Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic

Nouze naučila Dalibora housti a Rusy stavět jedna z nejbláznivějších aut vůbec. Pokud chcete něco úspěšně převážet po Sibiři, tradiční recepty nestačí, tady je třeba myslet úplně jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic

27.12.2023 | Petr Miler

Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic

/

Foto: Ural

Nouze naučila Dalibora housti a Rusy stavět jedna z nejbláznivějších aut vůbec. Pokud chcete něco úspěšně převážet po Sibiři, tradiční recepty nestačí, tady je třeba myslet úplně jinak.

O Rusku si vzhledem k současné geopolitické situaci můžete myslet leccos a o schopnostech jeho automobilového průmyslu už s ohledem na jeho historii jakbysmet. Jedno se ale musí Rusům nechat - protože se velká část této obrovské země nachází ve velmi nehostinných podmínkách, naučili se za poslední století vyrábět automobily jako nikdo jiný na celém světě. Auta tam totiž musí sloužit i v podmínkách, které nikde jinde na celém světě v takové míře a za takového zalidnění nepanují.

Ani současný vývoj tuto premisu nemíjí, jak ukazuje čerstvá novinka automobilky Ural. Ta ukázala svůj nový, jinak zatím nepojmenovaný „arktický silniční vlak”, jehož vývoj právě dokončila. A je to docela pozoruhodný stroj, který připomene, že i v podmínkách, které v Česku panovaly před pár týdny, se dá docela dobře jezdit autem, jen je k tomu třeba to správné vybavení.

Novinka vznikla s cílem zajistit lepší dopravní obslužnost oblastí se špatně rozvinutou silniční infrastrukturou, kde teploty klesají až k -50 °C. Takový mráz tu neznáme a velkou část aut by zcela vyřadil z provozu, novinku Uralu ani ne. Celá souprava se skládá z dieselového tahače s pohonem 6x6 s multifunkčního návěsového modulu s vlastním dodatečným pohonem. Stroj používá rámovou konstrukci z ocelových trubek, vnější panely karoserie jsou pak lisované z kompozitu.

I když si vůz říká „silniční vlak”, je stvořen pro provoz mimo silnice, vlastně mimo jakkoli zpevněné cesty. Ve standardním provedení dokáže překonat překážky hluboké až 1,3 metru, s čímž mu pomáhá nejen konstrukce podvozku a povaha obutí, ale i aktivním pohonem návěsu o výkonu 98 koní, který lze v těžším terénu připojit. Je elektrický, přičemž energii pro něj obstarává dieselagregát o výkonu 136 koní umístěný v zadním modulu návěsu.

Tato pojízdná elektrárna pak může sloužit i pro napájení externích zařízení v závislosti na využití - cokoli od intenzivního osvětlení potřebných pro servisní práce na těžebních zařízeních až po vybavení mobilní ordinace nebo jídelny připadá v úvahu. Modul totiž používá izolované stěny ze sendvičových panelů a má být též schopen velmi dobře odolávat extrémním venkovním teplotám.

Samotný tahač používá blíže neupřesněný naftový pohon, vybaven je také elektrickým navijákem s tažnou silou až 8 tun. Sám pak dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno natankování a ani jeho palivovou soupravu hned tak něco nerozhází - všechny palivové systémy jsou vybaveny ohřívači a maziva, hadice i další pryžové části jsou testovány pro zmíněný teplotní rozsah.

Vývoj novinky probíhal ve spolupráci Uralu a několika ruských univerzit a bude ještě chvíli probíhat ve své druhé fázi. Po dalším testování, certifikaci a organizaci sériové výroby by se měl objevit v prodeji někdy koncem roku 2024. Až tehdy se dozvíme jeho cenu.


Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic - 1 - Ural Arkticky silnicni vlak 2023 prvni 01Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic - 2 - Ural Arkticky silnicni vlak 2023 prvni 02Rusové ukázali svůj nový arktický silniční vlak. Jezdí až v -50 °C, se speciálním pohonem ho nezastaví skoro nic - 3 - Ural Arkticky silnicni vlak 2023 prvni 03
Od pohledu svérázný stroj má i velmi specifické schopnosti, dokáže sloužit jako „vlak” i v podmínkách, o kterých se jiným autům zdá leda v těch nejčernějších snech. Foto: Ural

Zdroj: Ural

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše