Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný

Pokud nemůžete přijít na chuť moderním, o poznání komplikovanějším motorům s nejasnými vyhlídkami na budoucnost, zpráva o návratu SR20DET do výroby je něčím pro vás. Člověk by čekal, že bude stát majlant, ale nestojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný

20.9.2022 | Petr Miler

Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný

/

Foto: Nissan

Pokud nemůžete přijít na chuť moderním, o poznání komplikovanějším motorům s nejasnými vyhlídkami na budoucnost, zpráva o návratu SR20DET do výroby je něčím pro vás. Člověk by čekal, že bude stát majlant, ale nestojí.

V posledních letech jsme svědky jakési renesance aut z přelomu tisíciletí. I lidé, kteří automobily zase tak nežijí, postupem času poznali, že jsme se tehdy dočkali řady výjimečných vozů, které pozdější produkcí nebyly napodobeny. Tato auta jsou tak nyní ceněna ve větší míře, než u dvacetiletých vozů bylo zvykem, jsou proto udržována při životě, a roste tak i poptávka po náhradních dílech na ně.

Automobilky k tomu nemohly být slepé věčně a zejména ty ze země vycházejícího slunce rozjely v té či oné podobě znovu výrobu nových komponentů pro některé z těchto vozů. U Hondy, Mazdy, Nissanu i Toyoty tak lze opět koupit nové díly určené pro legendy minulosti - udržovat při životě Toyoty Supra generací A70 a A80, Nissany Skyline GT-R R32 a R33, Mazdy MX-5 první generace nebo Hondy S2000 je tak mnohem snazší. A nyní se menšího zadostiučinění dočkali i fandové Nissanů poháněných motorem SR20DET.

Ten není až tak slavný jako 2,6litrový přeplňovaný šestiválce RB26DETT, který Nissan používal u modelu Skyline GT-R, i tak je ale legendou svého druhu. Jde o dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který na montážních linkách setrval od roku 1989 do roku 2002, a zamířil pod kapotu legend jako S13, S14 a S15 Silvia. Dočkal se spousty variant, jejichž výkon vrcholil až na 270 koních, nejvíce pozornosti ale budil v Silvii, kde dával až 250 koní v 6 400 ot./min a 275 Nm v 4 800 o./min.

Většina vyrobených agregátů ovšem nakonec nezůstala na 200 nebo 250 koních, ale zamířila o stovky koní výše s pomocí dalšího ladění. SR20DET totiž proslul vysokou spolehlivostí a mechanickou odolností, díky níž nebylo třeba ani při zvyšování výkonu o stovky koní nutné měnit většinu vnitřních komponentů. Z toho důvodu si ostatně jednotku neoblíbili jen tuneři, ale také závodní týmy. Z jejich zkušeností pak pro změnu čerpala přímo automobilka, která postupně představovala výkonnější a odolnější varianty.

Na rozdíl od RB26DETT nebude Nissan chce nové SR20DET vyrábět sám, ale spojí se s japonskou firmou Mercury Enterprises, která bude ručně skládat z nových dílů jen jednotky těchto motorů měsíčně. V plánu je zatím vyrobit 30 motorů, něco nám ale říká, že když o ně bude stejný zájem jako o zmíněný šestiválec, příběh nového zrodu tím zdaleka neskončí. A zájem by měl být velký - cena 1 330 000 jenů, tedy asi 227 tisíc Kč, je vzhledem k ruční výrobě, současným cenám skoro všeho myslitelného a ikoničnosti tohoto motoru skoro směšná.


Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný - 1 - Nissan SR20DET oficialni 01Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný - 2 - Nissan SR20DET oficialni 02Spása pro staromilce, do výroby se vrací 20 let nevyráběný, legendární motor. Je nečekaně levný - 3 - Nissan SR20DET oficialni 03
Nissan obnoví výrobu motoru SR20DET, jenž poháněl řadu legend 90. let minulého století a přelomu milénia. Díky nim v propadlišti dějin neskončí další výjimečné stroje. Foto: Nissan

Zdroje: Nissan, Mercury Japan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.