Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla se tváří jako nejpokrokovější automobilka světa, ve skutečnosti ale prodává nejvíc zastaralé vozy po Ladě
11.12.2022 | Petr Miler
Tohle je docela legrační statistika, i když fanouškům Tesly asi moc vtipná nepřijde. Ačkoli se americká značka tváří jako největší automobilový průkopník na světě, rovnat se může leda s Mahindrou. A hůř je na tom už jen ruská klasika.
V rámci široce přijímaného vnímání určitých věcí bývá snadné přehlédnout realitu. Lidé jsou sice bystří tvorové, když vám ale polovinu života někdo vtlouká do hlavy, že německá auta jsou kvalitní, rychlost zabíjí nebo že čínské vozy jsou nebezpečné, bývá těžké otevřít oči, vnímat fakta a přijmout za své, že léta tradovaný stav pominul, pokud vůbec kdy platil.
Toto platí v řadě aspektů lidského života, my ale zůstaneme v automobilovém světě. V tom skoro neuplyne den, kdy byste nezaslechli slova o tom, že Tesla je největší automobilový průkopník, že má obrovský náskok před konkurencí, že jde o nejpokrokovějšího výrobce aut světa a tak podobně. Nebudeme říkat, že to v některých ohledech není pravda, že Tesla nepřišla s chytrými nápady, že se nedokázala prosadit s tím, s čím ostatní nikoli... To všechno může platit, je ale třeba také dodat, že co platilo v minulosti, nemusí platit dnes. A že velká část z těchto tvrzení vychází z prohlášení samotné Tesly či Elona Muska, která bývají značně nadsazená.
Čistě fakticky platí, že Tesla dávno nepředstavila žádný nový model, který by následně dostala do sériové výroby. Však si vzpomeňte, kdy se to naposledy stalo. Cybertruck se pořád nevyrábí a odhalen byl před třemi roky, tahač Semi a sporťák Roadster II jsou pět let staré vozy a první se nevyrábí pořádně, druhý vůbec. Za sériovými novinkami tak musíme naposledy do roku 2019, kdy se odhalil Model Y (ale to je jen lehce upravený Model 3 z roku 2016), Model S je dnes starý 13 let a Model X z něj též vychází (jinak se prodává 7 let). To je opravdu velmi staré portfolio.
Náš přítel, analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics, si tak všiml, že když vezmeme průměrné stáří jednotlivých modelů v nabídkách všech značek krom čínských (tam je situace příliš nepřehledná), vychází, že „nejpokrokovější automobilka světa” má ve skutečnosti druhou nejzastaralejší nabídku modelů na celém světě. S výsledkem 7,8 roku se může rovnat pouze Mahindře (též 7,8 roku), hůře už je na tom jen Lada (18,9 roku), ovšem hlavně díky oběma Nivám (1977 a 1998). To opravdu není potěšující výsledek na nejen údajně nejpokrokovější, ale také na stále nejhodnotnější automobilku na celém světě.
I ne až tak mohutně inovující automobilky jako Nissan, Stellantis, Renault, Tata nebo Suzuki jsou na tom citelně lépe (i Nissan je pořád výrazně pod 7 lety, ostatní se blíží pěti), komety dnešního automobilového světa jako Honda, Hyundai nebo Geely se pak s průměrem dostávají až pod 3,5 roku průměru. Tak kdo je tu skutečně inovativní? Tesla to touto optikou vážně není.



Tesla Model 3 může na leckoho působit jako moderní auto, i to je dnes ale brzy 7 let starý vůz. Foto: Tesla



Většina zbylých Tesel je ještě starší, a tak ji průměrem stáří modelů překonává jen Lada, hlavně díky oběma Nivám. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží 08:00
- Petronas Honda: Velké změny se blíží včera 16:00
- Konec Michaela Rinaldiho v MS-Superbike včera 14:51
- Kdy bude Bulega testovat Ducati MotoGP? včera 09:43
- Zbude jedno místo pro Salače? 27.10.2025
Nejnovější články
Prodeje v Evropě dál táhnou spalovací motory, má je 84 procent nových aut. Úspěch elektřiny visí na 4 zemích, Tesla přišla o 40 procent zákazníků
před 2 hodinami
Západní automobilka si koupila čínské Porsche za cenu Octavie a rozebrala ho na díly, aby zjistila, čemu se nemůže vyrovnat
před 4 hodinami
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 20:58 - M.Z.
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
