Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Daimleru řekl smutnou pravdu o budoucnosti elektrických aut, kýžená spása nepřijde nikdy
28.3.2022 | Petr Miler
Člověk nemusí být raketový vědec, aby si představu udělal sám, manažeři automobilek ale kolem tohoto tématu přesto léta tančili v kruzích fikcí a zbožných přání. Martin Daum s hraním podobných her skončil.
Jednou z pohádek obestírajících tlak na rozvoj elektrické mobility všeho druhu byla ta, která sice přiznávala, že jde o řešení drahé a uživatelsky ne zrovna dokonalé, právě jeho nařízením ale přimějeme automobilky investovat tímto směrem a rozjedeme elektrickou revoluci naplno. Tak bude dosaženo vyšších úspor z rozsahu, které přinesou kýžené snížení cen, a dojde také na nalezení dosud neznámých cest, které vyřeší i omezenou praktickou využitelnost. A zpátky ni krok.
Nechceme to šmahem označit za nesmysl, teoreticky to bylo možné a někteří tomu věří i dnes. Bylo ale od začátku velmi nepravděpodobné, že by se to mohlo stát. Jak kdysi opakovaně upozorňoval třeba i bývalý manažer Fordu, BMW nebo GM, slavný Bob Lutz, s rostoucím objemem výroby baterií nebudou spojené takové úspory z rozsahu, jak si někteří malují, od určitého objemu produkce se naopak ceny budou zvyšovat kvůli rostoucím cenám omezeného množství nezbytných surovin. Přesně to se dnes děje.
A byť je možné, že někdo přijde s dramaticky odlišným řešením ukládání elektrické energie, které dovolí elektromobilům stát se konkurenceschopnými vedle spalovacích aut, bylo po více jak staletí vývoje velmi jednak nepravděpodobné, že by k tomu došlo právě dnes. A i kdyby se to přece stalo, od komerčního nasazení takového řešení by nás dělilo ještě mnoho let. Ani tomuto předpokladu čáru přes rozpočet nikdo neudělal - elektromobily nadále pohání Li-ion akumulátory, které jsou pro ně svou energetickou hustotou, možnostmi dobití a ještě asi tisícem dalších aspektů naproto nevhodné. A jen o něco málo lepší, rozhodně ne revoluční akumulátory s pevným elektrolytem, se nasazení mají dočkat možná za 5, možná za 10 let.
Vsadit vše na tuhle ošidnou vizi není nic než hazard, jakmile to ale jednou jako manažer automobilky uděláte, budete na tom trvat až do sebezničení. To je jeden z důvodů, proč je tohle nadále omíláno jako vize budoucnosti, která se přitom už během uplynulých let stihla dostatečně zdiskreditovat. Ne všichni ale jedou na této vlně.
Šéf Daimleru, dnes už „jen” (je to pořád světová jednička ve svém oboru) výrobce náklaďáků a autobusů značky Mercedes-Benz, promluvil o budoucnosti elektrických aut a jejich cen ze svého pohledu. A po letech zmíněných přetvářek značně přehodil výhybku. Podle Martina Dauma už se nikdy nestane, že by se elektrická auta stala levnými a dostupnými, spása v podobě levných baterií prostě nepřijde. Cena elektropmobilů bude prý „navždy vyšší” než u spalovacích aut už kvůli nákladům na výrobu nezbytných komponentů, které dále zvyšují komplikace způsobené současnými boji na Ukrajině.
Jsme přesvědčeni, že to všichni lucidní manažeři dávno ví, jen o tom nemíní mluvit. Daum zjevně prolomil hradbu a je to dobře, jen nechápeme, na jakém hrobě pláče. My jsme elektrická auta - a tím spíše elektrické náklaďáky - nechtěli, stejně jako je nechce naprostá většina lidí kdekoli na světě. Jde o výsledek politického tlaku a pokud jeho dopady bude chtít někdo změnit, bude muset zapracovat na změně uvažování politických špiček, všechno ostatní jsou sekundární dopady.
Dodejme, že nadšenci do elektromobility budou mít jistě tendenci Daumova slova zpochybňovat, takovým ale připomeneme, že to nebudou dělat poprvé. Je to zkušený manažer, který se mimo jiné vysmál Tesle a jejím slibům dostat tahač Semi do prodeje v roce 2019. Považoval to za absurdní a někteří jej za to plísnili. Dnes si můžeme říci, že měl pravdu . je rok 2022 a Tesla Semi se stále neprodává...



Šéf Daimleru vyrábějící mimo jiné tahače Mercedesu, už nikomu nezkouší nalhávat, že elektrická auta zlevni. Není to podle něj reálné, žádná spása není ani na dosah, elektromobily budou vždy dražší než spalovací vozy. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Financial Times
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1