Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát

Francouzská automobilka neprožívá zrovna zlaté časy, situace je ale podle auditorů ve skutečnosti ještě horší, než se zdá. Úvěr, který firma označovala za rezervní, byl prý nakonec jedinou cestou k záchraně. A teď už z něj vyčerpala čtyři pětiny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát

10.2.2022 | Petr Miler

Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát

/

Foto: Fernando Arús, Europa Press

Francouzská automobilka neprožívá zrovna zlaté časy, situace je ale podle auditorů ve skutečnosti ještě horší, než se zdá. Úvěr, který firma označovala za rezervní, byl prý nakonec jedinou cestou k záchraně. A teď už z něj vyčerpala čtyři pětiny.

Renault býval po dekády jednou z největších automobilek Evropy, tyhle časy jsou ale dávno pryč. Značka, která ještě v roce 2004 prodala na starém kontinentu 1 679 288 aut a ve svém portfoliu měla hvězdy jako Mégane, Lagunu nebo Clio se loni propadla na pouhých 638 198 prodaných aut a z jeho hvězd nezbylo nic. Laguna je po smrti a pokusy na ni navázat definitivně končí, Mégane čeká na elektrickou gilotinu a byť Clio se nějak drží a přišly nove hvězdy jako Captur, prodeje jsou takto mizerné.

Není to nový problém, a tak se v roce 2020, kdy dorazila první vlna koronaviru, dostal Renault do vážných potíží a obrovských ztrát. Tehdy požádal francouzskou vládu o zaručení se za úvěr ve výši 5 miliard Eur (dnes asi 122 miliard Kč), prý pro strýčka příhodu, kdyby se situace ještě zhoršila. Největší komplikace od té doby opět odezněly a automobilky se dnes ekonomicky vesměs nevedou zle díky vysokým cenám a tučným maržím. Tedy spíše většina automobilek, mezi kterou Renault nepatří.

Informuje o tom agentura Bloomberg s odvoláním na zprávu auditorů, podle nichž Renault v roce 2020 celému světu o svém stavu lhal. Firma tehdy nepotřebovala záložní úvěr, ale finanční injekci, bez níž by nepřežila. Automobilka tak „záložní úvěr” ve skutečnosti téměř celý vyčerpala a dnes touto cestou dluží 4 miliardy Eur z dostupných 5. Pomohlo jí to aspoň na nohy?

Ne tak docela, podle auditorů se od jara 2020 stěží něco změnilo a firma dál zůstává po uši v problémech. Ani trochu jí nepomáhá mohutná sázka na elektrifikaci, která má svůj podíl na klesajících prodejích - hybridní verze jsou drahé a nepřesvědčivé, elektrický Mégane stěží může navázat na úspěchy svých předchůdců a pokud firma půjde dál touto cestou - a že chce - celá „Renaulution” započatá novým šéfem Lucou de Meem (na hlavní fotce) se snadno může změnit ve „Funérenault” (funéraire je francouzsky pohřeb).

Podle auditorů musí firma zásadně změnit a zefektivnit své fungování, nebo půjčené peníze nikdy nesplatí. Renault má prý „strukturální problém se ziskovostí”, který nelze vyřešit mávnutím kouzelného proutku, celkové zefektivnění fungování firmy je ale složité. Stát zůstává jedním z klíčových akcionářů firmy a bude skrze ni vykonávat i svou sociální politiku, a tak stěží dopustí třeba masivní propouštění. Bez toho ale bude prý těžké přežít.

Automobilka už oficiálně připustila, že situace okolo onoho úvěru je jiná, než ji dříve popisovala, trvá ale na tom, že má problém jen s likviditou, nikoli ekonomikou svého fungování. Ať už je to ale jakkoli, Renault nevypadá zdravě a dokud se nechytne za nos, nezamíří se svými auty blíž k zákazníkům a nezačne místo zelených ideálů myslet na uspokojení klientely, stěží se na tom něco změní. Pokles prodejů o 1 milion aut jen v Evropě za necelé dvě dekády by měl být varováním, zatím jím zjevně není.


Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát - 1 - Renault Megane E-Tech 2021 nove foto 01Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát - 2 - Renault Megane E-Tech 2021 nove foto 02Renault je prý na hranici krachu, o úvěru na 122 miliard Kč měl celému světu lhát - 3 - Renault Megane E-Tech 2021 nove foto 03
Renault je na tom hůř, než tvrdil, podle auditorů už dva roky balancuje na hranici krachu. Z takové situace mu ale stěží pomohou auta jako nový Mégane E-Tech, úzce použitelný elektromobil za milion a víc. Foto: Renault

Zdroj: Bloomberg

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.