Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tento kouzelně blyštivý karavan je jedním z nejluxusnějších vůbec, stojí podle toho
10.11.2018 | Mirek Mazal
Vypadá jako z filmu pro pamětníky, je ale zbrusu nový a pyšní se spoustou moderních komfortních prvků. Stojí za ním neuvěřitelná historie, která s úspěchem podporuje tučnou cenovku.
Pod pojmem „kempování” si spousta lidí představí relativně levnou dovolenou na nejrůznějších místech světa. Stany, karimatka, ešus, večerní táborák... Tak kempování skutečně vypadat může, ale nemusí. Záliba v podobném způsobu cestování mnoha lidem zůstala, ne však nutně z ekonomických důvodů. Majetnější nomádi přešli do pohodlí patřičně vybavených karavanů, které často zvládají celoroční cestování po světě v komfortu mnohahvězdičkového hotelu. Za pojízdný apartmán jde snadno utratit celé jmění a Bowlus Road Chief 26 je jedním z extrémních důkazů.
Na první pohled vám může přijít jako pouhý plagiát, však nelakované karoserie z leštěného hliníku a spousta viditelných nýtů jsou doménou slavných Airstreamů. V tomto kontextu je ale realita přesně opačná - byla to značka Airstream, která přišla s podobě vyhlížejícími příbytky na kolech jako druhá, na originál se právě díváte.
Jeho historie sahá daleko do minulosti, kdy stavitel letadel Hawley Bowlus potřeboval pro studenty létání postavit lehký cestovní přívěs, který by mohl přepravovat posádky na vzdálená místa. Do aerodynamicky navrženého vozíku přidal palandy, a dal tak vzniknout vůbec prvnímu cestovnímu přívěsu na světě. Stalo se tak v roce 1934, kdy byla dokončena stavba hliníkového nýtovaného karavanu a v Kalifornii tím vznikl fenomén lesklého Bowlusu Road Chief.
Nejnovější verzi z roku 2018 zdobí 5 000 velkých nýtů na leštěném hliníkovém povrchu obepínajícím celohliníkový rám. Kompletní stavba prý netrpí korozí, návazné panely karoserie vytváří jednolitý monokok imunní proti nečistotám z provozu. Všechny důležité části jako zásoba propanu, baterie či nádrže jsou uloženy uvnitř silné skořepiny s výklopnými dveřmi.
Bowlus 26 není žádný drobek, téměř osm metrů dlouhý karavan váží se všemi náplněmi až 1 814 kilogramů. Výrobce slibuje vysokou stabilitu při tažení díky nízkému těžišti a vhodnému tvaru. Zužující se tělo po vzoru letadel by mělo zaručovat relativně malou spotřebu pohonných hmot a vysoký dojezd tažného vozu na jedno natankování. Členové mobilní domácnosti se nemusí bát nedostatku prostoru na úkor provozu, s vnitřní výškou 1,9 metru se vzpřímeně postaví průměrný Evropan.
Díky prodloužené konstrukci může být tento příbytek obývaný současně čtyřčlennou rodinou. Samozřejmě, vejde se i návštěva, ale v rámci počtu lůžek jsou maximem čtyři osoby. Všichni mají zaručeno dostatečné vybavení pro příjemný výlet za poznáním. Kromě kvarteta postelí se uvnitř nachází koupelna se sprchou a oddělenou toaletou. Chvíle klidu lze strávit v obývací části s dvěma pohovkami. K dispozici je také potřebné kuchyňské vybavení se dřezem a užitečnými spotřebiči. Vnitřní stěny interiéru jsou obloženy pravým dřevem pro příjemnější vnímání prostoru, hezké zpříjemní skládací markýza nebo venkovní sprcha.
Blyštivý karavan vypadá jako z historického filmu, nový model vzhledem nepokrytě odkazuje na slavné předchůdce, vybaven je ale všemi novodobými funkcemi. Nechybí například vyhřívání podlahy, klimatizace, elektrický rozvod nebo palubní Wi-Fi. Elektroniku dopují lithium-fosfátové baterie s výdrží prý přes více než 3 000 nabíjecích cyklů, což má představovat 8 až 10 let intenzivního kempování. O elektrickou energii se pak starají jako solární panely, tak generátor.
Je to opravdu luxusní karavan par excellence a jeho cena tomu odpovídá. Výrobce odkazuje na originální vzhled a bohatou historii, kterou využil k vybudování útulného zázemí do všech koutů světa. Vše vyjde případného kupce nejméně na 185 000 dolarů, tedy asi 4,2 milionu Kč. A příplatková výbava může tuto cifru posunout o další miliony korun výše. Stačilo by to slušný domek za městem, ale tomu by chyběla každý den nová adresa...



























Bowlus Road Chief je nové provedení kdysi převratného karavanu. Dispozičně vyniká, materiály jsou výjimečné, ale také podle toho vypadá cena
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 minutamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 minutamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před hodinouDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch