Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní
14.11.2020 | Petr Miler
Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.
Monstrózní automobily nevznikaly jen v dobách studené války v Sovětském svazu, jako třeba MAZ-7907, který měl za úkol přepravovat největší rakety nesoucí jaderné hlavice. Pár takových vyrobila i kopřivnická Tatra a ten úplně největší v českých dějinách není dílem centrálně plánovaného hospodářství. Vznikl v roce 2015 a primát si drží dodnes.
Ne nadarmo. Měří osmnáct metrů na délku a jeho hmotnost včetně nástavby, kterou ovšem neměla na starosti Tatra, činí 90 tun. Přímo v tomto provedení vznikl v jediném exempláři na objednávku zákazníka z Německa. Výroba trvala půl roku a byla skutečně zakázková, žádný jiný úplně stejný vůz Tatra nevyrobila.
Stroj vychází z modelu T815-7 a svého času přišel kupce na 10 milionů korun, což vzhledem k velikosti a technické výjimečnosti není zase tak bláznivá cena. Má 8 náprav, z čehož je 6 řiditelných a standardně je hnáno 8 kol ze 16. Pohon zbylých osmi je možné přiřadit.
Výkon na ně posílá také pořádný macek, vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o 32 litrech objemu. Disponuje 1 132 koňmi a 5 143 Nm, které jsou ale primárně potřeba k pohonu vrtné plošiny z dílen jiného dodavatele. Výkon motoru putuje dále přes šestistupňový automat Allison 8610MR s retardérem do přídavné převodovky, která ji směruje buď na vrtnou plošinu, nebo na kola - kdy je výkon motoru omezen zhruba na polovinu.
Ani tak na silnici tohle auto není úplně pomalé, třebaže rychlosti Veyronu s podobným výkonem samozřejmě nedosahuje. Jeho maximální rychlost je 60 km/h, což na tak velký vůz skutečně není málo - onen zkraje zmiňovaný MAZ jel jen 25 km/h, a to i při použití plynové turbíny. Jak jsme již zmínili, výkon motoru je pro silniční provoz omezený „jen” na 600 koní. Hodnotu točivého momentu pro toto využití neznáme, ale počítejte i v takovém případě s něčím blízkým lokomotivě osobního vlaku.
Dodejme, že v rámci Evropské unie je výroba podobných automobilů zcela unikátní, v Evropě jako takové je nabízí jen ruské a běloruské automobilky. Jejich stroje jsou ale pro silnice EU příliš široké, a tak se tu nemohou standardně pohybovat v provozu, Tatra má standardní silniční homologaci.










Tatra T815-7 je historicky největší český silniční automobil. V tomto provedení vznikl v jediném kuse a nasazení se dočkal v Německu. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 47 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
