Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového

Když se řekne „oholené auto”, běžně si představíme to nejskromnější možné. O nové verzi Koenigseggu Regera platí pravý opak - větší exkluzivitu abyste ve světě aut pohledali.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového

6.12.2018 | Mirek Mazal

Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se řekne „oholené auto”, běžně si představíme to nejskromnější možné. O nové verzi Koenigseggu Regera platí pravý opak - větší exkluzivitu abyste ve světě aut pohledali.

Koenigsegg Regera je prvním hybridním modelem švédské automobilové manufaktury. Jeho odhalení proběhlo na už v březnu 2015 na tehdejším Ženevském autosalonu, trvalo ale několik let, než se vůz dostal do výroby. V mezičase bylo všech 80 plánovaných exemplářů prodáno zákazníkům, a to za cenu začínající přibližně na 50 milionech korun. Další úpravy ale mohou konečnou cifru poslat klidně desítky milionů korun výše, a protože bude trvat ještě roky, než Koenigsegg všechny objednané Regery vyrobí, bude nám jistě pravidelně ukazovat, jak se ten který zákazník vyřádil na specifikaci svého vysněného exempláře.

Jeden z nich musel sáhnout opravdu hluboko do kapsy, neboť mu automobilka právě dodala něco, co nikdo nikomu před ním. Jde o Regeru, která má karoserii vyrobenou jen a pouze z karbonu. Není to karbon s průhledným lakem nebo cokoli podobného, to už jsme viděli mnohokrát. Je to opravdu jen a pouze karbon, všechny panely karoserie tak zdobí čistě struktura uhlíkových vláken bez čehokoli dalšího.

Koeniggseg zašel opravdu daleko a zdůrazňuje, že z vozu byla odstraněna i tenká vrstva epoxidu, která uhlíková vlákna obvykle chrání. Postup proběhl manuálně ručním leštěním. Zástupci firmy upozorňují, jak složitá operace to byla - jedna chyba může zlikvidovat viditelné vazby karbonových vláken a zničit velmi drahé komponenty.

Výrobce je s výsledkem spokojen, hybrid má dle vyjádření „více kovově-grafitový vzhled, protože každý grafitový prvek je nyní plně odhalený“. Švédové také poznamenali, že auto je nyní studené na dotek, jelikož prsty namísto izolační vrstvy z epoxidu nebo laku ucítí uhlík, který je dobrým vodičem tepla.

Bez vnější ochrany je auto údajně „mnohem méně citlivé na kamínky a ostré předměty způsobující škrábance“. Lidé z automobilky se snaží přesvědčit veřejnost, že to skutečně prospívá, epoxid hůř snáší náraz letících předmětů. Pozitivní efekt však nelze zpochybnit na váze, úbytek materiálu pomáhá snížilo pohotovostní hmotnost Regery o 20 kilogramů.

Zakladatel a šéf firmy Christian von Koenigsegg přidal pár slov směrem k novému řešení, kterému Koenigsegg říká Naked Carbon, tedy Nahý karbon. „Pro zájemce není neobvyklé, aby specifikoval své vozidlo s viditelným uhlíkovým vláknem. Je to krásný materiál a naši zákazníci rádi ukážou, z čeho je auto vyrobeno.“ Teď to mohou ukázat i bez jakýchkoli přídavků. Kolik takové provedení stojí, výrobce nespecifikoval, ale tušíme, že sedmimístná cifra v korunách bude tak tak stačit...


Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 1 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 01Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 2 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 02Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 3 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 03Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 4 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 04Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 5 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 05Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 6 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 06Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 7 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 07Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 8 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 08Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 9 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 09Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 10 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 10
Koenigsegg Regera v „nahé” verzi na sobě nemá nic než karbon. Chybí i jinak obvyklý epoxid a ochranná vrstva průhledného laku

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše