Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Skončila jedna éra, Evropu opouští úplně poslední velký diesel v osobním autě
11.8.2020 | Petr Miler
Příznačně v autě značky, která diesely v Evropě proslavila nejvíce, opouští starý kontinent poslední opravu objemný dieselový motor v osobním autě. Ani VW ho neudrží při životě.
Je to smutný den pro všechny, kteří podlehli jejich kouzlu. I když mám osobně daleko k tomu být nadšeným obdivovatelem dieselových motorů, musím uznat, že zejména objemnější a viceválcové „nafťáky” mají něco do sebe. Pokud jde o nejtypičtější čtyřválce, jde obvykle o docela hlučné, nekultivované a ne zase tak výkonné jednotky, jakmile ale mají šest nebo ještě lépe osm, deset či dvanáct válců, rázem jsou velmi zajímavé.
Hlučnost a nekultivovanost se vytrácí, maximální výkon roste a ten relativní, vyjádřený nejsnáze vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách, šplhá až do absurdních mezí. Správný diesel v posledních letech točí 5 nebo i více tisíc otáček za minutu, současně ale ze sebe dokáže vydat většinu toho nejlepšího, i když řadíte další kvalty někde za tříticísovou hranicí. To je docela kouzelné a kolega z redakce říkal, že naměřil prakticky stejné zrychlení z 0 na 200 km/h 300koňovému VW Golf R a Audi A4 Avant 3,0 TDI s 272 kobylami. Když si vezmeme, že to první je relativně lehký hot hatch a to druhé mnohem těžší rodinný kombík s menším maximální výkonem, nelze to neobdivovat.
Věřím, že tomuto kouzlu podlehla spousta lidí, přesto tyto motory z nabídek mizí. Např. ona A4 se s 3,0 TDI od faceliftu neprodává vůbec (jen jako S4 s trochu jiným motorem) a i v jiných modelech jsou podobné motory k vidění stále méně. Které v nich od letoška nebudou vidět vůbec, jsou ale jakékoli větší.
Bohužel můžeme říci, že se jen naplnila očekávání a po konci agregátu 4,0 V8 TDI v nabídce Porsche a Audi končí i u samotného VW. Po skonu naftových osmiválců v Toyotách či Land Roverech jde opravdu o definitivní tečku, která přitom není ospravedlněna tím, že by šlo o nějakého „špinavého dinosaura”. Motor V8 TDI od VW je o 75 procent čistší než má a musí být, stále přísnější emisní normy ale znamenají stále vyšší náklady na udržení podobných jednotek v lati s emisními normami a automobilky - zvlášť v dnešní době - to s nimi na trhu raději balí, jde o libůstku pro pár fajnšmekrů.
Jeden novinář kdysi s oblibou říkal, že přímovstřikový turbodiesel je německý vynález (i když to není pravda), a tak V8 TDI příznačně končí v německém autě na německém trhu. Se světem se rozloučí 400kusovou Last Edition modelu Tourag, který se objeví v prodeji jen u našich západních sousedů 17. srpna za ceny od 104 361 Eur (asi 2,7 milionu Kč) v bílé, červené, šedé, stříbrné nebo černé barvě, samozřejmě s velmi vysokou výbavou a 21" koly Suzuka. Tušíme, že vyprodán bude ještě dříve, než se na internetu objeví jeho nabídka.
Dodejme, že tento motor produkuje až 421 koní (310 kW) výkonu 900 Nm točivého momentu a při kombinované spotřebě 7,4 litru nafty na 100 km (195 g CO2/km, mimochodem) zvládá stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost 250 km/h definovanou omezovačem. Zdá se nám to hodně dobré, současná Evropská unie má ale zjevně ještě jiné představy o efektivním pohonu aut.

VW Touareg Last Edition je poslední tečkou za většími jak šestiválcovými diesely v osobních autech v Evropě, automobilka jej zatím ukázala na jediném záběru. Foto: Volkswagen







Ještě v roce 2019 se VW Touareg V8 TDI dmul pýchou v Ženevě, v roce 2020 si balí fidlátka. Foto: Autoforum.cz
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
dnes
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
včera
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nejnovější články
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc jak 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
před 5 hodinami
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
před 6 hodinami
Kupci elektrického Porsche Macan začínají už po roce pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut
před 8 hodinami
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
před 9 hodinami
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
