Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic
27.12.2023 | Petr Miler
Nouze naučila Dalibora housti a Rusy stavět jedna z nejbláznivějších aut vůbec. Pokud chcete něco úspěšně převážet po Sibiři, tradiční recepty nestačí, tady je třeba myslet úplně jinak.
O Rusku si vzhledem k současné geopolitické situaci můžete myslet leccos a o schopnostech jeho automobilového průmyslu už s ohledem na jeho historii jakbysmet. Jedno se ale musí Rusům nechat - protože se velká část této obrovské země nachází ve velmi nehostinných podmínkách, naučili se za poslední století vyrábět automobily jako nikdo jiný na celém světě. Auta tam totiž musí sloužit i v podmínkách, které nikde jinde na celém světě v takové míře a za takového zalidnění nepanují.
Ani současný vývoj tuto premisu nemíjí, jak ukazuje čerstvá novinka automobilky Ural. Ta ukázala svůj nový, jinak zatím nepojmenovaný „arktický silniční vlak”, jehož vývoj právě dokončila. A je to docela pozoruhodný stroj, který připomene, že i v podmínkách, které v Česku panovaly před pár týdny, se dá docela dobře jezdit autem, jen je k tomu třeba to správné vybavení.
Novinka vznikla s cílem zajistit lepší dopravní obslužnost oblastí se špatně rozvinutou silniční infrastrukturou, kde teploty klesají až k -50 °C. Takový mráz tu neznáme a velkou část aut by zcela vyřadil z provozu, novinku Uralu ani ne. Celá souprava se skládá z dieselového tahače s pohonem 6x6 s multifunkčního návěsového modulu s vlastním dodatečným pohonem. Stroj používá rámovou konstrukci z ocelových trubek, vnější panely karoserie jsou pak lisované z kompozitu.
I když si vůz říká „silniční vlak”, je stvořen pro provoz mimo silnice, vlastně mimo jakkoli zpevněné cesty. Ve standardním provedení dokáže překonat překážky hluboké až 1,3 metru, s čímž mu pomáhá nejen konstrukce podvozku a povaha obutí, ale i aktivním pohonem návěsu o výkonu 98 koní, který lze v těžším terénu připojit. Je elektrický, přičemž energii pro něj obstarává dieselagregát o výkonu 136 koní umístěný v zadním modulu návěsu.
Tato pojízdná elektrárna pak může sloužit i pro napájení externích zařízení v závislosti na využití - cokoli od intenzivního osvětlení potřebných pro servisní práce na těžebních zařízeních až po vybavení mobilní ordinace nebo jídelny připadá v úvahu. Modul totiž používá izolované stěny ze sendvičových panelů a má být též schopen velmi dobře odolávat extrémním venkovním teplotám.
Samotný tahač používá blíže neupřesněný naftový pohon, vybaven je také elektrickým navijákem s tažnou silou až 8 tun. Sám pak dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno natankování a ani jeho palivovou soupravu hned tak něco nerozhází - všechny palivové systémy jsou vybaveny ohřívači a maziva, hadice i další pryžové části jsou testovány pro zmíněný teplotní rozsah.
Vývoj novinky probíhal ve spolupráci Uralu a několika ruských univerzit a bude ještě chvíli probíhat ve své druhé fázi. Po dalším testování, certifikaci a organizaci sériové výroby by se měl objevit v prodeji někdy koncem roku 2024. Až tehdy se dozvíme jeho cenu.



Od pohledu svérázný stroj má i velmi specifické schopnosti, dokáže sloužit jako „vlak” i v podmínkách, o kterých se jiným autům zdá leda v těch nejčernějších snech. Foto: Ural
Zdroj: Ural
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
před 3 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
před 4 hodinamiNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
před 6 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 7 hodinamiČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva