Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané začali v Evropě prodávat auto se skoro 700 koňmi, jeho cena zdaleka neodpovídá jménu
30.9.2022 | Petr Miler
Zapomeňte na čínské plagiáty, které se marně pokouší napodobit originály z Evropy nebo USA, cílem je zjevně „dohnat a předehnat”. Tohle auto tedy i Evropanům nabídne více než mnohé novinky renomovaných značek, také ale podle toho stojí.
Dvě země momentálně slouží jako vstupní brána čínských automobilek na západní trhy. Tou první je navzdory aktuální geopolitické situaci Rusko, kde Číňané mohou své vozy snáze prodávat díky méně náročnějším regulatorním požadavků i minimální vyspělé konkurenci. A také se přes něj okamžitě dostat do dalších zemí Společenství nezávislých států. Tou druhou je Norsko, kde pravidla velmi nahrávají všemu elektrifikovanému. A i když nejde o zemi Evropské unie, technická pravidla EU přejímá. Vyrazit tak odtud mohou pro změnu na trhy celé evropské sedmadvacítky.
Oběma zmiňovanými cestami se nyní vydala značka Voyah, která nabízí v Číně hned několik zajímavých a relativně úspěšných vozů. A do Evropy nejprve vysílá model s „cenově lákavým” jménem Free. Do Norska už míří prvních 200 exemplářů, jejichž fyzické dodávky začnou v listopadu, v Rusku bude prodej zahájen dokonce už v říjnu. Víme tedy vše podstatné včetně prvních cen, k těm se ale teprve dostaneme - nejprve si posviťme na to, čím Voyah Free vlastně je.
Jméno automobilky ani modelu vám asi mnoho neřekne, mateřskou firmu ale znát budete. Jde o automobilku Dongfeng, která nejenže působí i u nás, spolupracuje také s řadou nám známých značek, mj. Kiou, Hondou či Renaultem na čínské výrobě jejich aut. A vlastní také významný podíl ve Stellantisu, stále novém konglomerátu sestávajícím ze značek jako Fiat, Peugeot nebo Citroën. Voyah je pokusem prosadit se v prémiovém segmentu proti značkám typu BMW a model Free míří opravdu vysoko.
Je to už dost velký crossover, které lze charakterizovat délkou 4 905 mm, šířkou 1 950 mm, výškou 1 690 mm a rozvorem 2 955 mm. Existuje jen málo aut této třídy, která by byla ještě větší, např. BMW X7, taková Škoda Kodiaq je ale vedle modelu Free pomalu prcek a menší je třeba i současný VW Touareg. Velké auto ale Číňané umí postavit už dávno, zajímavost Free tkví v něčem jiném.
Jednak je to luxus a technologie na palubě. Nechceme přehánět, ale tohle auto by si klidně mohlo říkat Audi, BMW nebo Mercedes a v některých ohledech se snaží přiblížit ještě vyšší lize. Zajímavá je jak „čistá” základní architektura, tak věci jako dvoubarevné kožené čalounění. Zaujmou i technologie - jsou tu tři displeje na palubní desce, z čehož jeden slouží spolujezdci, skoro žádná tlačítka a spousta výbavových vychytávek od komfortních funkcí až po bezpečnostní neobvyklosti, jako je systém pro noční vidění.
To nejpozoruhodnější je ale ještě jinde, v útrobách vozu. Jde o velmi silné auto disponující dvojicí elektromotorů, které posílají na všechna kola až 694 koní výkonu a 1 000 Nm točivého momentu. I když tedy z podstaty nejde o malý a lehký automobil, na stovku takto vystřelí za 4,5 sekundy a podobně rychle jistě dosáhne i elektronicky omezené maximálky 200 km/h. Něco takového jsme od Číňanů v sériové výrobě ještě neviděli.
Auto pracuje s 88kWh akumulátory, a tak lze udávaný dojezd až 500 km na jedno nabití označit za velký optimismus, pokud ale už ohrnujete nos nad tím, že jde o elektromobil se všemi jeho nedostatky, není to tak úplně pravda. Vůz dostal také motor 1,5 turbo se 109 koňmi, který slouží jako generátor elektrické energie, bude-li třeba. Pak Voyah Free bez nutnosti kdekoli zastavit ujede až 860 km, tedy podle výrobce.
Navzdory svému jménu ale auto jako BMW nejen působí či jede, ono tak i stojí. Zejména ruská cena působí z českého pohledu skoro hrozivě, ale to je dáno hlavně uměle vysoko udržovaným kursem rublu. Suma 7 990 000 RUB je jedním slovem masakr, je to více jak 3,5 milionu korun, ani relativně to ale není málo - BMW X5 v Rusku dnes začíná na 7 190 000 RUB.
Více tak napoví norské ceny, které začínají na 719 000 NOK, což je asi 1,68 milionu Kč. Znovu se pohybujeme v rajónu BMW, ale aspoň nominálně je to přijatelnější suma. Za velké SUV s luxusním interiérem a hromadou výbavy, skoro 700 koňmi a dynamikou sporťáku z přelomu století... A to všechno na elektřinu se spalovacím motorem jako generátorem, leckomu může tohle auto i za takovou cenu učarovat. Každopádně to není málo a už vůbec to není „free”...
Voyah Free je velké, výkonné, výbavou nabušené čínské SUV, které trochu klame jménem - k mání je už v Rusku a Norsku a „free” opravdu není. Foto: Voyah
Zdroje: Voyah
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 7 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 10 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry