Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic
27.12.2023 | Petr Miler
Nouze naučila Dalibora housti a Rusy stavět jedna z nejbláznivějších aut vůbec. Pokud chcete něco úspěšně převážet po Sibiři, tradiční recepty nestačí, tady je třeba myslet úplně jinak.
O Rusku si vzhledem k současné geopolitické situaci můžete myslet leccos a o schopnostech jeho automobilového průmyslu už s ohledem na jeho historii jakbysmet. Jedno se ale musí Rusům nechat - protože se velká část této obrovské země nachází ve velmi nehostinných podmínkách, naučili se za poslední století vyrábět automobily jako nikdo jiný na celém světě. Auta tam totiž musí sloužit i v podmínkách, které nikde jinde na celém světě v takové míře a za takového zalidnění nepanují.
Ani současný vývoj tuto premisu nemíjí, jak ukazuje čerstvá novinka automobilky Ural. Ta ukázala svůj nový, jinak zatím nepojmenovaný „arktický silniční vlak”, jehož vývoj právě dokončila. A je to docela pozoruhodný stroj, který připomene, že i v podmínkách, které v Česku panovaly před pár týdny, se dá docela dobře jezdit autem, jen je k tomu třeba to správné vybavení.
Novinka vznikla s cílem zajistit lepší dopravní obslužnost oblastí se špatně rozvinutou silniční infrastrukturou, kde teploty klesají až k -50 °C. Takový mráz tu neznáme a velkou část aut by zcela vyřadil z provozu, novinku Uralu ani ne. Celá souprava se skládá z dieselového tahače s pohonem 6x6 s multifunkčního návěsového modulu s vlastním dodatečným pohonem. Stroj používá rámovou konstrukci z ocelových trubek, vnější panely karoserie jsou pak lisované z kompozitu.
I když si vůz říká „silniční vlak”, je stvořen pro provoz mimo silnice, vlastně mimo jakkoli zpevněné cesty. Ve standardním provedení dokáže překonat překážky hluboké až 1,3 metru, s čímž mu pomáhá nejen konstrukce podvozku a povaha obutí, ale i aktivním pohonem návěsu o výkonu 98 koní, který lze v těžším terénu připojit. Je elektrický, přičemž energii pro něj obstarává dieselagregát o výkonu 136 koní umístěný v zadním modulu návěsu.
Tato pojízdná elektrárna pak může sloužit i pro napájení externích zařízení v závislosti na využití - cokoli od intenzivního osvětlení potřebných pro servisní práce na těžebních zařízeních až po vybavení mobilní ordinace nebo jídelny připadá v úvahu. Modul totiž používá izolované stěny ze sendvičových panelů a má být též schopen velmi dobře odolávat extrémním venkovním teplotám.
Samotný tahač používá blíže neupřesněný naftový pohon, vybaven je také elektrickým navijákem s tažnou silou až 8 tun. Sám pak dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno natankování a ani jeho palivovou soupravu hned tak něco nerozhází - všechny palivové systémy jsou vybaveny ohřívači a maziva, hadice i další pryžové části jsou testovány pro zmíněný teplotní rozsah.
Vývoj novinky probíhal ve spolupráci Uralu a několika ruských univerzit a bude ještě chvíli probíhat ve své druhé fázi. Po dalším testování, certifikaci a organizaci sériové výroby by se měl objevit v prodeji někdy koncem roku 2024. Až tehdy se dozvíme jeho cenu.



Od pohledu svérázný stroj má i velmi specifické schopnosti, dokáže sloužit jako „vlak” i v podmínkách, o kterých se jiným autům zdá leda v těch nejčernějších snech. Foto: Ural
Zdroj: Ural
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
včeraNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou včera 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu včera 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
- Těžké zranění Lucy Mariniho 29.5.2025
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 7 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 9 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 10 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
včeraFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
včera
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 05.30. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 20:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.30. 13:57 - delphin
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.30. 13:14 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.30. 12:25 - Brus
- Politický koutek 05.29. 13:49 - jerry
- BMW Divize 05.29. 13:32 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.28. 20:53 - M.Z.