Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Původně jen elektrický Jeep ve spalovací verzi válcuje prodeje. U nás teď překonává elektřinu v poměru 15:1, míří na další trhy
26.1.2024 | Petr Miler
Zmýlená zas jednou neplatí. Zákazníci se k záměrům automobilky otočili zády takovým způsobem, že verzi, která se původně měla prodávat jako jedna jediná, nekupují skoro vůbec. A situace zašla tak daleko, že strategie musela být změněna také na Britských ostrovech.
Prakticky celý minulý rok jsme sledovali pozoruhodnou otočku amerického Jeepu. Ten už předloni představil nový Avenger pro Evropu jen jako elektrické auto, což byl dobrý nápad, ale jen na to, jak stvořit prodejní propadák. Naštěstí to automobilka vycítila velmi rychle, a tak už o pár měsíců později pro některé „zaostalé” trhy nabídla spalovací verzi. A tu po jejím úspěchu v Itálii, Španělsku a Polsku začala prodávat i na dalších místech, mj. také u nás. I když dodávky této varianty uměle omezovány, aby to Jeep nepřepálil s průměrnými emisemi CO2, za které by se u EU nedoplatil, stala se z původně jediné elektrické verze stala během nějakých 12 měsíců druhotná alternativa.
Podle dat JATO Dynamics to platí i v celoevropském měřítku, neboť ze všech prodaných Avengerů na starém kontinentu má spalovací pohon víc jak dvě třetiny aut. To je pozoruhodné v momentě, kdy se těchto aut prodá jen a pouze tolik, kolik uměle může. O preferencích publika ale nakonec nejlépe svědčí výsledky z relativně málo „ohnutých” trhů, jako je ten náš, tady platí v zásadě „pouze” přerozdělovací mechanismy EU, lokální výhody pro elektromobily jsou zanedbatelné.
Při pohledu na prosincová čísla SDA pak vidíme, že Avengerů se tu prodalo 16, z čehož spalovací pohon mělo 15 vozů. Prodejní bilance za poslední evidovaný měsíc tedy činí 15:1 a víc než co jiného dokládá nezájem o elektrické provedení. Zkuste si obvolat dealery, co vám prodají, a zjistíte přesně dopad výše zmíněného - elektrickou verzi kdykoli kdokoli, spalovací někdo a někdy. Přesto je výsledkem takováto bilance. A to je třeba dodat, že spalovací provedení působí dojmem, že je spíš do počtu, jediný tříválcový benzin 1,2 se 100 koňmi výkonu v nabídce není něco, co by vysloveně vyvolávalo touhu. I tak je výsledek takový, jaký je.
Důvodem tak jasné prodejní převahy jistě nejsou jen technické limity té či oné koncepce, ale také cena. Zatímco elektrický Avenger u nás začíná na 900 tisících s 54kWh baterií odpovídající asi 14litrové nádrži nafty, která dodá odpovídající akceschopnost, benzinové provedení s prakticky neomezenou využitelností stojí o třetinu neboli 300 tisíc Kč méně. A to prosím ve výbavě, za kterou u elektrického provedení musíte připlatit dalších 80 tisíc. Kdo si o 380 tisíc Kč dráž koupí elektrickou verzi? Proč by to vůbec dělal?
V tomto kontextu nepřekvapí, že Jeepu nezbývá, než se se spalovacím Avengerem vydat i na trhy, kde se na elektřinu tváří o mnoho pozitivně. Naplněn tak byl slib nabízet tento vůz se se spalovacím motorem i ve Velké Británii a předpokládáme, že novinka zamíchá kartami podobně jako kdekoli jinde. Zatímco elektrická verze Avengeru začíná ve Velké Británii na 34 800 librách (cca 1 010 000 Kč), nová základní benzinová verze je k dispozici od 23 600 liber (asi 684 tisíc Kč). To je znovu obrovský rozdíl, kdy výsledná cena navíc míří pod nabídky všech významných konkurenčních modelů.
A dokonce i u nás zatím nedostupný Avenger E-Hybrid, u kterého stejný 1,2litrový motor spolupracuje s elektromotorem o výkonu 28 koní a šestistupňovou automatickou převodovkou, stojí od 25 300 GBP, tedy asi 733 tisíc Kč. Znovu: Kolik lidí si nyní koupí elektrické provedení? Bude to nevyhnutelně znovu zlomek a my se musíme opět ptát na jedno. Jak těžké bylo domyslet tohle předem? Lidé nebudou platit víc za míň, pokud k tomu nebudou mít nějaký zvláštní důvod. A to obvykle z většiny mít nebudou...






Nový Jeep Avenger původně vůbec neměl být k dispozici jako spalovací auto, dnes v tomto provedení válcuje evropský trh a v Česku poráží elektrickou verzi na hlavu. A bude tomu tak jen víc, teď si ho mohou koupit i Britové. Foto: Jeep
Zdroje: Jeep, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025
Nejčtenější články
Značka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
5.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
5.5.2025Hračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
6.5.2025Ceny ojetých aut znovu rostou, ale jen těch spalovacích. Elektromobily dál ztrácí hodnotu hrozivou rychlostí, až o pětinu za rok
6.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva