Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje kombíků padají rychle ke dnu, jejich čest zachraňuje už jen auto, které ani moc kombíkem není
24.9.2022 | Petr Miler
Kdysi populární třída aut, ve které nechtěl chybět žádný z významných výrobců, je dnes druhem na vymření. Jejich prodeje se během pouhých dvou let smrskly téměř o milion aut a o odbyt téměř sedminy vozů se stará jediný model. Naděje na jejich záchranu pomalu zvadá.
Když se nás zeptáte na ideální typ vozu, který z praktického hlediska skvěle poslouží ve všech smysluplných využitích automobilu a současně vás svou praktičnosti nepenalizuje z hlediska provozní efektivity, jízdní dynamiky, ovladatelnosti i jakési zábavnosti, odpovědí musí být kombi. Je to prostě nejuniverzálnější ze všech koncepcí, a tak není divu, že ta skutečně nejbláznivější spojení aut mnoha různých světů jsou právě kombíky. Dnes stále ještě Audi RS4 a RS6, dříve Mercedesy-AMG C63 a E63, nově i BMW M3 Touring...
To jsou skutečně vozy typu „vše v jednom”, nemusíte si ale nutně koupit tyto extrémní verze, abyste měli mimořádně uspokojivý vůz. Takové Volkswageny Passat Variant 2,0 TDI nebo Škody Octavia Combi 2,0 TDI jsou fantastické holky pro všechno, které poslouží práci, rodině, dovolenkovým přesunům, stěhování i dostatečně rychlým přeletům po Autobahnu. A to všechno snadno za 6 nebo 7 litrů nafty bez jakéhokoli sebezapření. Taková auta by tedy měla být mimořádně populární, ne? No, nejsou, už skutečně ne.
Je to pozoruhodné, ale mánie spojená s SUV dostala ze sedla úplně všechny a všechno, tyto vozy nevyjímaje. Asi nás nadále míjí, co komu nabídne navíc vyšší, těžší, užranější, pomalejší, hůře ovladatelné a v neposlední řadě dražší SUV, které ve stejné třídě obvykle nenabízí ani špetku praktičnosti navíc. Ale už asi nezbude, než se s tím smířit. Díváme se nyní na statistiky JATO Dynamics a kombíky podle nich dostávají celosvětově hodně zabrat.
Ještě v roce 2019 se prodalo na celém světě skoro 2,5 milionu vozů kombi, loni už jich bylo jen 1,6 milionu. To je ohromný ústup ze slávy, který je patrný napříč segmenty. Kombíky vyšší střední třídy jsou už skoro neexistující věc, nabízí je víceméně jen německé prémiovky a k tomu pár dalších „zoufalců”. Situace se ale zhoršuje i ve střední třídě, však vzpomeňte na časy, kdy se po silnicích proháněly mraky Peugeotů 406 a 407 Break, Fordů Mondeo Tournier, Renaultů Laguna Break, Opelů Vectra Caravan a spousty dalších aut, která dnes už ani neexistují. Vzpomeňme Fiaty Tempra SW a Marea, Citroëny C5 Break nebo japonské kombíky Toyoty, Mazdy či Hondy. Takový Accord Tourer, těch bylo... To všechno je dnes mrtvé a někteří přežívající nástupci těchto modelů mají nepříjemně blízko k témuž, ostatní to zabalili ve prospěch SUV či crossoverů.
Pár kombíků střední třídy ale dále žije, v nižší střední třídě se také najdou, to je ale v podstatě vše. Však kdysi spoustu malých a praktických aut jako Peugeot 208 SW nebo Renault Clio Grandtour dnes zastupuje už jen dožívající Škoda Fabia Combi třetí generace. Statistiky tohoto segmentu tak dnes musíte zkoumat mikroskopem, abyste vůbec něco našli - ne u nás nebo v Evropě, ale celosvětově.
Podle dat JATO Dynamics už existuje v podstatě jen pět aut, která oslovují významnější množství kupců. Nade všemi se tyčí - pro leckoho jistě překvapivě - Subaru Outback atakující hranici 200 tisíc globálních prodejů ročně, naprostá většina si ale najde kupce v USA. A jak se Američanům jednou znelíbí, je u dna podobně jako všichni ostatní. Druhá je pak Toyota Corolla, ta zažívá slušný comeback, následuje Škoda Octavia, VW Passat a BMW řady 3. To je v podstatě vše, další modely se s odbytem pohybují nanejvýš okolo 50 tisíc vozů za rok a jejich atraktivita se kolikrát soustředí na jediný větší trh, třeba v případě Lady Vesta.
Auta jako Škoda Superb nebo Škoda Fabia už se jako kombíky krčí v druhé desítce, žádnými peckami nejsou ani Audi A4 a A6 coby Avanty, Ford Focus Tournier, Kia Ceed, BMW řady 5... Je to jedna velká marnost a nebýt Německa, které se loni postaralo skoro o čtvrtinu všech prodejů kombíků na světě, skoro už nebude o čem mluvit. Nakonec ono Subaru Outback lze šmahem označit spíše za crossover, proto je úspěšné v USA. Mimo něj se za oceánem neprodá z takových aut skoro nic, podobné je to v Číně i Jižní Americe. Je to hlavně evropská záležitost, i tady jde ale o vymírající druh rychle ztrácející půdu pod nohama.
Nedivte se tedy, až váš oblíbený kombík v příští generaci jednoduše nedorazí. Pravděpodobně se neprodává dostatečně dobře. S návratem může vzhledem k jejich popularitě počítat vedle Outbacku snad jen pár aut z první pětky zmíněných výše. Pro ostatní mohou být jejich aktuální iterace jedním velkým naposledy, bohužel.






Nejprodávanějším kombíkem na na celém světě je jasně Subaru Outback, oslovilo loni skoro 200 tisíc lidí. Paradoxně hlavně díky USA, což také ukazuje na to, že jej zákazníci vlastně ani jako kombík nevnímají. Metu 100 tisíc ročních prodejů pak už zdolaly jen Toyota Corolla a Škoda Octavia, to je vše. Foto: Subaru
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtoval přes 460 tisíc
25.11.2025
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
25.11.2025
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
25.11.2025
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
