Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem
8.7.2024 | Petr Miler
Realita je tak mizerná, že ji automobilka raději zastírá, konkrétní data se ale dají různými cestami zjistit tak jako tak. Kam Tesla s portfoliem této „šíře” míří, je otázkou.
Tesla minulý týden zveřejnila svá prodejní čísla za druhý letošní kvartál a byla znovu červená jako znaky z registrační značky auta na hlavní fotce. Prodeje firmy se meziročně propadly skoro o 5 procent, ale protože výsledných 443 956 dodaných vozů bylo nepatrně víc než 439 302 aut, jejichž dodání bylo v průměru očekáváno analytiky, trhy na to komicky zareagovaly masivním růstem hodnoty akcií. Pomohl tedy i fakt, že automobilka vyrobila jen 410 831 aut, takže se zbavila i části dosud nechtěných skladových zásob, stejně jako prospěla pozitivní data spojená s byznysem okolo bateriových úložišť elektřiny, ale... Je to důvod k růstu ceny akcií o 26 % za jediný týden z úrovně, která byla sama o sobě nemístná?
Jak už padlo, je to úsměvné, tržní kapitalizace Tesly nemá dlouhodobě nic společného s faktickou realitou a žije jen z budoucích očekávání. Ta jsou opravdu silná, když firmě přisuzují 13krát vyšší tržní kapitalizaci než celému koncernu VW. Je ovšem otázkou, o co se vlastně opírají - Tesla nemá problém jen s aktuálními prodeji, má problém i s tím, že nemá co nového prodávat. A nevíme ani o ničem podstatném, co by bylo na cestě.
Celé prodeje firmy jsou postavené kolo Modelu 3 a odvozeného crossoveru Y. Jsou to prakticky stejná, jen v detailech se lišící auta, přičemž premiéra trojky se odehrála už v roce 2017. Celý klíčový byznys Tesly tak stojí kolem 7 let starého, jednou výrazněji faceliftovaného sedanu, který doprovází odvozený crossover, jenž se ani onoho faceliftu letos dočkat nemá. Zbytek pomalu nestojí za řeč a automobilka to ví, proto se také o prodejích zbylých vozů konkrétně nezmiňuje, jsou pro ni ve skupině „ostatní”. A spadají tam i Modely S a X - zřejmě proto, že jejich odbyt padá k nule.
Do této skupiny spolu s S a X spadají také Cybertruck a Semi, takže není snadné jednoduše poznat, kolik se čeho prodalo. Lidé z Electreku ale vypočítávají, že ve druhém čtvrtletí bylo dodáno 8 až 9 tisíc Cybertrucků, takže na Modely S a X zbývá asi 12 až 13 tisíc prodejů. To je zoufale málo, loni bylo za stejné období prodáno 19 225 kusů těchto vozů. A už to bylo málo, dnes jsme snadno o dalších 35 procent níž.
To jsou ale globální čísla, situace v Evropě je ještě horší. Máme přístup ke zdejším konkrétním datům JATO Dynamics, která hovoří o tom, že Tesla letos v Evropě dosud prodala pouhých 735 kusů Modelu S (-73 %) a 813 kusů Modelu X (-58 %). To už je opravdu skoro nic. A když si vezmeme, že Cybertruck odbyt firmy nespasí a v Evropě se ani prodávat nebude, tahač Semi na tom bude podobně, Model Y nedostal ani facelift a Modelu 3 nikdo neodpáře 7 let na křížku, co chce Tesla prodávat v době, kdy zájem o elektromobily obecně vázne a jen ohromující produkt by to dokázal změnit?
Odpovězte si sami, my bychom do této automobilky vlastní peníze opravdu neinvestovali. Ale tušíme, že to vás asi nepřekvapí.


Ani podivný rekord-nerekord Modelu S Plaid ze Severní smyčky Nürburgringu prodeje tohoto vozu nezachraňuje, ty se limitně blíží nule. Tesla to skrývá, ale neskryje. Foto: Tesla
Zdroje: Tesla, Electrek, JATO Dynamics
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Průmyslové tragédie, o kterých se nemluví: Continental zavírá továrnu v menším městě, dopady na něj a okolí jsou drtivé
1.6.2025Majiteli začala reznout nová Alfa Romeo pouhý rok po její koupi, dealer na to říká, že je to normální
2.6.2025Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
2.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025