalovací auta na benzin i naftu. A především platí, že obvykle nepřichází jako alternativa k ryzím benzinům a dieselům, stávají se jedinou možností volby pro ty, kteří nechtějí elektrické auto. A těch je očividně drtivá většina.
Stejnou optikou je tedy třeba vnímat i pokles prodejů benzinových aut o 7 a naftových o 10 procent - není to pokles, je to jen přesun k jiné formě benzinového a naftového pohonu, ostatně jinak by celý trh nemohl posunout o 0,2 % vzhůru.
Tyto výsledky pochopitelně nepřichází jako překvapení, pokládají ale výmluvnou otázku: Co by asi zbylo z prodejů elektrických a vůbec dobíjecích aut, kdyby jim zítra někdo sebral veškerou umělou podporu, kterou v prvé řadě nikdy neměla dostat? Konkrétní odpověď je zbytečná.
Přesto je třeba dodat, že je to přesně tohle, na co většina automobilek vsadila prakticky vše -na přerozdělovací mechanismy, na politickou podporou, na tržní manipulaci, na ohýbání technické a ekonomické reality. Na nic jiného to není, zákazník stál při jejich rozhodování kdesi v dáli v mlze. Tato slova říkají vše nezbytné k vysvětlení jejich chování z posledních let - hrají dál marnou hru, kterou naivně rozehrály a za žádnou cenu si nechtějí přiznat, že v ruce drží černého Petra.



I Škoda Enyaq se prodává levněji než kdy dřív. A také hůř než kdy dřív. Čímpak to asi bude? Foto: Škoda Auto
Zdroj: data ACEA
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva