Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka zareagovala na zrušení zákazu spalovacích motorů v EU, nabídne je i po roce 2036
28.3.2023 | Petr Miler
Pokud si někdo myslel, že odvolání zákazu prodeje aut vybavených spalovacími motory plánovaného na polovinu příští dekády beztak nic nezmění na plánech automobilek, mýlil se. Nové realitě se postupně přizpůsobí naprostá většina z nich.
Spor o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v zemích Evropské unie po roce 2035 před pár dny vlastně překvapivě skončil. Žádný zákaz nakonec platit nebude, neboť Brusel pod tlakem Německa, Itálie, Rakouska, Polska, Česka, Slovenska a dalších zemí připustil prodej nových vozů poháněných tzv. CO2-neutrálními palivy.
Detaily dohody zatím stále nejsou jasné, a tak nevíme, které druhy paliva tímto sítem projdou. Koneckonců, kromě syntetických paliv vyrobených s pomocí elektřiny a CO2 existuje i řada dalších alternativ od vodíku až po naftu HVO. A protože EU nadále nezajímají emise CO2 a další škodliviny nepřímo generované elektromobily při výrobě elektřiny, nelze dost dobře očekávat, že by si mohla dovolit být nějak zvlášť příkrá i směrem k těmto palivům.
Racionálně uvažující lidé to vzali jako aspoň velmi parciální vítězství zdravého rozumu, které dovolí nevsadit do budoucna vše na jednu kartu a kráčet směrem, který zajistí levnější a použitelnější formy individuální dopravy i lidem, pro které se elektromobily nehodí, popř. si je nemohou dovolit. Ti dogmaticky uvažující to nepřekvapivě berou jako zradu a vidle zapíchnuté do soukolí stoprocentní (a stejně stoprocentně nesmyslné, to za nás) elektrifikace evropské dopravy. A nepřekvapivě se hned ozvali s tím, že nový přístup stejně nic nezmění, protože automobilky už se nějakým směrem vydaly.
„Automobilový sektor bezvýhradně přijal elektromobily, čímž se debata o této záležitosti stala absurdní a poškodila důvěryhodnost celého Německa,“ řekl například o víkendu Michael Bloss, německý poslanec za Zelené v Evropském parlamentu. Absurdní je jen jeho vyjádření, neboť i automobilky, které do budoucna vše vsadily na elektrický pohon, okamžitě začaly měnit směr. Možnost zachovat spalovací motory v prodeji dává řadu příležitostí, které si rozumně uvažující firmy prostě nenechají ujít.
Zdráháme se mezi ty rozumně uvažující zařadit Ferrari, které též vsadilo na elektřinu, jakkoli se k němu hodí méně než k jakékoli jiné značce. Nyní ale vítá otočení směru a okamžitě slíbilo, že spalovací motory v prodeji zachová. „Dobrou zprávou pro nás jako pro firmu je, že kromě elektromobilů budeme moci pokračovat i s motory s vnitřním spalováním. Toto rozhodnutí je pro nás velmi zajímavé, protože umožňuje prodávat spalovací motory i po roce 2036,“ řekl agentuře Reuters generální ředitel Ferrari Benedetto Vigna.
Neznamená to pochopitelně, že by Ferrari zanevřelo na elektrický pohon, znamená to pouze více možností volby. „Nechceme klientům říkat, jaké auto mají používat. Chceme jim dát k dispozici tři druhy pohonu - hybridní, elektrický a spalovací - a oni si vyberou,“ uvedl dále. A konstatoval, že z hlediska financí to není problém. Podle něj jsou schválené do roku 2026 „dostačující k tomu, abychom pokračovali v elektrifikaci a také se spalovacími motory, které jsou kompatibilní s e-palivy“.
Jasně, Ferrari je specifická značka, pokud se ale z nového přístupu EU nevyklube kočkopes, který podobný přístup méně prestižním výrobcům fakticky nezakáže, udělá to tak každý. Tedy každý, kdo chce přežít na trhu, na kterém pořád zákazník rozhoduje, za co dá a nedá své peníze.



Auta jako Ferrari Purosangue s motorem V12, se budou moci prodávat i v druhé polovině příští dekády. Automobilky se tomu okamžitě začaly přizpůsobovat, proč by to také nedělaly? Foto: Ferrari
Zdroje: Reuters, Auto News
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 2 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 4 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva