Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Propouštění kvůli přechodu na elektromobily nekončí, po dělnících došlo i na lidi z vývoje
2.5.2023 | Petr Miler
Nejdříve se říkalo, že umělý tlak na rozmach elektromobility nebude stát místo nikoho, pokud dokonce nová místa nepřinese. Pak se říkalo, že dopadne jen o dělníky. Teď je jasné, že půjde o kohokoli - problémem je ekonomická neefektivita elektrických aut jako takových.
Pokud chcete uspět na trhu, musíte nabízet co nejlepší řešení za co možná nejmenší peníze. A je celkem jedno, co ono „nejlepší” znamená - může jít o cokoli od kvality po prestiž. Čím více tohle zvládáte, tím víc se vám daří. Co ale když vám někdo začne do vašeho podnikání „hrabat” a nařizovat vám nabízet řešení horší nebo dražší, popř. obojí najednou? To se pak logicky musíte smířit s opačným trendem.
Přesně tohle se v posledních letech děje v automobilovém průmyslu, kde jsou výrobci bez vazby na poptávku nuceni nabízet stále více elektrických aut. Takové vozy jsou pro většinu lidí horší a dražší než ty spalovací, takže nevyhnutelně přinesou snížení prodejů. To stejně nevyhnutelně znamená snížení objemu výroby, a tedy i nepotřebnost některých zaměstnanců, zvláště když jsou elektromobily konstrukčně jednodušší. Nejde ale jen o to - negativně to zasahuje hospodaření automobilek jako takové, což logicky vede k nutnosti šetřit. A zaměstnanci jsou v případě škrtů jedněmi z prvních na ráně.
Bylo tak skutečně naivní věřit těm, kteří tvrdili, že tlak na rozmach elektromobility nepřinese propouštění, pokud dokonce nezaměstná nové lidi. Nemohlo se to stát, a tak se to ani neděje, o propouštění kvůli elektromobilům jsme psali už mnohokrát. Obvykle šlo o dělnické profese, jak se ale nyní potvrzuje, vyhazovy v těchto sférách neskončí.
Dle informací Detroit Free Press koncern General Motors přistoupil k propuštění řádově stovek vývojářů především ze svého globálního technického centra v městě Warren. Jde tak o další kolo vyhazovů poté, co asi 5 000 zaměstnanců GM z výroby souhlasilo s „dobrovolným” odchodem. Před dvěma měsíci pak firma propustila dalších 500 lidí převážně z administrativy.
Podle Marie Raynal, mluvčí GM, jde v nejnovějším kole o zaměstnance z různých koutů firmy. „Jsou v oblasti globálního vývoje produktů ve všech možných oblastech,“ řekla Raynal Detroit Free Press (DFP). Mluvčí nechtěla situaci dále komentovat, profesor ekonomie Marick Master z Wayne State University ale k věci řekl, že vyhazovy budou pokračovat. Proč? Protože společnost utrácí příliš mnoho peněz na financování svého přechodu na elektrická vozidla, který jednoduše není efektivní.
„GM, stejně jako jeho konkurenti z detroitské trojky, se neustále snaží změnit svou nákladovou strukturu tak, aby přešli od vnitřního spalování k elektrifikaci. To si žádá škrty v platové oblasti,“ řekl dále pro DFP Marick Master z Wayne State. Elektromobilita prostě není výhra ani v tomto ohledu, nemůže jí být - efektivní řešení jsou obvykle tažena technickým vývojem nebo poptávkou, přechod na elektrický pohon nevznikl z žádného z těchto popudů. Je to primárně politický, ideologický výmysl, nic jiného.

Technické centrum GM ve Warrenu prořídne, přechod na elektromobilitu si žádá úspory na všech frontách. Foto: General Motors
Zdroj: Detroit Free Press
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Miliardář po 8 letech čekání zrušil svou objednávku silniční Formule 1 Mercedesu, ani po složení 12milionové zálohy nedostal nic
4.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Spalovací auto zas jednou porazilo elektromobily v jejich vlastní hře. Zdánlivě výjimečnou funkci nabízí v ještě lepší formě
4.8.2025Americké „Ferrari pro chudé” jde teď koupit ještě levněji, nová výkonnější verze poslala ceny dosavadního vrcholu dolů
4.8.2025Venku jsou první ceny nové Hondy Prelude, po jejich pročtení vám budou připadat jako přelud
4.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva