Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje modelů teprve vykreslují totální kolaps Škod v Číně, nekupuje je skoro nikdo
3.3.2021 | Petr Miler
Ještě tři roky zpátky prodala Škoda v Číně za leden přes 35 tisíc aut, kdyby ale měla všechny letošní měsíce takové, jako ten první, neprodá tolik vozů ani za celý rok. Zájem není prakticky o nic.
Jsme dokola překvapováni tím, jakým způsobem Škoda ztrácí půdu pod nohama v Číně. Svá auta tam začala prodávat teprve v roce 2007, stačilo ale pár let na to, aby se vyšvihla mezi hvězdy tamního trhu - už za rok 2010 koupili Číňané přes 190 tisíc škodovek a v roce 2018 jich bylo dokonce 352 tisíc. Pro automobilku šlo po celou tu dobu o její největší trh na světě a cesta k věčné slávě se zdála být vydlážděna zlatem. Pak se ale něco pokazilo.
Co přesně to bylo, ani analytici netuší. Hovoří se o kde čem od čínské konkurence přes soupeře od dalších částí koncernu VW či klesajícím zájmu Číňanů o obyčejná auta evropské provenience až po přemrštěné ceny. Ve všem může být část pravdy, realita je ale jen jedna - prodeje škodovky v Číně loni bezprecedentním způsobem kolabovaly i v momentech, kdy trh meziročně rostl. A letošní leden tomu dal korunu.
Před pár dny jsme nemohli uvěřit vlastním očím, když v kolonce celkových prodejů Škody v Číně za první letošní měsíc svítila číslice 800. Je to až absurdně málo, jde ale ryzí odraz reality nyní potvrzený z dalšího zdroje i s daty o prodejích jednotlivých modelů. Česká značka si loni s příchodem koronaviru do Číny jistě stýskala, když prodala pouhých 7 800 aut, zatímco v řadě předchozích let našla pro své vozy za velkou zdí jen za leden přes 30 tisíc kupců. Letos by se ale i za oněch 7 800 prodejů nejspíše upsala ďáblu.
Nezájem o cokoli s logem škodovky je téměř absolutní. Nejprodávanějším modelem se stal v lednu Rapid s 230 prodanými kusy, druhý byl tamní Kamiq s 222. Octavii, pravda končící třetí generaci, si koupilo jen 122 lidí a všechny ostatní modely na tom byly ještě hůř. Superb si koupilo 73 lidí a jinak prodeje válcující větší SUV ještě méně - Kodiaq 72 a Karoq 55 lidí.
Jsou to neskutečně nízká čísla - třeba Octavie byla v roce 2016 se 155 098 prodanými auty jedním z absolutních čínských bestsellerů, jen 21 jiných modelů se prodávalo lépe. Letos v lednu znamenají její prodeje 431. místo mezi automobilovými modely dostupnými v Číně - celkem jich statistika eviduje jen o 110 víc.
Pokud se ptáte, co prodeje Škody v Číně může zachránit, pak je to zřejmě jen nová Octavia PRO, žádná jinou důležitá novinka pro tento trh na cestě není a ještě nějak bodující Rapid s Kamiqem situaci stěží zachrání. Zda Octavia PRO na realitě něco změní, netušíme, ale pokud nikoli, může se Škoda připravit na těžké časy, jaké nezažila dekády, čínské prodeje jinde nenahradí.













<Čínská Škoda Rapid, u nás už neprodávaný model, je letos nejžádanější škodovkou za velkou zdí. Stačilo ji na to 230 prodaných kusů za leden. Foto: Škoda Auto
Zdroje: CAAM, JATO Dynamics
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 11 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 4 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 7 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
